Professionsprogrammet träder i kraft den 1 september 2025
Riksdagen har nu beslutat att införandet av professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare flyttas fram och träder därmed i kraft den 1 september 2025. Nu pågår förberedelser.
Riksdagen har fattat beslut om att professionsprogrammet ska träda i kraft den 1 september 2025 i stället för den 1 januari 2025 som tidigare var beslutat. Anledningen till framflyttningen är att det behövs mer tid för förberedelser.
Skolverket förbereder inför starten
Förberedelserna inför det kommande professionsprogrammet utgår från förslagen i regeringsredovisningen. Samtidigt finns en beredskap för att det kan bli ändringar, då beslut om hur professionsprogrammet ska utformas ännu inte har fattats av regeringen.
Nu pågår bland annat arbete med att ta fram föreskrifter, förbereda systemstöd för handläggningen av meriteringsansökningar och utveckla innehållet i den nationella strukturen för kompetensutveckling.
Professionen kan börja göra vissa förberedelser
Huvudmän och rektorer kan börja se över sin plan för medarbetares kompetensutveckling och vid behov göra en kompetenskartläggning. Strukturer för kollegialt lärande kan utvecklas och inkludera möjligheterna till samverkan mellan förskole- och skolenheter.
För rektorer, lärare och förskollärare kan det handla om att se över de högskolekurser man själv eventuellt har genomfört efter behörighetsgivande examen. Individen kan även reflektera över behov av kompetensutveckling på kortare och längre sikt och tillsammans med närmaste chef börja ta fram en kompetensutvecklingsplan.
Lagändringarna i korthet
- Det införs ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare inom skolväsendet.
- Huvudmannens ansvar för personalens kompetensutveckling preciseras i vissa delar.
- Skolverket är den myndighet som ska besluta att en legitimerad lärare eller förskollärare har uppnått en viss meriteringsnivå.
Genom professionsprogrammet ska förskollärare, lärare och rektorer erbjudas en strukturerad och likvärdig kompetensutveckling under hela yrkeslivet. Syftet är att utveckla undervisningens kvalitet, stärka professionerna och öka skolyrkenas attraktionskraft, för att i förlängningen bidra till att öka likvärdigheten i utbildningen för barn och elever.
Den 25 oktober avslutades remissperioden där flertalet aktörer har lämnat återkoppling på Skolverkets förslag.
Skolverkets förslag på ett nationellt professionsprogram Länk till annan webbplats.
Publicerades den .