Vård- och omsorgsprogrammet

Examensmål

Vård- och omsorgsprogrammet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta inom hälso- och sjukvård och socialtjänst. Inom programmet ska eleverna också ges möjligheter att läsa kurser som förbereder för högskolestudier inom främst dessa områden.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om och färdigheter i vård, omvårdnad och omsorg samt ge kunskaper om hälsa, ohälsa och funktionsnedsättning. Inom vård och omsorg arbetar man med att bevara eller återställa människors hälsa och stödja deras förmåga att utveckla sina resurser. Arbetet utgår från en människosyn som betonar människors lika värde, mänsklig värdighet, livskvalitet och välbefinnande. Utbildningen ska därför utveckla elevernas kunskaper om människan i olika åldrar ur biologiska, psykologiska, sociala, kulturella och existentiella aspekter vid hälsa, ohälsa och funktionsnedsättning. I yrkesutövningen kombineras kunskaper från olika ämnesområden som medicin, pedagogik, sociologi, psykologi och vårdvetenskap. Utbildningen ska därför leda till att eleverna utvecklar en helhetssyn på människan och förståelse av livsstilens betydelse för hälsan.

Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att bemöta människor på ett yrkesmässigt sätt, kommunicera med respekt för individens integritet och ge människor möjlighet till delaktighet och inflytande. Eleverna ska också utveckla förståelse för människors olika behov och förutsättningar. Dessutom ska eleverna utveckla en förmåga att diskutera och ta ställning i etiska frågor som rör yrkesutövningen och att följa den etik som råder inom yrkesområdet.

Stora delar av yrkesområdet regleras i lagar och andra författningar. Utbildningen ska därför ge eleverna kunskaper om dessa bestämmelser.

Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga till muntlig och skriftlig kommunikation, eftersom det skapar en grund för ett gott samarbete samt för att kunna ge korrekt och komplex information till patienter och andra brukare. Ett rikt och nyanserat språk är dessutom ett redskap för reflektion och lärande. Kunskaper i språk ökar möjligheterna att kommunicera med patienter och andra brukare samt att arbeta i andra länder. Utbildningen ska ge eleverna möjligheter till fördjupade studier i engelska.

I vård och omsorg används IT, andra digitala hjälpmedel och annan teknisk utrustning. Utbildningen ska därför ge eleverna möjlighet att lära sig hantera dessa.

Utbildningen ska ge eleverna färdigheter i att utföra de arbetsuppgifter som förekommer inom området, såsom stöd och hjälp med personlig vård, medicintekniska uppgifter, hushållsuppgifter samt administrativa, sociala och socialpedagogiska uppgifter. Dessa arbetsuppgifter ska utföras på ett yrkesmässigt sätt, dvs. etiskt, estetiskt, hygieniskt, rehabiliterande eller habiliterande, ergonomiskt och hälsofrämjande.

Att identifiera, analysera och ta initiativ till att lösa problem i olika vård- och omsorgssituationer samt att se konsekvenser av handlingsalternativ är viktigt inom yrkesområdet. Därför ska utbildningen utveckla elevernas förmåga till detta liksom deras kreativitet, initiativförmåga och kvalitetsmedvetenhet. Utbildningen kan även förbereda för eget företagande inom området.

Utbildningen ska också ge eleverna kunskaper om vårdens och omsorgens historiska utveckling. Med detta som grund och med stöd av aktuell forskning ska eleverna utveckla förmåga att kritiskt granska invanda rutiner och kunna föreslå förändringar som innebär ökad kvalitet inom verksamhetsområdet.

Utbildningen ska ge kunskaper och insikter om arbetsmiljöns betydelse för fysisk, psykisk och social hälsa samt om hur man kan samverka för att skapa goda och jämlika arbetsförhållanden.

Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på alla yrkesprogram. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt förstår yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.

Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.

Mål för gymnasiearbetet

Gymnasiearbetet ska visa att eleven är förberedd för det yrkesområde som gäller för den valda yrkesutgången. Det ska pröva elevens förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet. Gymnasiearbetet ska utföras på ett sådant sätt att eleven planerar, genomför och utvärderar sin uppgift. Gymnasiearbetet kan utformas så att det ger eleverna möjlighet att pröva sitt yrkeskunnande i företagsliknande arbetsformer.

Inriktningar

Vård- och omsorgsprogrammet har inga inriktningar, men programmet ger möjlighet till specialisering inom ramen för programfördjupningen.

Programmet kan leda till arbete inom hälso- och sjukvård samt inom socialtjänst. Inom hälso- och sjukvård kan man arbeta på till exempel sjukhus, vårdcentral eller i hemsjukvård. Inom socialtjänst kan man arbeta i till exempel särskilt boende, gruppbostad, daglig verksamhet, hemtjänst eller som personlig assistent.

Utbildningen kan leda till fortsatta studier på yrkeshögskola.

Kurser inom gymnasiegemensamma ämnen

Kurser inom gymnasiegemensamma ämnet Engelska
Engelska
Kurs Poäng
Engelska 5 100
Kurser inom gymnasiegemensamma ämnet Historia
Historia
Kurs Poäng
Historia 1a1 50
Kurser inom gymnasiegemensamma ämnet Idrott och hälsa
Idrott och hälsa
Kurs Poäng
Idrott och hälsa 1 100
Kurser inom gymnasiegemensamma ämnet Matematik
Matematik
Kurs Poäng
Matematik 1a 100
Kurser inom gymnasiegemensamma ämnet Naturkunskap
Naturkunskap
Kurs Poäng
Naturkunskap 1a1 50
Kurser inom gymnasiegemensamma ämnet Religionskunskap
Religionskunskap
Kurs Poäng
Religionskunskap 1 50
Kurser inom gymnasiegemensamma ämnet Samhällskunskap
Samhällskunskap
Kurs Poäng
Samhällskunskap 1a1 50

Svenska eller Svenska som andraspråk

Kurser inom gymnasiegemensamma ämnet Svenska
Svenska
Kurs Poäng
Svenska 1 100
Kurser inom gymnasiegemensamma ämnet Svenska som andraspråk
Svenska som andraspråk
Kurs Poäng
Svenska som andraspråk 1 100

Kurser inom programgemensamma ämnen

Kurser inom programgemensamma ämnet Hälsa
Hälsa
Kurs Poäng
Hälsopedagogik 100
Kurser inom programgemensamma ämnet Medicin
Medicin
Kurs Poäng
Medicin 1 150
Kurser inom programgemensamma ämnet Människan
Människan
Kurs Poäng
Etik och människans livsvillkor 100
Kurser inom programgemensamma ämnet Psykiatri
Psykiatri
Kurs Poäng
Psykiatri 1 100
Kurser inom programgemensamma ämnet Psykologi
Psykologi
Kurs Poäng
Psykologi 1 50
Kurser inom programgemensamma ämnet Samhällskunskap
Samhällskunskap
Kurs Poäng
Samhällskunskap 1a2 50
Kurser inom programgemensamma ämnet Specialpedagogik
Specialpedagogik
Kurs Poäng
Specialpedagogik 1 100

Svenska eller Svenska som andraspråk

Kurser inom programgemensamma ämnet Svenska
Svenska
Kurs Poäng
Svenska 2 100
Kurser inom programgemensamma ämnet Svenska som andraspråk
Svenska som andraspråk
Kurs Poäng
Svenska som andraspråk 2 100
Kurser inom programgemensamma ämnet Vård och omsorg
Vård och omsorg
Kurs Poäng
Vård- och omsorgsarbete 1 200
Vård- och omsorgsarbete 2 150

Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet

Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Engelska
Engelska
Kurs Poäng
Engelska 6 100
Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Entreprenörskap
Entreprenörskap
Kurs Poäng
Entreprenörskap 100
Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Gerontologi och geriatrik
Gerontologi och geriatrik
Kurs Poäng
Vård och omsorg vid demenssjukdom 100
Äldres hälsa och livskvalitet 200
Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Hälsa
Hälsa
Kurs Poäng
Ergonomi 100
Kost och hälsa 100
Mental träning 100
Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Hälsovård
Hälsovård
Kurs Poäng
Barnhälsovård 100
Friskvård och hälsa 100
Komplementärmedicin 100
Kost, måltid och munhälsa 100
Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet It i vård och omsorg
It i vård och omsorg
Kurs Poäng
It i vård och omsorg 100
Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Ledarskap och organisation
Ledarskap och organisation
Kurs Poäng
Ledarskap och organisation 100
Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Matematik
Matematik
Kurs Poäng
Matematik 2a 100
Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Medicin
Medicin
Kurs Poäng
Medicin 2 100
Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Människan
Människan
Kurs Poäng
Internationellt arbete 100
Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Människans säkerhet
Människans säkerhet
Kurs Poäng
Människans säkerhet 100
Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Pedagogik i vård och omsorg
Pedagogik i vård och omsorg
Kurs Poäng
Socialpedagogik 100
Vårdpedagogik och handledning 100
Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Psykiatri
Psykiatri
Kurs Poäng
Psykiatri 2 200
Rättspsykiatri 100
Samhällsbaserad psykiatri 100
Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Psykologi
Psykologi
Kurs Poäng
Psykologi 2b 50
Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Sjukvård
Sjukvård
Kurs Poäng
Akutsjukvård 200
Barn- och ungdomssjukvård 200
Hemsjukvård 100
Palliativ vård 100
Räddningsmedicin 100
Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Specialpedagogik
Specialpedagogik
Kurs Poäng
Specialpedagogik 2 100

Svenska eller Svenska som andraspråk

Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Svenska
Svenska
Kurs Poäng
Svenska 3 100
Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Svenska som andraspråk
Svenska som andraspråk
Kurs Poäng
Svenska som andraspråk 3 100
Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Teknik i vård och omsorg
Teknik i vård och omsorg
Kurs Poäng
Teknik i vård och omsorg 100
Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet Vård och omsorg specialisering
Vård och omsorg specialisering
Kurs Poäng
Vård och omsorg — specialisering 50

Exempel på yrkesutgångar