Begränsad användning av AI-tjänster i grundskolan, fritidshem och förskoleklass

Två av fem tillfrågade lärare i grundskolan, förskoleklass och fritidshem har använt AI-tjänster i någon del av sitt arbete eller undervisning. Vanligast är att AI används för att planera lektionsuppgifter. Användningen av AI-tjänster är väldigt begränsad både bland lärare och elever. Det är några av de iakttagelser som Skolverket gör i en ny rapport om lärares användning och hantering av AI i grundskolan, förskoleklass och fritidshem.

Enbart en av sex tillfrågade lärare i Skolverkets webbpanel har tillåtit sina elever att använda AI-tjänster i undervisningen. De som har använt tekniken uppger att den oftast används i liten omfattning.

– I enkätsvaren ser vi att det är vanligast att lärarna använder AI-tjänster som ett stöd när de planerar inför sina lektioner. Dessutom är det vanligast att lärarna har tillåtit elever att använda AI-tjänster som ett stöd för att få information eller generera idéer, säger Beatrice Pahv, undervisningsråd på Skolverket och ansvarig för den aktuella rapporten.

Högre användning i de högre årskurserna

Rapporten visar att AI-användningen är högre bland både lärare och elever i de högre årskurserna i grundskolan jämfört med lägre årskurser, förskoleklass och fritidshem. De elever som har använt AI har framför allt gjort det för informationssökning och idégenerering, något som enligt lärarna kan bidra till ökad motivation och fler tillfällen att träna på källkritik.

– Elevernas AI-användning kan bidra till nya och engagerande sätt att lära, men vi måste samtidigt säkerställa att de använder tekniken på ett ansvarsfullt sätt, säger Niklas Leide, verksamhetsutvecklare och ansvarig för AI-frågor på Skolverket.

För- och nackdelar med AI i klassrummet

Likt lägesbilden över gymnasielärares användning och hantering av AI , beskriver lärarna i grundskolan, fritidshemmet och förskoleklass både fördelar och nackdelar med AI i undervisningen. Fördelar som lyfts fram är att elever kan komma igång snabbare med uppgifter, få ökad förståelse för teknikens roll i samhället och bättre insikter i vikten av källkritik. Dessutom kan AI-tjänster bidra till att individanpassa undervisningen.

Samtidigt upplever många lärare att tekniken medför risker. De beskriver ökat fusk, oreflekterad användning av AI och att elever blir mindre självständiga i sitt lärande. Ett återkommande problem är att elever ibland inte förstår de svar eller texter som AI genererar, vilket kan försvåra inlärningen. Flera lärare uppger också att det har blivit svårare att bedöma elevernas kunskaper, vilket har lett till att skolor behöver använda mer kontrollerade skrivmiljöer och provsituationer för att motverka fusk.

Lärare efterfrågar mer stöd och riktlinjer

Ett annat tydligt resultat i rapporten är att många lärare efterlyser mer stöd och fortbildning om AI. De saknar kunskap om hur tekniken kan användas på ett sätt som stärker elevernas lärande och efterfrågar tydliga riktlinjer för att minimera riskerna.

– Vi står i ett tidigt skede av användningen av AI i skolorna. Lärare är nyfikna men efterfrågar mer stöd och vägledning för att använda tekniken på ett sätt som gynnar både dem själva och eleverna, säger Niklas Leide.

Om rapporten

Detta är en aktuell lägesbild över lärares användning och hantering av artificiell intelligens (AI) i grundskola, förskoleklass och fritidshem under 2024.

Rapporten bygger på enkätsvar från 529 lärare som ingår i Skolverkets webbpanel. Lägesbilden ger inte en nationellt representativ bild, men resultat och exempel som presenteras utgör en indikation på hur lärare använder och hanterar AI i undervisningen och i sitt arbete.

Ta del av rapporten

Artificiell intelligens i undervisningen – grundskolan, förskoleklass och fritidshem

Relaterad information

Skolverket uppdaterar kontinuerligt information och stöd till dig som är lärare eller rektor på skolverket.se/ai. Syftet med sidan är att göra det lättare för skolor att säkerställa att Chat GPT och andra chattbottar används på ett ansvarsfullt och etiskt sätt.

Råd om AI, Chat GPT och liknande verktyg

Artificiell intelligens i undervisningen – gymnasieskolan

Kontaktuppgifter

För frågor eller önskemål om intervju, kontakta Skolverkets presstjänst via e-post presstjanst@skolverket.se eller telefon 08-527 333 00.

Publicerades den .