Matematikundervisning och elevers inlärning i PISA 2012

FOKUS PÅ nr 1 2016 samlar resultat från OECD:s rapport How teachers teach and students learn; Successful strategies för school och kompletterande nationella analyser utförda av Skolverket.

OECD:s rapport undersöker ett antal undervisnings- och inlärningsstrategier som lärare och elever kan använda sig av. I detta nummer av ”Fokus på” sammanfattas studiens resultat om hur olika strategier används i matematikundervisningen och hur de kan förstås i förhållande till elevernas resultat på PISA i matematik.Svenska elever anser att de får mer individanpassad matematikundervisning och att de får arbeta mer självständigt i små grupper än elever i övriga länder som deltog i PISA. Denna typ av undervisning definieras som Student-oriented instruction och används relativs sällan i OECD-länderna jämfört med andra strategier. Undervisning som utmanar eleverna, Cognitive-activation instruction, är mindre vanligt i Sverige jämfört med i OECD.

Ladda ner som PDF (505 KB)
Tipsa: