Säkerhetsarbete i brottsförebyggande syfte
Trygghet och studiero är en nödvändig förutsättning för att lärande och utveckling ska kunna ske. För att stärka skyddet mot våld och hot gäller från 1 juli 2025 ett nytt kapitel i skollagen: Säkerhetsarbete i brottsförebyggande syfte. Här får du som huvudman, skolchef och rektor vägledning i arbetet med att tillämpa den nya lagstiftningen.
Ny lagstiftning för att stärka säkerheten
Från den 1 juli 2025 gäller ett nytt kapitel i skollagen, kapitel 6a Säkerhetsarbete i brottsförebyggande syfte. Kortfattat handlar det om att
- alla förskolor och skolor ska ha en beredskapsplan och ett löpande beredskapsarbete
- alla förskolor och skolor ska vidta åtgärder för att obehöriga inte ska ges tillträde när verksamheten pågår
- rektorn ska göra en polisanmälan om det kan misstänkas att ett brott har begåtts av en elev i samband med skolverksamheten
- rektorn ges möjlighet att under vissa förutsättningar besluta att väskor eller andra föremål som elever har med sig till skolan får undersökas, exempelvis om det är befogat för att upprätthålla säkerheten.
Stöd för säkerhetsarbetet och vägledning i hur den nya lagstiftningen kan tillämpas finns på de webbsidor som hör till denna sida.
En trygg förskola och skola för alla
Kärnan i kapitel 6 a i skollagen, Säkerhetsarbete i brottsförebyggande syfte, handlar om att skapa en miljö där alla – barn, elever, lärare och all personal – kan känna sig trygga och säkra. Det är en grundläggande rättighet att känna sig säker där man tillbringar en stor del av sin dag.
En förskola eller skola som präglas av trygghet och studiero är inte bara önskvärd, det är en förutsättning för att lärande och utveckling ska kunna ske. Utan den tryggheten blir det svårt att fokusera på kunskap och personlig utveckling.
Bättre förutsättningar för ett aktivt säkerhetsarbete
Det nya kapitlet i skollagen syftar till att ge förskolan och skolan bättre förutsättningar att aktivt arbeta med säkerhet. Det handlar om att begränsa risken för brottslighet, ordningsstörningar och kränkningar – att kunna vara proaktiv och inte enbart reaktiv. Genom att tydliggöra ansvaret och ge personalen verktyg, till exempel att stärkta möjligheter att avvisa obehöriga och i vissa fall undersöka väskor, vill lagstiftaren bygga en robustare och säkrare miljö för alla.
Bidrar till förskolans och skolans värdegrundsuppdrag
Arbetet är också tänkt att bidra till förskolans och skolans viktiga värdegrundsuppdrag. Förskolan, skolan och fritidshemmet ska förmedla och förankra grundläggande demokratiska värden och motverka kränkande behandling. Genom att agera tydligt mot brott och störningar förmedlar skolan och fritidshemmet också vikten av att respektera lagar och regler, och motverkar att attityder som normaliserar kriminalitet får fäste. Det handlar om att bygga förtroende – förtroende för att förskolan och skolan kan skydda sina barn, elever och personal, och förtroende för förskolan och skolan som trygga och säkra samhällsinstitutioner.
I slutändan är det övergripande målet att förbättra miljön för alla som vistas i förskolan och skolan, att öka tryggheten och därigenom skapa de bästa möjliga förutsättningarna för barns och elevers lärande och utveckling.
Skolor mot brott
Det här stödet utgår i huvudsak från propositionen Skolor mot brott (prop. 2024/25:160), samt från bestämmelserna i 6 a kapitlet skollagen.
Senast uppdaterad 03 juli 2025.