Till innehållet
Skolverket
searchSök

Information till arbetsgivare om prao

Att ta emot en praoelev är inte bara roligt − du och din arbetsplats gör även en stor insats. Din arbetsplats kan ge en ung människa chansen att kanske för första gången se hur arbetslivet fungerar, samtidigt som ni kan få nya perspektiv på verksamheten.

Elever ska erbjudas prao, praktisk arbetslivsorientering, under minst tio dagar från och med årskurs 8. Här får du information, tips och råd om prao så att det blir bra både för arbetsplatsen och eleven.

Därför ska du ta emot en praoelev

Alla elever behöver få kunskap om arbetsmarknaden och erfarenhet av olika yrken och branscher för att ha möjlighet att göra genomtänkta val för framtiden. De behöver även få insikt i vilka förmågor som behövs och vilka förväntningar som finns på dem i ett kommande arbetsliv. Det är därför prao är så viktigt.

  • Göra namnskyltar till alla i personalen att ha på dörrar eller skrivbord.
  • Låta eleven göra ett CV där kunskaperna från praoplatsen läggs till.
  • Ta foton på alla anställda som kan användas till presentationer, hemsida eller intranät.
  • Eleven kan göra en serie med hjälp av text och bild som redovisar vad eleven fått göra på sin praktikplats – rita eller fotografera.
  • Fylla i tabeller med siffror eller information i datasystem, eller till exempel Excel
  • Sortera papper och göra enklare administrationsuppgifter.
  • Hantera post.
  • Hjälpa till med kundutskick.
  • Skriva texter till intranät och sociala medier.
  • Förbereda lokal eller fika inför konferenser eller möten.
  • Service till kunder.
  • Olika undersökningar som verksamheten kan ha nytta av – verksamheten arbetar kanske med specifika målgrupper som en praoelev kan hjälpa till att närmare undersöka.
  • Hålla rent och snyggt.
  • Intervjua medarbetare om vad de gör och hur de har utbildat sig.

Tips om prao, Malmö stads webbplats

Elev reparerar cykel

Ett delat ansvar

Många elever har ingen arbetslivserfarenhet och behöver därför få ett bra mottagande på arbetsplatsen. Introduktionen på arbetsplatsen ska få eleven att känna sig trygg och välkommen. När man tar emot en praoelev delar man ansvaret med skolan.

Arbetsplatsens ansvar är att

  • utse en eller flera handledare
  • se till att eleven känner sig välkommen och delaktig
  • göra en riskbedömning utifrån informationen från skolan
    och det arbetsmiljöarbete som finns på arbetsplatsen
  • informera om arbetsmiljö, rutiner och arbetssätt.

Handledaren är viktig för att eleven ska känna sig trygg.

Handledarens ansvar är att

  • se till att eleven känner sig trygg
  • uppmuntra eleven till att prova olika arbetsuppgifter
  • kontakta utsedd personal på skolan vid frågor.

Tips! Utse gärna flera personer som handledare så att eleven alltid har någon att vända sig till.

Skolans ansvar är att

  •  skapa en god kontakt med arbetsplatsen
  • förbereda eleven väl inför praoperioden
  • förse arbetsplatsen med kontaktuppgifter till
    ansvarig person på skolan
  • förse arbetsplatsen med blankett för riskbedömning
  • eleven är försäkrad och arbetsplatsen informerad
  • anmäla till Arbetsmiljöverket om eleven har skadats
    eller har riskerat att skada sig.

Använd vår folder om att ta emot en praoelev

Den här broschyren vänder sig till arbetsgivare och arbetsplatser som funderar på att ta emot praoelever. Den informerar på ett lättillgängligt arbetsgivare vad prao är, vikten av att ta emot en praoelev och hur man kan planera för att det ska bli bra, både för arbetsplatsen och för eleven.

Ta emot en praoelev och bidra till samhällsnyttan!

Arbetsmiljö och arbetsmiljöansvar

Har ni rutiner för hur ni rapporterar arbetsskador?

Arbetsgivaren gör riskbedömning av de arbetsuppgifter elever ska utföra,
samt vilken arbetsutrustning eleverna ska använda.

  • Vilka är arbetstiderna?
  • Vilka möjligheter finns det för lunch?
  • Har ni bedömt vilka arbetsuppgifter den minderåriga ska utföra?
  • Vilka förkunskaper behöver eleven om verktyg och maskiner?
  • Har ni tagit del av 8 kap. i Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:2) om planering och organisering av arbetsmiljöarbete?
  • Har ni gjort riskbedömning av er arbetsplats? Vilka riskkällor kan det finnas i arbetsuppgifterna? Kan en bristande mognad eller fysisk utveckling kan bli ett problem? Uppskatta hur allvarliga riskerna kan vara, utifrån sannolikhet och konsekvens. Vidta åtgärder som behövs för att ta bort eller förebygga riskerna.
  • Finns det handledare på plats?
  • Får eleven introduktion av arbetsplatsen?
  • Finns det skyddskläder på plats?
  • Vem är kontaktperson på arbetsplatsen?

För arbetsgivare till minderåriga arbetstagare, Arbetsmiljöverkets webbplats

Introduktion till att möta praoelever

Skolverkets handledarutbildning modul 1och 2 riktar sig främst till handledare inom arbetsplatsförlagt lärande i gymnasieskolan men kan med fördel användas av dig som möter praoelever.

Skolverkets handledarutbildning

Olika prao-upplägg och branschmodeller

PRIS-Prao i Skåne arbetar med att ta fram branschmodeller för arbetslivet. En branschmodell innebär ett specificerat praoupplägg som tydligt knyts till en specifik bransch.

Skolmaterial från Svenskt Näringsliv för dig som tar emot praktikanter/praoelever i din verksamhet. Skriften ger tips och stöd i kontakterna med eleven och skolan inför och under prao/praktik.

Vill du ta emot en praoelev?

Kontakta en kommun eller en skola.

Lista, kommuner, Sveriges Kommuner och Regioners webbplats

Vanliga frågor och svar

Senast uppdaterad 13 maj 2025.