Boktips efterlyses - nu pågår insamling av förslag på litteratur till läslistor
Vad tycker elever i skolan om att läsa och vilka böcker tycker barnen i förskolan om att lyssna till? Vilken litteratur kan bidra till att barn och elever utvecklar sin förståelse för andra och för omvärlden? Just nu samlar Skolverket in förslag från förskollärare och lärare i svenskämnen till de läslistor som ska publiceras 2025. Listorna ska innehålla förslag på både klassiker och nutida skönlitteratur.
– Syftet med läslistorna är att väcka barn och elevers intresse och läslust. Här vet vi att lärare och förskollärare sitter på en guldgruva med sin expertkunskap. Vi hoppas på många bidrag, säger Tammi Gustafsson Nadel, undervisningsråd på Skolverket.
Just nu pågår arbetet med att göra ett urval till de läslistor som Skolverket och Kulturrådet tar fram på uppdrag av regeringen. I en enkät som är öppen 15 maj till 3 juni på Skolverkets webbplats kan den som är behörig förskollärare eller lärare i svenska/svenska som andraspråk skicka in förslag på litteratur. Under hösten 2024 kommer Skolverket även att anordna dialoger och samla in synpunkter från skolbibliotekarier.
Läslistorna kommer vara frivilliga att använda
I de färdiga läslistorna kommer det att finnas förslag på litteratur för samtliga skolformer. Läslistorna kommer att vara frivilliga att använda och ska enligt regeringsuppdraget vara ett stöd för förskollärare och lärare när de väljer litteratur för sin undervisning. De kan uppdateras årligen.
– Vi hoppas att insamlingen av förskollärarnas och lärarnas förslag leder till livliga samtal om skönlitteratur och litteraturundervisning på förskolor och skolor runt om i Sverige. På sikt hoppas vi att listorna kan fungera som ett bra stöd och leda till fortsatta diskussioner om val av litteratur till undervisningen, säger Tammi Gustafsson Nadel.
Om uppdraget att ta fram läslistor
Läslistorna tas på uppdrag av regeringen fram av Skolverket och Kulturrådet samt en fristående referensgrupp som består av experter med litterär och pedagogisk sakkunskap. Kunskap hämtas också in från Läsrådet som är samordnande aktör inom det läsfrämjande arbetet. Även förslag från förskollärare, lärare och skolbibliotekarier kommer att beaktas.
Uppdraget ska slutredovisas med färdiga läslistor till Utbildningsdepartementet och Kulturdepartementet 4 december 2024. Listorna publiceras 2025.
Mer information
Publicerades den .