Grundsärskolan
Grundsärskolan är ett alternativ till grundskolan för elever som inte bedöms kunna nå upp till grundskolans kunskapskrav därför att de har en utvecklingsstörning. Utbildningen ska anpassas efter varje elevs förutsättningar och består av nio årskurser.
Läroplan och kursplaner
Läroplanen för grundsärskolan är till sin första del som handlar om värdegrund i princip identisk med den för grundskolan, specialskolan och sameskolan. I den andra delen anges mål och riktlinjer för utbildningen. Den tredje delen innehåller kursplaner för grundsärskolan och kunskapskrav.
Läroplanen har reviderats med skrivningar om digital kompetens. Under läsåret 2017/2018 är det möjligt att följa den nya eller den gamla läroplanen. Från och med läsåret 2018/2019 är det däremot obligatoriskt att följa den nya läroplanen.
Läroplan för grundsärskolan (reviderad 2017 med skrivningar om digital kompetens)
Läroplan och kursplaner med kunskapskrav (utan skrivningar om digital kompetens)
Besök betaversionen av nya skolverket.se
Under sommaren 2018 kommer vår webbplats att ersättas av en ny. Redan nu kan du gå in och titta på den nya webbplatsen som håller på att byggas upp.
Besök betaversionen av nya skolverket.se
Timplan
Efter genomgången grundsärskoleutbildning ska varje elev ha fått undervisning i minst det totala garanterade antalet timmar. Hur tiden ska fördelas framgår av tabellen nedan.
Bild | 225 |
Hem- och konsumentkunskap | 525 |
Idrott och hälsa | 750 |
Musik | 395 |
Slöjd | 730 |
Svenska eller svenska som andraspråk | 1 300 |
Engelska | 180 |
Matematik | 1 110 |
Samhällsorienterande ämnen | 695 |
Naturorienterade ämnen och teknik | 785 |
Elevens val | 195 |
Totalt garanterat antal timmar | 6 890 |
Därav skolans val | 1 800 |
Timplan för inriktningen träningsskolan
Ämnesområden
Estetisk verksamhet | 995 |
Kommunikation | 995 |
Motorik | 995 |
Vardagsaktiviteter | 995 |
Verklighetsuppfattning | 995 |
Elevens val | 190 |
Fördelningsbar undervisningstid | 1 500 |
Total garanterat antal timmar | 6 665 |
Nyanlända elever
Efter att en nyanländ elev har placerats i en årskurs ska eleven få minst den tid som återstår för de övriga eleverna i den årskursen under den kvarvarande skoltiden (11 kap. 7 § skollagen).
Stadieindelade timplaner
Det kan idag skilja sig mellan skolor hur mycket undervisningstid eleverna får under olika årskurser. Dessutom kan skolorna välja i vilken årskurs exempelvis språkval ska starta, vilket kan leda till problem om en elev ska byta skola. Därför har Skolverket fått i uppdrag av regeringen att ge förslag på hur timplanerna för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan kan bli stadieindelade.