Till innehållet
Skolverket
searchSök

Yrkesutbildning i Europa

EU:s medlemsländer, EES/Eftaländerna (Island, Norge, Lichtenstein), Kroatien, Makedonien och Turkiet samarbetar för att förbättra resultaten och kvaliteten på Europas yrkesutbildningar.

Länderna samarbetar om yrkesutbildning på alla nivåer och mellan många olika grupper, till exempel beslutsfattare, utbildningsanordnare, lärare och arbetsmarknadens partner.

Samarbetet innebär bland annat att man kommer överens om gemensamma mål för utveckling av yrkesutbildningen i Europa, utbyter erfarenheter och god praxis, följer upp och rapporterar regelbundet.

Euroguidance – om vägledning för internationell rörlighet, Universitets- och högskolerådets webbplats

Europeiska överenskommelser

Genom Köpenhamnsförklaringen 2002 lanserades EU:s strategi för ett närmare samarbete inom yrkesutbildning. Arbetet har bland annat lett till att gemensamma europeiska verktyg utvecklats för att göra utbildningarna öppnare, mer jämförbara och överförbara, Det finns också verktyg som ska förbättra flexibiliteten och utbildningskvaliteten.

I maj 2009 enades EU:s stats- och regeringschefer om en strategisk ram för europeiskt utbildningssamarbete - Utbildning 2020 – med målet att bland annat göra livslångt lärande och rörlighet till verklighet samt öka kreativiteten och innovationsförmågan, inklusive företagarandan, på alla utbildningsnivåer.

Bryggekommunikén, antogs 2010 av utbildningsministrarna och innehåller strategiska mål för ett närmare europeiskt samarbete inom yrkesutbildning för perioden 2011-2020. Här finns också konkreta mål på nationell nivå för de fyra första åren, det vill säga 2011-2014.

Osnabrückdeklarationen, antagen den 30 november 2020, är ett uttalande från Europeiska unionen som syftar till att stärka yrkesutbildningen i Europa. Deklarationen fokuserar på att göra yrkesutbildningen mer motståndskraftig, inkluderande och flexibel, samt att främja ett livslångt lärande och hållbarhet inom området.

Deklarationen bygger vidare på Köpenhamnsprocessen och betonar vikten av att anpassa yrkesutbildningen till nya utmaningar som digitalisering, grön omställning och pandemins effekter. Målet är att skapa en europeisk utbildnings- och träningsområde som är konkurrenskraftigt och socialt rättvist.

Huvudpunkter i Osnabrückdeklarationen:

  • Motståndskraft och excellens: Genom kvalitativ, inkluderande och flexibel yrkesutbildning.
  • Livslångt lärande: Att etablera en kultur av kontinuerligt lärande genom hela yrkeslivet.
  • Hållbarhet: Att främja hållbarhet genom yrkesutbildning och träning.
  • Europeiskt utbildningsområde: Att stärka den internationella dimensionen av yrkesutbildningen.

Deklarationen har fyra huvudmål och anger politiska åtgärder för perioden 2021-2025. Den har en viktig roll i att stödja rådets rekommendation om yrkesutbildning för hållbar konkurrenskraft, social rättvisa och motståndskraft.

Verktyg för rörlighet i Europa, yrkesutbildningar

I Europa pågår ett omfattande arbete för att utveckla yrkesutbildningen och underlätta rörlighet mellan länderna för både studerande och arbetstagare.

Samarbetet har resulterat i en rad verktyg och rekommendationer.

Verktyg för rörlighet i Europa, yrkesutbildningar

En svensk översikt av yrkesutbildning i Europa

Skolverket har publicerat en översikt över svensk yrkesutbildning. Översikten är en del i en serie rapporter om yrkesutbildning i EUs medlemsstater samt Norge och Island. Rapporterna har tagits fram av de olika ländernas representanter i ReferNet, ett nätverk som har inrättats av Cedefop (European Centre for the Development of Vocational Training).

Yrkesutbildning i Europa - en svensk översikt Pdf, 507 kB.

Vocational education and training policy briefs 2023 – Sweden, Cedefops webbplats

Cedefop - ett europeiskt center för yrkesutbildning

Cedefop är ett europeiskt centrum för utveckling av yrkesutbildning och har sitt säte i Thessaloniki, Grekland. Centret har till uppgift att stödja kommissionen och att främja yrkesutbildning (Vocational Education and Training, VET), inom EU.

Centret ska också utveckla och sprida en gemensam VET-policy samt öka medvetenhet och förståelse för VETs roll inom det livslånga lärandet.

Cedefop

Kontakta Cedefop

Policy för europeisk yrkesutbildning

Sök bland Cedefops publikationer

Cedefop i sociala medier

Cedefop på Facebook

Cedefop på Twitter

ReferNet

ReferNet inrättades av Cedefop för att möta efterfrågan på information som möjliggör jämförelser mellan medlemsländerna vad gäller deras utveckling och politik kring yrkesutbildning. Skolverket är den svenska representanten i ReferNet.

På Cedefops webbplats kan du läsa och ladda hem samtliga länders rapporter om yrkesutbildning m.m.

Läs mer om ReferNet

Logga för Refernet

Senast uppdaterad 23 juni 2025.