Förskolechefers pedagogiska ledarskap
Genom att gå vår fortbildning i pedagogiskt ledarskap stärker du som är förskolechef din förmåga att leda och styra förskolan. Det gynnar alla barns utveckling och lärande. Möjligheten att göra en anmälan till hösten är förlängd fram till och med måndagen den 23 april.
Därför ska du delta
- Stärk din förmåga att leda och styra din förskola
- Bli bättre på att stödja personalen när de utvecklar undervisningen
- Du kan använda det du lär dig direkt på förskolan
Det här är fortbildningen
Vad
Fortbildning i pedagogisk ledarskap på grundläggande akademisk nivå. Studierna är på 7,5 högskolepoäng och löper över två terminer med start under höstterminen.
För vem
Det är endast verksamma förskolechefer som får gå fortbildningen. För att få delta krävs att man arbetat som förskolechef minst ett år på halvtid eller minst tjugofem procent under två år. Om det är fler anmälda än antalet platser så prioriteras förskolechefer som inte fullgjort Rektorsprogrammet. Biträdande förskolechefer får inte gå fortbildningen.
Hur
Internatstudier med andra förskolechefer vid minst tre tillfällen under det läsår fortbildningen pågår (minst 8 undervisningsledda dagar). Dessutom omfattar den studier på hemmaplan med litteraturläsning, undersökande arbete i sin verksamhet, samt dokumentation. Förskolechefen behöver under ett år sammanlagt avsätta cirka 15 procent av sin arbetstid för studier.
Var
På utvalda universitet och högskolor runt om i landet. Läs mer nedan under rubriken "välj universitet".
Använd kunskaper om pedagogiskt ledarskap direkt
De teoretiska kunskaper som förskolechefen får under fortbildningen ska knyta an till ledarrollen i praktiken. Det gör det möjligt att tillämpa de nya kunskaperna i arbetet på förskolan.
- Vad styrdokumenten säger om förskolechefens verksamhetsansvar och särskilt utpekade ansvar för det pedagogiska ledarskapet.
- Hur förskolechefen kan ta reda på hur verksamheten stödjer barns utveckling och lärande.
- Vad som krävs av ledarskapet för att utveckling ska ske och hur förskolechefen kan kommunicera och genomföra förändringar i verksamheten tillsammans med sin personal.
- Hur förskolechefen kan stödja kollegiala lärprocesser och bidra till personalens kompetensutveckling.
Välj universitet
Det är huvudmannen som fritt utifrån sina och deltagarens behov väljer universitet. Utbildningsmålen är gemensamma för samtliga universitet, men det kan finnas olikheter i upplägg och kurslitteratur.
Anmälan
Det är huvudmannen som anmäler sina förskolechefer via ett formulär här på webben. Möjligheten att göra en anmälan till utbildning med start hösten 2018 är förlängd fram till och med måndagen den 23 april.
Steg 1: Ta reda på följande uppgifter
Innan du fyller i anmälan ska du ta reda på förskolechefens
- för- och efternamn
- befattning
- personnummer
- e-postadress (kontrollera att den fungerar, annars kan förskolechefen inte bekräfta anmälan)
- mobilnummer
Ta även reda på
- förskolans namn
- förskolans postnummer och adress
- skolkommun
- faktureringsreferens
- organisationsnummer
- om förskolechefen genomfört sex terminer på Rektorsprogrammet eller gått en äldre statlig befattningsutbildning.
Steg 2: Fyll i webbformuläret
Här anmäler du:
Anmäl endast en person per formulär.
Tänk på att bekräftelse om anmälan går till huvudmannens e-postadress. Huvudmannen kan ge besked om anmälan kommit fram.
Steg 3: Förskolechefen bekräftar anmälan
Alla anmälda förskolechefer får en länk med e-post till ett kompletterande formulär. Förskolechefen bekräftar anmälan genom att fylla i formuläret.
Steg 4: Lärosätet ger besked om antagning
Några veckor efter att förskolechefen bekräftat anmälan skickar lärosätet ut ett besked om antagning. Det sker i början av maj. Huvudmannen får en kopia av antagningsbeskedet. Vid platsbrist har förskolechefer som inte fullgjort Rektorsprogrammet företräde.
Ordentligt stöd ger effekt
Huvudmannen ansvarar för att förskolechefer har den kompetens de behöver för att leda och styra sin verksamhet. Ett framgångsrikt ledarskap gynnar i slutändan alla barns lärande och utveckling.
Att förskolecheferna får goda förutsättningar att klara fortbildningen är nödvändigt. Ordentligt stöd ger effekt. Det är viktigt att huvudmannen förbereder, planerar och följer upp studierna tillsammans med förskolechefen.
Tänk på detta när ni stödjer förskolechefen
Före
- Har förskolechefen arbetat minst halvtid under ett år som förskolechef? Eller arbetat tjugofem procent under två år?
- Förskolechefens förväntningar på fortbildningen.
- Personliga utvecklingsområden
- Verksamhetens utvecklingsområden
- Förskolechefens förutsättningar att genomföra utbildningen
- Tid och resurser
- Huvudmannens stöd
- Välja lärosäte
- Anmäla till fortbildningen
Under
- Planera in tider för uppföljningssamtal
Förslag på frågor att stämma av:
- Nulägesanalys och stöd?
- Tid för studierna?
- Utvecklingsarbete?
- Vad behöver utvecklas inom förskolechefens förskola?
- Stöd från lärosätet
Efter
- Följa upp förskolechefens ambition och lärdomar
- På vilket sätt bidrar utbildningen till förskolechefens och verksamhetens utveckling?
- På vilket sätt har fortbildningen påverkat:
- Förskolechefens utveckling som pedagogisk ledare?
- Förskolechefens verksamhet?
- Nätverkandets betydelse nu och i framtiden?
- Förskolechefens syn på fortbildningen som helhetStat och huvudman delar på kostnaden
Staten betalar fortbildningen. Huvudmannen betalar kostnader för internat, kurslitteratur och lön under studietiden.
Lärplattform
Förskolechefer som studerar på fortbildningen har tillgång till Lärplattformen Fronter.
Regelverk
Här kan du ta del av de uppdrag och förordningar från regeringen som styr Fortbildningen för förskolechefer i pedagogiskt ledarskap, samt Skolverkets måldokument.
Regeringsuppdraget om fortbildning för förskolechefer (70 kB)
Förordning om fortbildning för förskolechefer
Måldokument fortbildning för förskolechefer i pedagogiskt ledarskap (1,7 MB)
Frågor och svar
För att vara behörig till fortbildningen räcker det med att förskolechefen innehar befattningen och har arbetat som förskolechef minst ett år på halvtid (eller minst tjugofem procent under två år). Det finns inga krav på tidigare akademiska studier eller andra förkunskaper.
Nej. Fortbildningen för förskolechefer fokuserar enbart på det pedagogiska ledarskapet, inte på juridik- och myndighetsutövning eller mål- och resultatstyrning som inom den längre befattningsutbildningen Rektorsprogrammet. Upplägget på den nya fortbildningen för förskolechefer är mycket likt fortbildningen för rektorer i pedagogiskt ledarskap.
Nationella skolutvecklingsprogram
Den här insatsen ingår i programmet Styrning och ledning.