Till innehållet
Skolverket
searchSök

Begränsa tillträde för obehöriga personer

Skolan är ingen allmän plats. Huvudmannen ska se till att varje förskola och skola vidtar åtgärder för att obehöriga personer inte ska ges fritt tillträde när verksamheten pågår. Personal har rätt att avvisa obehöriga från förskolan eller skolan.

Syftet är att minska risken för att barn och elever utsätts för våld eller annan brottslig gärning.

Förskolan och skolan är ingen allmän plats

Det handlar också om att tydliggöra att förskolor, skolor och fritidshem inte är allmänna platser, utan miljöer för barn, elever, personal och besökare med befogat ärende. Det skapar tydlighet gentemot omgivningen att det är verksamhetens personal som avgör vem som får vistas på enheten.

Det är huvudmannen som enligt 6 a kapitlet 4 § skollagen är ansvarig för att se till att det på varje förskole- och skolenhet vidtas åtgärder för att obehöriga personer inte ska ges tillträde till verksamhetens område under tid när verksamheten pågår.

Begreppen förskole- och skolenhet

Med begreppen förskole- och skolenhet avses organiserad enhet som omfattar verksamhet i en eller flera skolbyggnader som ligger nära varandra och till enheten knuten verksamhet som inte bedrivs i någon skolbyggnad. I termen skolenhet ingår verksamhet vid fritidshem som anordnas vid en skolenhet med förskoleklass, grundskola eller anpassad grundskola.

Begreppen förskole- och skolenhet innefattar även skolgårdar samt idrottsplatser i nära anslutning till skolans byggnader. Fritidshem som inte är integrerade med en skolenhet eller förskolenhet ska jämställas med skolenhet vid tillämpningen av lagen.

Skyldigheten att förhindra obehörigas tillträde gäller under tid när verksamheten pågår

Huvudmannen är skyldig att förhindra att obehöriga personer ges tillträde till förskolan, skolan eller fritidshemmet under den tid som verksamheten pågår. Utanför verksamhetstid är det huvudmannen som beslutar om hur lokaler och skolgårdar får användas. Huvudmannen kan till exempel upplåta lokaler till annan verksamhet på kvällar och helger.

Förskolegårdar och skolgårdar kan vara öppna för allmänheten utanför verksamhetstid, till exempel för barn och unga som vill använda lekplatser eller bollplaner. Det förekommer att vissa förskolegårdar och skolgårdar hålls låsta.

Bestämmelsen gäller för förskolan, förskoleklass, grundskolan, anpassade grundskolan, specialskolan, sameskolan, fritidshemmet, gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan samt komvux. Det framgår av 6 a kapitlet 2 § skollagen.

Öppen fritidsverksamhet omfattas inte av bestämmelsen.

Med behöriga personer avses de som förskolan eller skolan har skyldighet eller intresse av att ta emot. Det kan till exempel vara vårdnadshavare, anhöriga, lämnande eller hämtande personer, föreläsare, hantverkare eller tjänstepersoner.

Med obehöriga personer avses de som saknar befogat ärende i förskolan eller skolan, och som förskolan eller skolan inte har en skyldighet eller intresse av att ta emot. Det kan till exempel vara en person som under verksamhetstid tar sig in på området eller i byggnaden utan att vara inbjuden eller ha ett för verksamheten relevant ärende.

En besökare kan anses obehörig eller behörig beroende på om besöket sker i enlighet med de rutiner som gäller för sådana besök eller inte.

Åtgärder för att begränsa tillträdet

Huvudmannen ska se till att det på varje förskole- och skolenhet vidtas åtgärder för att obehöriga personer inte ska ges tillträde till enheten under tid när verksamheten pågår.

Anpassningar av den fysiska miljön

Vilka åtgärder som är rimliga att genomföra får huvudmannen själv avgöra utifrån de lokala förutsättningarna. Lagen betonar dock vikten av någon form av passerkontroll eller annat skalskydd.

Exempel på åtgärder kan vara

  • lås och grindar
  • skyltning som informerar om att obehöriga inte får vistas på området
  • rutiner för hur obehöriga ska avvisas.

När en förskola, skola eller ett fritidshem samnyttjar lokaler med andra verksamheter behöver huvudmannen noga överväga hur tillträdet till förskolan, skolan eller fritidshemmet kan begränsas under verksamhetstid. Lagstiftarens avsikt med de nya reglerna är inte att göra det omöjligt att samnyttja lokaler och ytor, utan att stärka säkerheten och det brottsförebyggande arbetet.

Identifiera brister med en riskanalys

För att minska risken för att obehöriga kommer in i förskole- och skolenheten kan fysiska åtgärder behövas. För att identifiera och utreda vilka åtgärder som behövs bör arbetet utgå från en riskanalys av den fysiska miljön för att hitta brister och göra nödvändiga anpassningar utifrån lokala förutsättningar. Fysiska åtgärder som kan bli aktuella är till exempel lås, grindar och skyltning om att obehöriga inte har tillträde till verksamheten.

Åtgärderna behöver fungera i vardagen

I beslut om åtgärder är sårbarhet och konsekvens styrande, men även ekonomi och genomförbarhet bör vägas in. Åtgärderna behöver vara proportionerliga och fungera i vardagen. För att undvika att de kringgås är det viktigt att de upplevs som genomtänkta, praktiska och rimliga.

Analysera utifrån olika perspektiv

Säkerhetsåtgärder kan behöva analyseras utifrån olika perspektiv. Som exempel kan åtgärder i form av låsbara dörrar i vissa fall försämra möjligheten att utrymma skolan vid en brand. Samråd därför med fastighetsägare eller en brandskyddsexpert innan strukturella förändringar genomförs. Kombinationer av fysiska, organisatoriska och personalrelaterade åtgärder ger ofta bäst resultat. Uppsikt över entréer är ett exempel på en bra skydds- och säkerhetsåtgärd, där närvarande personal både kan se och bemöta människor.

Exempel på riskanalys av den fysiska miljön Pdf, 113 kB.

Mottagande av besök

Verksamheten bör ha tydliga rutiner för hur besökare tas emot. Rutiner för besök bör syfta till att tydliggöra hur utomstående besökare ska agera om de vill besöka förskolan eller skolan, hur verksamheten ska agera för att ta emot sådana besökare och hur obehöriga personer kan avvisas från verksamheten. Rutiner kan till exempel handla om att

  • besök ska anmälas på ett visst sätt
  • personal ska möta upp besökare vid entrén
  • besökare ska bära besöksbricka eller liknande
  • personal ska fråga utomstående som de inte känner igen varför de är där.

Rutiner och riktlinjer måste vidare kommuniceras utåt på ett ändamålsenligt sätt.

Exempel på riktlinjer för mottagande av besökare Pdf, 121 kB.

Exempel på rutin för mottagande av besökare Word, 43 kB.

Rätt att avvisa obehöriga

Den som obehörigen tränger in eller stannar kvar i en byggnad kan göra sig skyldig till olaga intrång. Detta gäller även för förskolegårdar och skolgårdar.

Personalen har rätt att avvisa obehöriga från förskolan eller skolan. Ofta räcker en muntlig tillsägelse men i vissa fall kan det vara nödvändigt att kontakta polisen genom att ringa 112.

Exempel på rutin för att avvisa obehörig Pdf, 127 kB.

Relaterat

Förebygga skolattentat, MSB:s webbplats

Skolor mot brott

Det här stödet utgår i huvudsak från propositionen Skolor mot brott (prop. 2024/25:160), samt från bestämmelserna i 6 a kapitlet skollagen.

Skolor mot brott, regeringens webbplats

Senast uppdaterad 03 juli 2025.