Utveckla undervisningen inom lärande för hållbar utveckling
Genom lärande för hållbar utveckling ska barn och elever utveckla förmågan att ta sig an hållbarhetsfrågor. Här hittar du inspiration och stöd i arbetet med hållbar utveckling i undervisningen.

Lärande för hållbar utveckling
Samhället står inför stora utmaningar som miljö- och klimatpåverkan, resursutnyttjande och ojämlikhet. Komplexa utmaningar där ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv påverkar varandra. Barn och elever behöver få kunskap och förstå hur de kan agera för en hållbar framtid.
Förskolans och skolans styrdokument innehåller många kopplingar till hållbar utveckling och till målen i Agenda 2030, FN:s globala mål som Sverige har antagit. Det handlar om att engagera barn och elever i demokratiska processer, kritiskt tänkande och att belysa frågor ur olika perspektiv.
I undervisningen är det viktigt att barn och elever får en helhetsbild och vara delaktiga och möta frågor om hållbarhet på ett didaktiskt varierat sätt. För skolledare innebär arbetet med hållbar utveckling att leda och skapa goda förutsättningar för kollegiala samarbeten, en öppenhet mot det omgivande samhället samt en tydlig idé om hållbarhet i förskolans och skolans arbete i sin helhet.
Om Agenda 2030
God utbildning för alla. Det är ett av målen i Agenda 2030, en global färdplan som ska visa vägen till ett hållbart samhälle och en rättvis framtid. De globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030 innebär att vi ska uppnå en socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbar värld.
Lär dig mer om Agenda 2030, regeringens webbplats
Lär dig mer om mål fyra i Agenda 2030 – god utbildning för alla, regeringens webbplats
Miljö och hållbarhet i undervisningen
I den inledande delen av läroplanerna skrivs miljö och hållbar utveckling fram som ett perspektiv som ska genomsyra all undervisning. Hållbar utveckling nämns också ur olika perspektiv i kurs- och ämnesplaner. Tanken är att miljö- och hållbarhetsperspektiven jämte de historiska, internationella och etiska perspektiven ska genomsyra all undervisning oberoende av kurs eller ämne.
Läroplaner, se avsnitt om skolans värdegrund och uppdrag
Det finns inga direkta hänvisningar i styrdokumenten till Agenda 2030. Däremot finns det i läroplanernas inledande avsnitt tydliga kopplingar till områden som demokrati, jämställdhet, entreprenörskap och hållbar utveckling, vilka är centrala i Agenda 2030. När det gäller de nationella miljömålen har vi gjort en översyn så att det framgår hur de olika miljömålen knyter an till olika moment i styrdokumenten. Det gör det lättare att i undervisningen utgå från de nationella miljömål som prioriterats i den egna kommunen eller regionen.
Sammantaget innebär detta att i princip alla verksamheter inom skolans värld arbetar med frågor som på ett eller annat sätt relaterar till Agenda 2030.
Unesco har FN:s mandat att samordna och stödja medlemsländerna i sitt
genomförande av mål 4 i Agenda 2030. Som en del i detta arbete har Unescos
generalkonferens antagit det globala ramverket ESD for 2030, som ska vara vägledande
i Unescos arbete för utbildning för hållbar utveckling fram till år 2030.
Skolverket är sen juni 2025 anslutet till Unescos ESD for 2030 med ett svenskt landinitiativ.
Genom detta är Skolverket Sveriges representant gentemot FN-organet Unesco
inom utbildning för hållbar utveckling vilket innebär att Skolverkets nationella arbete
inom området, som vänder sig till dig som arbetar i skolan och förskolan, har
förbättrade kontakter med det internationella arbetet inom Unesco.
Landinitiativet stärker möjligheterna till samordning och ger tillgång till internationella forum för erfarenhetsutbyten.
Inspiration, stöd och kompetensutveckling
Här hittar du stöd och kompetensutveckling inom lärande för hållbar utveckling. Bli inspirerad till fortsatt utveckling av undervisningen och till hur arbetet kan ledas och organiseras.
Leda förändring, kompetensutveckling
På lärportalen finns ett processtöd som vänder sig till dig som är huvudman eller skolledare och som ger fördjupade kunskaper och vägledning i att leda ett förändringsarbete. Moduldelen "Leda lärande för hållbar utveckling" är särskilt inriktad på att leda och organisera arbetet för hållbar utveckling.
Leda lärande för hållbar utveckling, högskolekurs för rektorer
Det här är en fortbildningskurs för dig som är rektor. Utbildningen ges av ett lärosäte och baseras på innehållet i modulen ”Leda förändring” och då särskilt moduldelen ”Leda lärande för hållbar utveckling”. De teorier och modeller som presenteras konkretiseras genom övningar som ger dig som deltagare förtrogenhet med utbildningsperspektivet och möjlighet att relatera centrala begrepp till den egna verksamheten.
Fortbildningen utforskar såväl praktiska som teoretiska aspekter av rektors pedagogiska och organisatoriska ledarskap och ger goda möjligheter till erfarenhetsutbyten och stöd i förbättringsarbetet inom lärande för hållbar utveckling.
Leda lärande för hållbar utveckling, fortbildning för rektorer
Demokratistegen
Demokratistegen är till för skolor och folkhögskolor som vill stärka och utveckla sitt arbete med demokrati och mänskliga rättigheter. Här kan du läsa mer om modellen och hur det går till.
Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck, kompetensutveckling
Detta är en webbkurs om hur skolor kan organisera och bedriva ett systematiskt arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck, med tonvikt på främjande och förebyggande insatser. Kursen riktar sig i första hand till skolledare och medarbetare inom elevhälsan, men är öppen för alla som är engagerade i skolans systematiska kvalitetsarbete, eller annat arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck.
Hållbar utveckling, förskola och förskoleklass
Det här är en fortbildning för dig som arbetar i förskolan som lägger fram idéer om varför, hur och vad vi ska undervisa om hållbar utveckling inom ramen för förskolans/förskoleklassens utbildning.
Hållbar utveckling, förskola och förskoleklass, Lärportalen
Arbeta med förskolans och skolans värdegrund
Värdegrundsuppdraget kopplar starkt till lärande för hållbar utveckling
Förskolans och skolans värdegrund ska genomsyra hela utbildningen. Här får du som arbetar i förskolan och skolan veta mer om det sammanhållna uppdraget om kunskaper och värden.
Arbeta med förskolans och skolans värdegrund
Hållbar utveckling samt hälsa och rörelse i förskolan
Förskolan ska bidra till att bygga upp barns positiva framtidstro. Här finns förslag på hur du kan arbeta med hållbarhet, hälsa och välbefinnande tillsammans med barnen.
Hållbar utveckling samt hälsa och rörelse i förskolan
Mat i förskolan och skolan
Vi konsumenter behöver äta mer klimat- och miljövänligt, och minska matsvinnet. En tredjedel av all mat som produceras i världen äts inte upp. Matsvinn står för mellan 8-10 procent av allt utsläpp av växthusgaser i världen. Det är därför viktigt att minska matsvinnet från barnens lunch och att använda måltiderna som ett pedagogiskt verktyg för att skapa förståelse för hur mat och hållbarhet hänger ihop.
Utomhusdidaktik
Utomhuspedagogik som naturmöten kan lägga grunden till en mer hållbar livsstil och utgör en positiv katalysator på empati och respekt för allt levande i närmiljön. Kursen Utomhusdidaktik är en webbkurs där du kan få fler verktyg att undervisa utomhus.
Utomhusdidaktik – en webbkurs med koppling till hållbar utveckling
Delaktighet i lärmiljön
En central del i lärande för hållbar utveckling är att elever känner delaktighet och att de kan få inflytande. I denna modul finns förslag på modeller för delaktighet som ger stöd för att upptäcka, reflektera, samtala, analysera och utveckla lärmiljön. Ett väl utvecklat arbete kring elevers rätt till delaktighet kan stödja utvecklingen av en framgångsrik lärmiljö som inkluderar alla elever.
Delaktighet i lärmiljön, Lärportalen
Hållbar utveckling, förskola och förskoleklass
Det här är en fortbildning för dig som arbetar i förskolan som lägger fram idéer om varför, hur och vad vi ska undervisa om hållbar utveckling inom ramen för förskolans/förskoleklassens utbildning.
Moduler: Främja likabehandling och Delaktighet och inflytande i undervisningen
En viktig del i lärande för hållbar utveckling är att utbildningen i skolan ska lägga grunden för att eleverna att inte bara ska förstå vad demokrati innebär utan också låta eleverna få arbeta i demokratiska arbetsformer och därmed förbereda eleverna för delaktighet och medansvar för de rättigheter och skyldigheter som präglar ett demokratiskt samhälle.
Modulen Delaktighet och inflytande i undervisningen handlar om vad elevinflytande är och kan vara i undervisningen, varför det är viktigt och hur det kan gestalta sig.
Modulen Främja likabehandling handlar om skolans värdegrund och hur barn och elever utvecklar kunskaper om mänskliga rättigheter och demokrati genom demokratiska arbetsformer och det positiva arbetsklimat som ska råda i verksamheterna.
Delaktighet och inflytande i undervisningen, Lärportalen
Främja likabehandling, Lärportalen
Teknisk förändring och hållbar utveckling
I den här modulen får eleverna reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för individen, samhället och miljön samt hur tekniken har förändrats över tid.
Teknikens förändring och dess konsekvenser, Lärportalen
Hållbar utveckling för den anpassade grundskolan
I del 7 i denna modul presenteras och diskuteras hållbar utveckling för den anpassade grundskolans undervisning.
Naturorienterande ämnen och verklighetsuppfattning, Lärportalen
Demokratistegen
Demokratistegen är till för skolor och folkhögskolor som vill stärka och utveckla sitt arbete med demokrati och mänskliga rättigheter. Här kan du läsa mer om modellen och hur det går till.
Moduler: Främja likabehandling och Delaktighet och inflytande i undervisningen
En viktig del i lärande för hållbar utveckling är att utbildningen i skolan ska lägga grunden för att eleverna att inte bara ska förstå vad demokrati innebär utan också låta eleverna få arbeta i demokratiska arbetsformer och därmed förbereda eleverna för delaktighet och medansvar för de rättigheter och skyldigheter som präglar ett demokratiskt samhälle.
Modulen Delaktighet och inflytande i undervisningen handlar om vad elevinflytande är och kan vara i undervisningen, varför det är viktigt och hur det kan gestalta sig.
Modulen Främja likabehandling handlar om skolans värdegrund och hur barn och elever utvecklar kunskaper om mänskliga rättigheter och demokrati genom demokratiska arbetsformer och det positiva arbetsklimat som ska råda i verksamheterna.
Delaktighet och inflytande i undervisningen, Lärportalen
Främja likabehandling, Lärportalen
Kritisk granskning och användning av information
Ett demokratiskt hållbart samhälle bygger på välinformerade, reflekterande och medvetna medborgare. Det är därför nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska information, fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ.
Använda kunskaper för att granska information kommunicera och ta ställning årskurs 4–6, Lärportalen
Kritisk användning av nätet, Lärportalen
Säker användning av nätet, Lärportalen
Kreativitet och entreprenörskap
Världen behöver kreativa och hållbarhetstänkande entreprenörer. Genom hela utbildningen, från förskola till och med högskola framhålls entreprenörskap som en viktig kompetens. Samtidigt betonas hållbar utveckling som ett övergripande perspektiv i all utbildning. Modulen Leda och organisera entreprenörskap i skolan handlar om att utveckla elevernas kreativa förmåga.
Leda och organisera entreprenörskap i skolan
Teknisk förändring och hållbar utveckling
I kursplanen för teknikämnet står det bland annat att ett långsiktigt mål för undervisningen i teknik är att ge eleverna förutsättningar att utveckla sin förmåga att värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, både på ett övergripande plan och hur den enskilda individen kan bidra till en hållbar utveckling. I modulen Tekniskförändring och hållbar utveckling belyser detta.
I modulen Teknikens förändring och dess konsekvenser, åk 4–6 får eleverna reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för individen, samhället och miljön samt hur tekniken har förändrats över tid.
Teknisk förändring och hållbar utveckling i årskurs 4–6, Lärportalen
Teknikens förändring och dess konsekvenser, Lärportalen
Hållbar utveckling för den anpassade grundskolan
I del 7 i denna modul presenteras och diskuteras hållbar utveckling för den anpassade grundskolans undervisning.
Naturorienterande ämnen och verklighetsuppfattning, Lärportalen
Matkonsumtion och hållbarhet
För att vår matproduktion ska bli mer hållbar måste den bli mer resurseffektiv, samtidigt som miljöbelastningen på jord, vatten och luft hålls så låg som möjligt. Vi konsumenter behöver äta mer klimat- och miljövänligt, och minska matsvinnet. En tredjedel av all mat som produceras i världen äts inte upp. Matsvinn står för mellan 8-10 procent av allt utsläpp av växthusgaser i världen. Genom att arbeta för att minska matsvinnet från skollunchen och att använda måltiderna som ett pedagogiskt verktyg kan du skapa förståelse för hur matkonsumtion och hållbarhet hänger ihop.
Moduler: Främja likabehandling och Delaktighet och inflytande i undervisningen
En viktig del i lärande för hållbar utveckling är att utbildningen i skolan ska lägga grunden för att eleverna inte bara ska förstå vad demokrati innebär utan också låta eleverna få arbeta i demokratiska arbetsformer och förmedla och förankra respekt för mänskliga rättigheter därmed förbereda eleverna för delaktighet och medansvar för de rättigheter och skyldigheter som präglar ett demokratiskt samhälle.
Modulen ”Delaktighet och inflytande i undervisningen” ger möjlighet att diskutera vad elevinflytande är och kan vara i undervisningen, varför det är viktigt och hur det kan gestalta sig.
Modulen” Främja likabehandling” handlar om skolans värdegrund och hur barn och elever utvecklar kunskaper om mänskliga rättigheter och demokrati genom demokratiska arbetsformer och det positiva arbetsklimat som ska råda i verksamheterna.
Delaktighet och inflytande i undervisningen, Lärportalen
Främja likabehandling, Lärportalen
Kritisk granskning och användning av information
Skolans demokratiska uppdrag kräver att man skapar ett engagemang för hållbarhetsfrågor och lämnar utrymme för olika värderingar. Då behöver olika åsikter speglas och eleverna måste få kritiskt granska kunskapsbasen och synsätten och värderingarna som ligger bakom de olika åsikterna. Eleverna behöver därför få utveckla sin förmåga att kritiskt granska och bedöma det eleven ser, hör och läser för att kunna diskutera och ta ställning i olika livsfrågor och värderingsfrågor. Nedanstående moduler ger stöd för det arbetet:
Digital kompetens i samhällskunskap, Lärportalen
Använda kunskaper för att granska information kommunicera och ta ställning årskurs 7–9, Lärportalen
Kritisk användning av nätet, Lärportalen
Säker användning av nätet, Lärportalen
Teknisk förändring och hållbar utveckling
I kursplanen för teknikämnet står det bland annat att ett långsiktigt mål för undervisningen i teknik är att ge eleverna förutsättningar att utveckla sin förmåga att värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, både på ett övergripande plan och hur den enskilda individen kan bidra till en hållbar utveckling. I modulen Tekniskförändring och hållbar utveckling belyser detta.
I modulen ”Teknikens förändring och dess konsekvenser, åk 7-9” får eleverna reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för individen, samhället och miljön samt hur tekniken har förändrats över tid.
Del 7 i modulen Teknikens förändring och dess konsekvenser, tar upp teknisk förändring i relation till hållbar utveckling.
Teknisk förändring och hållbar utveckling i årskurs 7–9, Lärportalen
Teknikens förändring och dess konsekvenser, Lärportalen
Kreativitet och entreprenörskap
Världen behöver kreativa och hållbarhetstänkande entreprenörer. Genom hela utbildningen, från förskola till och med högskola framhålls entreprenörskap som en viktig kompetens. Samtidigt betonas hållbar utveckling som ett övergripande perspektiv i all utbildning. Modulen Leda och organisera entreprenörskap i skolan handlar om att utveckla elevernas kreativa förmåga.
Leda och organisera entreprenörskap i skolan
Hållbar utveckling för den anpassade grundskolan
I del 7 i denna modul presenteras och diskuteras hållbar utveckling för den anpassade grundskolans undervisning.
Naturorienterande ämnen och verklighetsuppfattning, Lärportalen
Matkonsumtion och hållbarhet
För att vår matproduktion ska bli mer hållbar måste den bli mer resurseffektiv, samtidigt som miljöbelastningen på jord, vatten och luft hålls så låg som möjligt. Vi konsumenter behöver äta mer klimat- och miljövänligt, och minska matsvinnet. En tredjedel av all mat som produceras i världen äts inte upp. Matsvinn står för mellan 8-10 procent av allt utsläpp av växthusgaser i världen. Genom att arbeta för att minska matsvinnet från skollunchen och att använda måltiderna som ett pedagogiskt verktyg kan du skapa förståelse för hur matkonsumtion och hållbarhet hänger ihop.
Ekosystemtjänster och hållbarhet
Demokratistegen
Demokratistegen är till för skolor och folkhögskolor som vill stärka och utveckla sitt arbete med demokrati och mänskliga rättigheter. Här kan du läsa mer om modellen och hur det går till.
Det är skolans ansvar att varje elev har förutsättningar för att delta i demokratiska beslutsprocesser i samhälls- och arbetsliv och ta ställning i olika livsfrågor och värderingsfrågor. Elever behöver därför känna sig delaktiga och få inflytande i utbildningen.
Modulen Delaktighet och inflytande i undervisningen ger möjlighet att diskutera vad elevinflytande är och kan vara i undervisningen, varför det är viktigt och hur det kan gestalta sig. Modulen Främja likabehandling handlar om skolans värdegrund och hur elever utvecklar kunskaper om mänskliga rättigheter och demokrati genom demokratiska arbetsformer.
Delaktighet och inflytande i undervisningen, Lärportalen
Främja likabehandling, Lärportalen
Moduler som kopplar till hållbar utveckling ur olika perspektiv
Hållbar utveckling på tekniskt inriktade yrkesprogram
Medicin, hälsa och ohälsa, Lärportalen
Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll, Lärportalen
Att kritisk granska, analysera och använda information
Ett demokratiskt hållbart samhälle bygger på välinformerade, reflekterande och medvetna medborgare. Det är därför nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska information, fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ. Modulerna nedan ger ett stöd för detta.
Digital kompetens i samhällskunskap, Lärportalen
Kritisk användning av nätet, Lärportalen
Säker användning av nätet, Lärportalen
Analysera och kritiskt granska, Lärportalen
Kreativitet och entreprenörskap
Världen behöver kreativa och hållbarhetstänkande entreprenörer. Genom hela utbildningen, från förskola till och med högskola framhålls entreprenörskap som en viktig kompetens. Samtidigt betonas hållbar utveckling som ett övergripande perspektiv i all utbildning. Modulen Leda och organisera entreprenörskap i skolan handlar om att utveckla elevernas kreativa förmåga.
Leda och organisera entreprenörskap i skolan
Demokratistegen
Demokratistegen är till för skolor och folkhögskolor som vill stärka och utveckla sitt arbete med demokrati och mänskliga rättigheter. Här kan du läsa mer om modellen och hur det går till.
Främja likabehandling och Delaktighet och inflytande i undervisningen
En viktig del i lärande för hållbar utveckling är att utbildningen i skolan ska lägga grunden för att eleverna inte bara ska förstå vad demokrati innebär utan också låta eleverna få arbeta i demokratiska arbetsformer och förmedla och förankra respekt för mänskliga rättigheter därmed förbereda eleverna för delaktighet och medansvar för de rättigheter och skyldigheter som präglar ett demokratiskt samhälle.
Främja likabehandling, Lärportalen
Att kritiskt granska, analysera och använda information
Ett demokratiskt hållbart samhälle bygger på välinformerade, reflekterande och medvetna medborgare. Det är därför nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska information, fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ.
Kritisk användning av nätet, Lärportalen
Demokratistegen
Demokratistegen är till för skolor och folkhögskolor som vill stärka och utveckla sitt arbete med demokrati och mänskliga rättigheter. Här kan du läsa mer om modellen och hur det går till.
Delta i vårt nätverk för lärande för hållbar utveckling
Inom nätverket får du möjlighet att kompetensutveckla dig och utbyta erfarenheter med andra. Nätverket träffas cirka tre gånger per termin. Temat för varje träff är aktuella frågor inom området och efter önskemål inom nätverket.
Nätverket riktar sig till förskollärare och lärare som har fått i uppgift att utveckla undervisningen inom området, samt arbetar inom förskolan, fritidshemmet eller skolan. Skolledare, samordnare och motsvarande roller är också välkomna.
Kontakta Natverk-LHU@skolverket.se om du har frågor.
Utbildning inom lärande för hållbar utveckling
Utveckla ert systematiska arbete inom lärande för hållbar utveckling. Få kunskaper och verktyg du kan använda och pröva för att långsiktigt utveckla undervisningen och verksamheten. Utbildningen vänder sig till lärare, förskollärare och skolledare.
Utbildning inom lärande för hållbar utveckling
Utmärkelsen Skola för hållbar utveckling
Utmärkelsen Skola för hållbar utveckling lyfter hur er skola arbetar på ett framgångsrikt sätt med hållbar utveckling och de globala målen i Agenda 2030. Utmärkelsen delas ut till förskolor och skolor.
Fördjupning
FN:s utvecklingsprogram (UNDP)
UNDP har tagit fram pedagogiskt material om hållbar utveckling tillsammans med den Globala skolan och Sveriges folkhögskolor som finns på följande webbplats:
Forum för levande historia
Forum för levande historia har stöd för kompetensutveckling och för demokratistärkande arbete.
Forum för levande historia – för skola
Gapminder
Gapminder är en oberoende svensk stiftelse utan politisk, religiös eller ekonomisk anknytning
Gapminder vill motverka okunnighet genom att lyfta fram en faktabaserad världsbild som alla kan förstå och har utvecklat läromedel och verktyg som kan användas från förskola till vuxenutbildning.
Myndigheten för civilsamhälles och ungdomsfrågor, MUCF
MUCF erbjuder stöd för ungas delaktighet i samhällsfrågor.
Demokratipaket för skolan hör till det material ger utgångspunkter i detta.
Konsumentverket
Konsumentverket har undervisningsresurser om hållbar konsumtion på sin webbplats.
Naturvårdsverket
På Naturvårdsverkets webbplats finns information om internationella konventioner och avtal inom hållbarhetsområdet.
- I konventionen om biologisk mångfald behandlas ett hållbart användande och bevarande av den biologiska mångfalden samt rättvis fördelning av vinster vid användning av genetiska resurser.
Konventionen om biologisk mångfald, Naturvårdsverket - Naturvårdsverket erbjuder också stödmaterial för skolan exempelvis
En varmare värld, Naturvårdsverket
Utbildningsradion
UR har en serier om Hållbar utveckling & Agenda 2030 för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.
Håll Sverige Rent
Håll Sverige Rent erbjuder pedagogiskt material, och inspirationsmaterial för förskolan och skolan.
Håll Sverige rent, från Stiftelsen Håll Sverige Rent
Naturskyddsföreningen
Naturskyddsföreningen har faktablad och ämnesövergripande material om energi, klimat, hållbar konsumtion och naturnytta. Det finns även inspiration för skolor som vill arbeta med globala målen och Agenda 2030.
Naturskoleföreningen i Sverige
Information och material om utomhuspedagogik.
OMEP, World Organization for Early Childhood Education
OMEP är en organisation som har rådgivande status i FN, UNESCO, UNICEF och Europarådet samt är verksam i olika projekt och nätverk kopplat till att främja arbete för barns rättigheter till trygghet, hälsa och utbildning. Svenska OMEP presenterar sitt verktyg OMEPS:s skala för hållbarhet
Film, Skolverkets YouTube-kanal
Sametinget
Sametinget har ett samordningsansvar för traditionell kunskap kopplat till biologisk mångfald. I ett arbete som genomförs i samverkan med Centrum för biologisk mångfald, SLU , har en kunskapsöversikt tagits fram om biologisk mångfald och sedvanebruk.
Biologisk mångfald - Sametinget.se
Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU)
Har utvecklat KliMATspelet, ett kostnadsfritt digitalt, lärspel för elever på högstadiet och gymnasiet. Klimatspelet handlar om utmaningen att nå flera globala mål samtidigt och utifrån ett svenskt perspektiv jobba med komplexitet och målkonflikter i relation till vad vi äter och våra mål om ökad självförsörjningsgrad av mat, biologisk mångfald och klimat.
KliMATSpelet | Anta utmaningen - Fixa Sveriges matsystem...
Utenavet
Utenavet är ett nationellt nätverk för främjande av utomhusbaserat lärande. Utenavet verkar för att natur- och kulturupplevelser ska bidra till att öka måluppfyllelsen i all utbildning.
Ung Företagsamhet
Ung företagsamhet erbjuder utbildningsmaterial för en undervisning där eleverna utvecklar förståelse för hur samhället fungerar och utvecklar entreprenöriella förmågor som att samarbeta, ta ansvar och lösa problem. På webbsidan finns information om resurser kopplat till hållbar utveckling.
Ung Företagsamhet, ungforetagsamhet.se
Världen finns här
Här finns lektionsupplägg för samarbeten mellan skolformer,
exempelvis mellan elever inom grundskola/gymnasieskola och vuxna som studerar sfi/sva.
Världen finns här, varldenfinnshar.se
World Wide Fund for Nature, WWF
WWF har tagit fram inspirationsmaterial för arbetet med hållbar utveckling inom skola och utbildning. Här finns resurser som vänder sig till skolledare.
WWF utbildning - Världsnaturfonden WWF
Östersjöcentrum, Stockholms universitet
Erbjuder en lektionsbank om Östersjön med pedagogiskt material för undervisning om hav och hållbar utveckling.
Lektionsbanken om Östersjön, Stockholms universitet
Senast uppdaterad 27 juni 2025.