Vad innebär skolbiblioteksverksamhet?
Ta del av vad skolbiblioteksverksamhet kan vara enligt lagstiftningen, vad det innebär med likvärdig tillgång till skolbibliotek samt hur ni kan tänka med bemanning och bestånd.
På den här sidan förtydligar vi vad skolbiblioteksverksamhet kan vara utifrån förarbeten till bestämmelserna om skolbibliotek i skollagen.
Så står det i skollagen
I 2 kap. skollagen regleras från 1 juli 2025 elevers tillgång till bemannade skolbibliotek på den egna skolenheten. Skolbibliotek ska företrädelsevis vara bemannade av fackutbildad personal. Rätten till skolbibliotek gäller elever i
- förskoleklassen
- grundskolan
- anpassade grundskolan
- specialskolan
- sameskolan
- gymnasieskolan
- anpassade gymnasieskolan.
Så står det i bibliotekslagen
I bibliotekslagen framgår det att biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet, inklusive skolbibliotek, ska verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning. Vidare ska biblioteken främja litteraturens ställning och intresset för bildning, upplysning, utbildning och forskning samt kulturell verksamhet i övrigt. Skolbiblioteken ska, som en del av det allmänna biblioteksväsendet, särskilt uppmärksamma personer med funktionsnedsättning. I en skolkontext kan detta vara relevant för till exempel elever med en läsnedsättning.
Skolbibliotek ska också ägna särskild uppmärksamhet åt de nationella minoriteterna och personer som har annat modersmål än svenska, bland annat genom att erbjuda litteratur på
- de nationella minoritetsspråken
- andra språk än de nationella minoritetsspråken och svenska
- lättläst svenska.
Skolbiblioteket är en samlad, gemensam och ordnad verksamhet
Med skolbibliotek avses en samlad, gemensam och ordnad verksamhet med ett allsidigt och målgruppsanpassat utbud av analoga och digitala medier, som ställs till lärarnas och elevernas förfogande för att användas som en resurs i undervisningen. Utöver ändamålen i bibliotekslagen ska skolbiblioteken främja elevernas läsande och medie-och informationskunnighet.
Skolbibliotekets lokal
En samlad, gemensam och ordnad verksamhet innebär att skolbibliotekets medier och tjänster bör vara samlade på ett och samma ställe. Det ska också finnas en särskild lokal. Det hindrar inte att det utöver skolbibliotekets bestånd även finns exemplar av skönlitteratur och sakprosa i klassrummen eller i fritidshemmet.
Biblioteksdatasystem bidrar till ordning
Biblioteksdatasystem kan bidra till att ordna medier. Det kan även underlätta det obligatoriska uppgiftslämnandet till den officiella biblioteksstatistiken som Kungliga biblioteket efterfrågar genom att det blir enklare att ta uppgifter om till exempelvis beståndet. Ett biblioteksdatasystem underlättar också upprätthållandet av bibliotekssekretessen då det begränsar åtkomsten till elevernas personuppgifter.
Likvärdig tillgång till skolbibliotek
Se till att elevernas tillgång till skolbiblioteksverksamhet är likvärdig och av hög kvalitet samt att ändamålen i skollagen och bibliotekslagen uppnås.
Det kan variera inom organisationen hur elevernas tillgång till skolbibliotek på den egna skolenheten ska säkras och hur ansvarsfördelningen kan se ut. Det är verksamhetens behov och förutsättningar som avgör vilken lösning som är mest lämplig.
För att skolbiblioteket ska kunna bidra till elevernas lärande behöver eleverna kunna utnyttja verksamheten kontinuerligt.
Undantag från regeln om tillgång
Huvudregeln är att eleverna ska ha tillgång till skolbibliotek på den egna skolenheten. Undantag från det är tänkt att användas restriktivt. Även om det finns särskilda skäl till att frångå huvudregeln har eleverna fortfarande rätt till en ändamålsenlig skolbiblioteksverksamhet.
Exempel på särskilda skäl till att frångå huvudregeln:
- Elevantalet är så litet att det inte är rimligt att bedriva skolbiblioteksverksamhet på den egna enheten.
- Eleverna har tillgång till ett skolbibliotek på en annan skolenhet som ligger mycket nära den egna skolan.
- Det finns ett folkbibliotek som ligger i den egna skolenhetens direkta närhet.
Det ska inte vara så långt avstånd mellan skolenheten och biblioteket att det kan utgör ett hinder för att eleverna enkelt ska kunna ta sig till biblioteket.
Skolbibliotek på entreprenad
Huvudmannen ansvarar för att uppnå en ändamålsenlig skolbiblioteksverksamhet oavsett hur tillgången till skolbibliotek ordnas. Verksamheten får läggas ut på entreprenad till en annan huvudman eller, om det finns särskilda skäl, folkbibliotek. Ett integrerat bibliotek har ett uppdrag som både folk-och skolbibliotek och innebär inte entreprenad.
Om en kommunal skola tillhandahåller skolbiblioteksverksamhet på en annan kommunal skola inom samma huvudman är det bra att teckna en överenskommelse. Om skolbiblioteksverksamheten läggs ut på entreprenad av enskild huvudman till en annan aktör ska ett avtal mellan parterna upprättas.
Bemanna skolbiblioteken
Skolbiblioteken ska vara bemannade i sådan utsträckning att ändamålen med skolbibliotek uppnås. Varje huvudman ska sträva efter att anställa personal som i första hand har en examen inom biblioteks- och informationsvetenskap eller i andra hand en examen från en annan relevant högskoleutbildning.
Det är upp till varje huvudman att avgöra hur omfattningen ska se ut utifrån lokala förutsättningar och elevernas behov. I enlighet med skollagen beslutar rektorn kring skolenhetens inre organisation.
Det finns stora fördelar med att en skolbibliotekarie är på skolenheten under hela eller större delen av skoldagen. Detta underlättar samarbetet med rektorn, lärarna och eleverna. En skolbibliotekarie som i stor utsträckning är på plats på skolan främjar också ett aktivt och regelbundet arbete med miljön och beståndet i skolbiblioteket. Skolbibliotekarien kan till exempel presentera de böcker som finns och uppdatera utbudet av medier och tjänster. Sammantaget kan det bidra till att stödja elevernas lärande.
Bedöm bemanningen
Följande aspekter är viktiga för att avgöra bemmaningsgraden:
- antal elever
- antal stadier
- möjlighet att använda skolbiblioteket som resurs kontinuerligt i undervisningen
- elevernas behov
- skolbibliotekariens uppdrag
- skolans övriga bemanning
- övrig bemanning i skolbiblioteket.
Det kan finnas undantag för bemanning
Om ni har försökt rekrytera personal med en examen från en högskoleutbildning inom biblioteks- och informationsvetenskap men inte lyckats kan det vara aktuellt att rekrytera personer med annan utbildningsbakgrund. Andra relevanta högskoleutbildningar kan vara lärarutbildning, journalistutbildning eller litteraturvetenskaplig utbildning.
Utbudet av analoga och digitala medier ska vara allsidigt och målgruppsanpassat
Skolbibliotek ska erbjuda ett allsidigt och målgruppsanpassat utbud av analoga och digitala medier som ställs till elevers och lärares förfogande för att användas som en resurs i undervisningen.
Det är centralt att utbudet ska vara målgruppsanpassat då skolbiblioteket ska användas i undervisningen. Hur detta ska tillgodoses i praktiken kan variera eftersom skolor har olika förutsättningar och behov.
Att utbudet ska vara allsidigt och målgruppsanpassat ska prägla inköp och gallring av beståndet såväl som upphandling av tjänster. Ett målgruppsanpassat utbud innebär att det tas hänsyn till elevernas ålder och andra faktorer som till exempel funktionsnedsättning och språklig bakgrund. Det ska också tas hänsyn till vilka skolformer som finns inom huvudmannen, till exempel grundskolan och gymnasieskolan.
Att utbudet ska vara allsidigt innebär ett brett och varierat utbud av bland annat genrer och titlar utan inskränkning utifrån ideologiska, politiska eller religiösa utgångspunkter.
Vad är analoga och digitala medier?
För att främja elevers läsande och medie- och informationskunnighet behöver skolbiblioteken ha både analoga och digitala medier. Begreppet medier innefattar både litteratur i olika tekniska format och andra andra medier som musik och film. Med analoga medier avses till exempel tryckta böcker, såväl skönlitteratur som sakprosa.
Digitala medier kan vara databaser och e-böcker, som utgör ett komplement till det analoga bokbeståndet. I ett skolbibliotek bör fokus vara på tryckt litteratur eftersom ett av de huvudsakliga uppdragen är att främja elevernas läsförmåga och läsintresse.
Utveckla mediebeståndet
För att utbudet ska kunna användas som en resurs i undervisningen behöver böcker och andra medier köpas in löpande. Det behövs även ett kontinuerligt gallringsarbete för att hålla beståndet aktuellt och relevant.
Ett sätt att underlätta medieförsörjningen för skolbiblioteken inom organisationen kan vara att upprätta gemensamma resurser, till exempel i form av en skolbibliotekscentral med klassuppsättningar eller böcker på olika språk.
Fördjupa dig om skolbibliotek
Senast uppdaterad 19 juni 2025.