Många elever har en omfattande frånvaro

Frånvaron har minskat sedan pandemin men är på en högre nivå än före pandemin. Det visar Skolverkets kartläggning av elevers frånvaro under höstterminen 2023.

Skolverkets kartläggning av elevers frånvaro under höstterminen 2023 visar att 15 procent av eleverna som går i förskoleklass eller grundskolan hade en frånvaro på mellan två och en halv till fem veckor. Drygt 4 procent av eleverna som går i förskoleklass eller grundskolan hade en frånvaro på minst 5 veckor under samma termin. Frånvaron var högre inom anpassade grundskolan där drygt 10 procent av eleverna var frånvarande minst fem veckor under höstterminen.

Huvudmän som har inkommit med uppgifter i den här kartläggningen har sammantaget rapporterat in att ungefär 47 000 av deras elever i förskoleklass, grundskola och anpassad grundskola hade minst 5 veckors frånvaro under höstterminen 2023. Att gå miste om mer än en månads undervisning under en termin kan få konsekvenser för en elev.

– Omfattande frånvaro riskerar att påverka elevens kunskapsutveckling och kan leda till utanförskap. Det kan i sin tur påverka elevens framtidsutsikter och hälsa på både kort och lång sikt, säger Ebba Brismark, undervisningsråd på Skolverket som har arbetat med kartläggningen.

Frånvaron har minskat sedan pandemin – men är på en högre nivå än före pandemin

Resultaten pekar på att frånvaron har minskat i förskoleklass och grundskolan jämfört med höstterminen 2020, det vill säga under covid-19-pandemin. Det är förväntat givet det extrema läge som rådde under pandemin, inte minst i form av ökad sjukfrånvaro. Samtidigt är frånvaron i förskoleklass och grundskolan högre under höstterminen 2023 jämfört med före pandemin, höstterminen 2019. Andelen högstadieelever i grundskolan med frånvaro på minst 50 procent tycks också ha ökat något under höstterminen 2023 jämfört med höstterminen 2020. Det handlar om ökningar på mindre än en procentenhet, men motsvarar många elever nationellt. Även den ogiltiga frånvaron bland högstadieelever tycks ha ökat jämfört med höstterminen 2020.

Viktigt med gemensamma definitioner och tydliga rutiner för en tillförlitlig uppföljning av frånvaro

Kartläggningen belyser också vissa osäkerhetsfaktorer kopplat till uppgifter om frånvaro, till exempel att all frånvaro inte registreras på skolorna. Det varierar även mellan skolhuvudmän vilka definitioner av frånvaro de använder, hur de följer elevers frånvaro samt vilken typ av information de kan hämta från sina system för frånvaroregistrering. Detta försvårar nationella kartläggningar av frånvarons omfattning.

Osäkerhetsfaktorerna gör att det är svårt att slå fast exakt hur stor andel av eleverna som har olika grader av frånvaro. Samtidigt bedömer omkring åtta av tio huvudmän själva att de uppgifter som de har rapporterat in ger en rättvisande bild av frånvaron för deras elever höstterminen 2023. Drygt en av tio huvudmän bedömer att det finns risk att frånvaron var högre än redovisat och några enstaka procent av huvudmännen bedömer att det finns risk att frånvaron var lägre än redovisat.

Skolor och huvudmän behöver tidigt fånga upp elevers frånvaro

Frånvaro är i sig en riskfaktor för fortsatt frånvaro och det är därför viktigt att skolor tidigt fångar upp elevers frånvaro, undersöker orsakerna till den och sätter in åtgärder utifrån elevers specifika behov. För att tidigt kunna fånga upp frånvaro är det viktigt att skolor och huvudmän systematiskt följer elevers frånvaro. Skolverket har tagit fram rekommendationer och stödmaterial för arbetet med att främja närvaro samt förebygga och åtgärda frånvaro.

Fakta om kartläggningen

Skolverket har kartlagt elevers frånvaro från skolan under höstterminen 2023. Kartläggningen baseras på en enkätundersökning till samtliga skolhuvudmän inom förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola, sameskola, och specialskola. Skolverket har fått in uppgifter om frånvaro för nästan 90 procent av eleverna som går i förskoleklass eller grundskolan och drygt 80 procent av eleverna i anpassade grundskolan. I rapporten presenteras en samlad nationell bild av andelen elever med olika grader av frånvaro under höstterminen 2023.

Publicerades den .