PISA 2015. 15-åringars kunskaper i naturvetenskap, läsförståelse och matematik

tumnagel

För första gången sedan PISA-undersökningarna startade visar kunskapsresultaten för de svenska 15-åringarna på en uppgång. I PISA 2015 är deras genomsnittliga resultat högre än OECD-genomsnittet i läsförståelse och på samma nivå som OECD-genomsnittet i naturvetenskap och matematik.

År 2015 genomfördes för sjätte gången OECD:s internationella kunskapsundersökning, PISA (Programme for International Student Assessment). Studien har sedan 2000 genomförts vart tredje år och undersöker 15-åriga elevers kunskaper i naturvetenskap, läsförståelse och matematik. Totalt deltog 72 länder eller regioner, däribland samtliga 35 OECD-länder.

OECD har utvecklat PISA för att möta behovet av utvärdering av kvalitet, likvärdighet och effektivitet hos utbildningssystem i världens länder. PISA syftar också till att öka förståelsen för orsakerna till och konsekvenserna av observerade skillnader i resultat. Genom att Sverige deltar i internationella jämförande studier kan vi upptäcka vårt eget skolsystems starka och svaga sidor vilket i förlängningen kan leda till en förbättrad skola.

I denna rapport presenteras och analyseras de svenska resultaten i förhållande till andra länder och med ett speciellt fokus på hur resultaten har förändrats över tid, både utifrån ett kunskapsperspektiv och ett likvärdighetsperspektiv. I Sverige deltog knappt 5 500 15-åringar fördelade på 202 skolor i undersökningen.

Ladda ner som PDF (1931 KB)

Beställ tryckt version:

Pris
60 kr/st (+porto)
Antal sidor
56
Best nr
16:1550
Tipsa: