Till innehållet
Skolverket
searchSök

Att prata med barn och elever om allvarliga händelser

Barn och elever blir ofta berörda och känner oro när något allvarligt har hänt – i samhället, i omvärlden eller nära dem, till exempel i skolan eller i närområdet. De kan behöva någon att prata med som lyssnar och tar deras oro på allvar. Här får du som jobbar med barn och elever stöd i hur du lugnar och tryggar dem som behöver det.

Konkreta tips

Låt frågorna styra samtalet

Barn och elever påverkas av det som sker i omvärlden. De hör och ser bilder och kan i många fall känna oro. Alla har olika sätt att hantera oro. En del vill kanske inte tänka på krig eller hot om krig och undviker därför att prata om det. Det är därför viktigt att låta de frågor som kommer upp styra samtalet.

Du som vuxen kan lyfta ämnet, men låt barnen eller eleverna styra samtalet. Låt inte din egen oro eller dina egna känslor och åsikter ta över i samtalen. Det är viktigt att barn och elever får känna trygghet och att vuxna i omgivningen inger hopp.

Tänk på att

  • ta deras oro på allvar
  • anpassa samtalen till barnens eller elevers ålder
  • ställa öppna frågor om barnens eller elevernas känslor och tankar
  • prata lugnt och undvik att dina egna känslor tar över i samtal med barn och elever
  • hålla fast i rutiner i skolvardagen för att skapa trygghet och lugn.

Vägledning och stöd för barn och unga

På Lilla Krisinfo finns information direkt till barn och unga när det händer någonting allvarligt som påverkar många människor.

Lilla krisinfo.se — information till barn och unga

Här finns vägledning för när du i rollen som pedagog möter barn och unga efter en allvarlig händelse. Med allvarlig händelse menas här en plötsligt uppkommen svår händelse på skolan eller i närområdet, som kan vara skrämmande för barn. Exempel på detta är en olycka, skjutning, ett terrordåd eller att någon plötsligt avlider.

Till dig som möter barn och unga efter en skrämmande händelse (Rädda barnen)

Här finns stöd och material samlat utifrån Skolverkets och Rädda Barnens utbildning Lugna, lyssna, stärk.

Lugna, lyssna, stärk - psykologisk första hjälp till barn och unga i akut kris (Rädda Barnens webbplats)

Prata om källkritik och ställ frågor

I kriser sprids lätt desinformation och falska nyheter, särskilt i sociala medier. Fråga barn och elever om var de sett eller läst det de berättar om, be dem visa och ställ frågor.

Sök information tillsammans med barn och elever och använd gärna vår checklista för källkritik.

Exempel på frågor du kan ställa:

  • Tror du på det du har sett på exempelvis TikTok eller Youtube?
  • Vet du vem som är avsändaren?
  • Har du kollat om det finns andra källor som säger samma sak?

Barn och elever som varit med om traumatiska eller mycket svåra händelser

Alla som arbetar i skolans värld kommer att möta barn och elever som bär på erfarenheter av svåra och påfrestande händelser, eller som av andra skäl mår psykiskt dåligt. Förutom barnets eller elevens eget lidande kan det innebära att omgivningen utsätts för stora utmaningar och starka känslor av otillräcklighet.

Du behöver vara särskilt varsam när du pratar med barn och unga som har upplevt krig eller varit med om andra traumatiska upplevelser. Dessa barn och elever kan ha ännu större behov av att känna trygghet, tillit och få stöttning i att hantera sin oro.

Motverka diskriminering och kränkande behandling

Skolan ska vara en trygg plats och fri från kränkande behandling, mobbning och diskriminering. Ingen ska behöva vara rädd, bli mobbad, retad, knuffad, slagen eller illa behandlad på annat sätt. När det pågår krig och kriser i världen kan barn och elever känna en oro för att bli sammankopplade med konflikten för att de eller deras föräldrar har en viss bakgrund. Det kan förekomma diskriminering och kränkningar bland barn och elever på grund av sådant som de själva inte rår över.

Du som lärare eller annan vuxen i skolan behöver finnas där som ett stöd och ibland behöver du förklara att barn och unga oavsett bakgrund aldrig kan beskyllas för konflikter eller krig i omvärlden.

Mer om kränkande behandling, mobbning och diskriminering

Forskning och fördjupning

Senast uppdaterad 08 juli 2025.

Relaterat