Ändringar i förskolans läroplan lämnas över till regeringen – digitala verktyg inte längre obligatoriskt
Det ska inte längre vara obligatoriskt att använda digitala verktyg i förskolan. Förskollärarna får samtidigt ett tydligare ansvar för att välja bland arbetssätt och lärverktyg. Teknikutveckling, högläsning, rörelse och motorik skrivs också fram mer. Det innebär läroplansändringarna som Skolverket nu lämnar över till regeringen.
Sedan i höstas har Skolverket haft ett regeringsuppdrag att se över området digitalisering i förskolans läroplan. Nu lämnar myndigheten över de slutliga förslagen på ändringar till regeringen. Bland annat finns det inte längre något krav på att använda digitala verktyg i förskolan. Begreppet tas bort och ersätts på vissa ställen med det bredare begreppet lärverktyg.
– Med förslaget kommer användningen av digitala verktyg att minska i förskolan. Förskollärarna får samtidigt ett förstärkt ansvar för att välja bland arbetssätt och lärverktyg, säger Pernilla Sundström, enhetschef på Skolverket.
Teknikutveckling skrivs in
Skolverket introducerar även begreppet teknikutveckling i läroplanen för att förstärka att förskolan ska ge barnen förutsättningar att utveckla en grundläggande förståelse för den teknikutveckling de möter i vardagen.
Ändringar som stärker högläsning och fysisk aktivitet
Skolverket föreslår också ändringar som ska stärka högläsning, fysisk aktivitet och motorik. Dessa skrivningar ska bidra till att barn i förskolan får mer med tid i rörelse och får delta i aktiviteter vars syfte är att främja språk- och kunskapsutvecklingen.
– En del barn möter det svenska språket för första gången när de börjar i förskolan. Att stärka förskolans uppdrag när det gäller språkfrämjande insatser och högläsning är därför viktigt. Vi ser också att många inom förskolan håller med om detta – en stor majoritet ställde sig bakom de nya skrivningarna när förslagen var på remiss tidigare i våras, säger Pernilla Sundström.
Regeringen beslutar
Ändringsförslagen slutredovisas nu till regeringen som därefter beslutar om och när ändringarna i läroplanen ska börja att gälla.
Översyn av området digitalisering i förskolans läroplan, slutredovisning
Om uppdraget
År 2017 beslutade den dåvarande regeringen om en nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet. Den syftade till att alla barn, elever, unga och vuxna skulle få de kunskaper de behöver för arbetslivet, för livet i stort och för den framtida kompetensförsörjningen. Vid revideringen av förskolans läroplan 2018 infördes därför skrivningar om digitalisering i förskolans läroplan.
Nu har den nuvarande regeringen gett Skolverket i uppdrag att se över området digitalisering i förskolans läroplan. Uppdraget handlar om att föreslå ändringar i förskolans läroplan som innebär att utbildningen i huvudsak ska vara skärmfri för barnen. I förskolans läroplan anges i dag bland annat att förskollärare ska ansvara för att varje barn får använda digitala verktyg. Skolverket ska nu föreslå ändringar som innebär att det inte ska finnas krav på att digitala lärverktyg ska användas i förskolan. Eventuell användning av digitala lärverktyg i förskolan ska enligt uppdraget ske selektivt utifrån tydligt vetenskapligt stöd och dokumenterat pedagogiskt mervärde.
Publicerades den .