Oro för att AI lockar till genvägar istället för lärande

För att undvika att AI används som en genväg har många av lärarna i undersökningen anpassat sin undervisning och sina examinationsmetoder. Två tredjedelar använder AI-tjänster på något sätt och de vill lära sig mer om AI. Det är några av de iakttagelser som Skolverket gör i en lägesbild om gymnasielärares användning och hantering av AI.

– Vi ser i enkätsvaren att AI-tjänster kan användas som ett bollplank, eller inspirationskälla i skolarbetet, och då har de potential att gynna lärandet. Men lärare befarar också att det inte sker så mycket lärande när elever ber AI göra arbetet åt dem, säger Emil Niklasson, undervisningsråd på Skolverket och ansvarig för den aktuella rapporten.

– Lärande kräver ansträngning. Det krävs att vi reflekterar över hur lärande kan gynnas eller missgynnas, beroende på hur vi använder tekniken, säger Niklas Leide, verksamhetsutvecklare och ansvarig för AI-frågor på Skolverket.

Skolverkets webbpanel består av ett urval av gymnasielärare i hela landet. Enkäten besvarades av drygt 190 lärare som ingår i panelen. Resultatet ger inte ett svar när det gäller den generella inställningen till AI och dess möjligheter och utmaningar för det svenska skolväsendet, men det ger en viktig indikation på läget i en snabbrörlig samhällsfråga som skolan måste förhålla sig till.

Flera lärare uppger att de har förändrat sina arbetssätt för att anpassa sig till de nya förutsättningarna och de AI-tjänster som finns så att lärandet stimuleras. Det kan till exempel handla om att förändra provformer och att ge eleverna färre skriftliga uppgifter, eller komplettera skriftliga uppgifter med muntliga genomgångar.

Få lärare använder AI som en pedagogisk metod i undervisningen

Två tredjedelar av de drygt 190 svarande lärarna uppger att de har använt AI-tjänster i någon del av sin undervisning eller sitt arbete med att planera och förbereda lektioner. De allra flesta har dock gjort det i liten utsträckning och då oftast i det egna arbetet med att planera och förbereda undervisning.

Bland de svarande lärarna är det få som tillåtit sina elever att använda AI-tjänster i undervisningen. När de har använts har det oftast handlat om att låta AI-tjänsterna generera idéer och uppslag. Eleverna har också fått möjlighet att förstå hur tekniken kan användas, för undervisning i källkritik och för översättning mellan språk.

Lärare som inte använt AI-tjänster alls, varken inför eller i undervisningen, uppger att det beror på att de varken ser något behov eller sett någon nytta med dem. Det är vanligast bland matematiklärare som inte anser att AI-tjänsterna är särskilt bra på matematik och det finns många andra och bättre digitala verktyg i ämnet.

Lägesbilden ger en indikation på att gymnasielärarna inte känner någon anledning att skynda på användningen av AI som ett undervisningsverktyg. Givet den snabba utvecklingen och teknikens påverkan på samhället finns det dock ett behov av att eleverna får undervisning om den nya tekniken.

– Det är inte ett krav att använda AI i undervisningen, men eleverna i de äldre årskurserna behöver få kunskap om AIs möjligheter och användningsområden, och om dess begränsningar och risker, säger Niklas Leide, verksamhetsutvecklare på Skolverket.

Gymnasielärare efterlyser fortbildning och riktlinjer om AI-tjänster

Åtta av tio lärare som svarat på enkäten uppger att de har behov av stöd för att antingen använda, förstå eller förhålla sig till AI i ganska stor eller mycket stor utsträckning. De flesta av lärarna uppger att de har ett stort fortbildningsbehov, främst i hur de kan förhålla sig till elevernas användning av AI-tjänster. De vill också veta mer om hur de kan använda AI-tjänster i sitt arbete som lärare, förstå AI-teknikens inverkan på ämnesinnehållet i undervisningen och på samhället i stort.

– För att kunna ge varje elev den kunskap om AI som de behöver för sina studier, framtida yrkesliv, fritid och deltagande i samhället behöver deras lärare ha möjlighet till att utveckla sin kompetens på området. Ansvaret för att personalen har adekvat kompetens och att det finns regler och riktlinjer för hur AI-tjänster får användas ligger hos rektor men vi på Skolverket arbetar kontinuerligt med att ge uppdaterad information och stöd, säger Niklas Leide, verksamhetsutvecklare på Skolverket.

Fem fördelar och nackdelar med elevernas AI-användning som lärare lyfter i rapporten

De lärare som uppgav att deras elever har använt AI-tjänster i undervisningen fick svara på frågor om vilka fördelar och nackdelar de ser för elevernas lärande. Några av de områden som flest lärare lyfte fram som fördelar var:

  • Elever har lättare att få hjälp, de använder AI-tjänster som en ”pluggkompis”.
  • Eleverna använder chattbottar för att komma i gång lättare.
  • Eleverna utvecklar digital kompetens, de lär sig; teknikens fördelar och nackdelar, att förhålla sig källkritiskt till AI, att förstå hur AI kan påverka samhället.
  • Användning av AI-tjänster kan bidra till att öka intresset.
  • AI-tjänster kan hjälpa elever att bearbeta och förbättra texter.

Några av de områden som flest lärare lyfte fram som nackdelar var:

  • Eleverna får felaktig information och lär sig fel faktakunskaper.
  • Elevernas möjlighet att öva på självständigt skrivande minskar.
  • Eleverna bearbetar inte texter eller kunskaper som kommer från en AI-tjänst vilket riskerar att leda till minskad kunskapsinhämtning och kognitionsförmåga.
  • Eleverna blir passiva och bekväma, de ”skapar en produkt men inte ett lärande.”
  • Elevernas möjlighet att öva på självständigt skrivande minskar, dels för att elever tar hjälp av AI-tjänster (chattbottar) för att skriva, dels för att hemuppgifter inte går att ha som en del av undervisningen på samma sätt.

Om rapporten

Detta är en aktuell lägesbild över gymnasielärares användning och hantering av artificiell intelligens (AI) under vårterminen 2024.

Rapporten bygger på enkätsvar från 194 lärare som ingår i Skolverkets webbpanel med inriktning gymnasieskolan. Lägesbilden ger inte en nationellt representativ bild, men resultat och exempel som presenteras utgör en indikation på hur lärare i gymnasieskolan använder och hanterar AI i undervisningen och i sitt arbete.

Artificiell intelligens i undervisningen Pdf, 575 kB, öppnas i nytt fönster.

Råd om AI, Chat GPT och liknande verktyg

Skolverket uppdaterar kontinuerligt information och stöd till dig som är lärare eller rektor på skolverket.se/ai. Syftet med sidan är att göra det lättare för skolor att säkerställa att Chat GPT och andra chattbottar används på ett ansvarsfullt och etiskt sätt.

Råd om AI, Chat GPT och liknande verktyg

Publicerades den .