Begränsad kunskap om programmen och arbetslivet påverkar gymnasievalet

Skolverket har i en studie undersökt hur elever ser på valet till gymnasiet. Studien visar bland annat att många elever känner osäkerhet kring sitt gymnasieval, vilket leder till att de ofta väljer gymnasieprogram som uppfattas som breda och öppna. Av studien framgår också att många har begränsad kunskap om arbetsmarknaden och de yrken som olika gymnasieprogram kan leda till. God studie- och yrkesvägledning är därför avgörande för att hjälpa elever att göra mer informerade och träffsäkra val i sina gymnasieutbildningar.

– Huvudmännen ska planera gymnasieskolans utbud av program både utifrån vad eleverna är intresserade av och vad arbetsmarknaden behöver. Syftet med denna studie är att få mer kunskap om hur elever resonerar kring sina val och vilka faktorer som påverkar dem, säger Thomas Furusten som är undervisningsråd på Skolverket.

Studien visar att många känner en osäkerhet inför vad de vill göra i framtiden när de ställs inför gymnasievalet. Därför väljer de ofta ett program som känns brett och öppet. En vanlig uppfattning bland eleverna är att högskoleförberedande program är bra alternativ om man är osäker på sitt val. Många av eleverna gör en förenklad process av gymnasievalet, som innebär att de genomför sina gymnasieval med begränsad kunskap om de olika programmen, vad de innehåller och vad de kan leda till.

Gymnasievalen baseras i hög grad på trender och rykten

Många elever i studien är kritiska till sådant som de uppfattar som reklam och marknadsföring. De är också ofta skeptiska till information från olika delar av vuxenvärlden. Eleverna uppger också att de litar mest på vad nuvarande elever på skolorna säger, samt på vad vänner och syskon berättar. Sociala medier har stor betydelse, eftersom det i hög grad är där som rykten om olika skolor sprids.
Studien visar också att vissa trender i intressen och engagemang påverkar gymnasievalen. Ett exempel är att många elever vill tjäna pengar så snabbt och enkelt som möjligt. Många som väljer ekonomiprogrammet har detta mål i sikte, eftersom de ser programmet som en snabb väg till pengar och karriär. Skolverkets statistik visar att ekonomiprogrammet för andra året i rad är det vanligaste förstahandsvalet och är det program där antal sökande har ökat mest sedan föregående läsår. 24 900 sökte till ekonomiprogrammet inför läsåret 2024/25 vilket är en ökning med 800 elever från föregående år.

Elever har ofta begränsad kunskap om programmens innehåll och vad de leder till

Det krävs mycket arbete av eleverna själva för att göra ett val som överensstämmer med deras viljor och förmågor. Av studien framgår att det är en stor variation i hur kapabla eller villiga eleverna är att ta sig an det arbetet.

Studien visar att få elever har tillräcklig kunskap om vad olika utbildningar kan leda till, och att många ungdomar inte väger in möjligheterna till arbete när de gör sitt gymnasieval. Några av eleverna uttrycker att de skulle behövt mer information och vägledning för att få kunskap om arbetsmarknaden, om hur programmen är uppbyggda och om vad utbildningarna leder till.

God studie- och yrkesvägledning ger bättre gymnasieval

En slutsats utifrån studien är att det är viktigt att Skolverket fortsätter att stödja huvudmännen i arbetet med studie- och yrkesvägledning och planeringen av utbildningsutbudet. Från och med läsåret 2025/26 ska huvudmän inte bara ta hänsyn till elevernas önskemål utan också väga in arbetsmarknadens behov när de bestämmer vilka gymnasieprogram som ska erbjudas.

För att eleverna ska kunna göra väl underbyggda val som passar deras intressen och förmågor, och som tar hänsyn till framtida möjligheter, behöver många av dem hjälp och stöd. Det understryker hur viktigt det är att grundskolan arbetar aktivt med att informera om framtida studier och yrken och lyfter fram alternativ som eleverna kanske annars inte skulle överväga.

Kort om studien

  • Studien är baserat på ett urval av 18 grundskolor i 9 kommuner och genomfördes under vårterminen 2024 när eleverna gjort sina val till gymnasieskolan
  • På dessa skolor har 72 elever i årskurs nio intervjuats.
  • Resultaten bygger också på 1 285 enkätsvar från elever i årskurs nio på de utvalda skolorna
  • Vi har även pratat med studie- och yrkesvägledare i de kommuner som vi besökt.

Publicerades den .