Många elever upplever stress i skolan
Merparten av landets elever trivs i skolan, visar den första delrapporten i Skolverkets enkätundersökning Attityder till skolan 2024. Men resultaten skiljer sig åt beroende på elevernas ålder. I högstadiet och gymnasiet upplever hälften av eleverna stress flera gånger i veckan, och mest stressade är tjejerna på högstadiet.
Tre av fyra elever trivs i skolan, och de flesta tycker att det också är viktigt att det går bra för dem. Det visar den första delrapporten i den senaste upplagan av Attityder till skolan, där Skolverket undersöker hur elever i grundskolans årskurs 4–9 och gymnasieskolan samt lärare i samma skolformer upplever skolan.
– Men resultaten skiljer sig åt beroende på elevernas ålder. Eleverna i mellanstadiet är generellt sett mer positiva än eleverna i högstadiet och gymnasiet, säger undervisningsrådet Malin Jondell Assbring på Skolverkets analysavdelning.
Studien visar att eleverna i mellanstadiet i högre grad tycker att skolarbetet är roligt och uppger i mindre utsträckning än övriga åldersgrupper att de är frånvarande från lektioner.
Många elever är stressade
Trots att många elever trivs i skolan så uppger var tredje elev i mellanstadiet, och hälften av eleverna i högstadiet och gymnasieskolan att de känner sig stressade i skolan varje dag eller några gånger i veckan. De vanligaste anledningarna till stress är läxor och prov, över att inte hänga med på lektionerna samt deras egna förväntningar på sig själva.
– Elever i mellanstadiet är i lägre grad stressade av förväntningar på sig själva, säger Malin Jondell Assbring. Däremot är de mer stressade över saker som händer i omvärlden jämfört med eleverna i högstadiet och gymnasieskolan.
Tjejer trivs sämre och är mer stressade än killar
Av resultaten i studien framgår det också att det finns tydliga skillnader mellan tjejer och killar när det kommer till trivsel, motivation och stress. Killar trivs bättre i skolan än tjejer och tycker i större utsträckning att skolarbetet är roligt.
Andelen elever som anger att de ofta är stressade i skolan är också betydligt större bland tjejer än bland killar. Det gäller framför allt tjejer i högstadiet och gymnasieskolan, där drygt 60 procent av tjejerna uppger att de känner sig stressade i skolan minst några gånger i veckan.
Tjejers stress skiljer sig som mest från killars när det kommer till deras egna förväntningar på sig själva och stress över att inte hänga med på lektionerna.
Många lärare överväger att byta yrke
Åtta av tio lärare svarar i undersökningen att de trivs bra i den skola de arbetar i. Andelen som trivs mycket bra är högre bland lärare i gymnasieskolan än i grundskolan. Trots det uppger nästan hälften av lärarna att de allvarligt har övervägt att byta yrke det senaste året. Högst är andelen bland lärarna i grundskolan.
– En majoritet av lärarna svarar att de känner sig stressade av sitt arbete. Lärare i grundskolan känner sig oftare stressade än sina kollegor i gymnasieskolan. Tre av fyra lärare i grundskolan känner sig stressade minst några gånger i veckan, säger, Malin Jondell Assbring.
Kvinnliga lärare uppger att de oftare känner sig stressade av sitt arbete än vad deras manliga kollegor gör. De områden som lärarna känner mest stress över är tid till planering och efterarbete av undervisningen, att hinna hjälpa och stödja elever samt för mycket administrativt arbete.
Fakta om undersökningen
Sedan 1993 genomför Skolverket undersökningen Attityder till skolan, som undersöker hur elever och lärare upplever skolan idag. 2024 års undersökning är den tionde omgången av undersökningen. Den första delrapporten fokuserar på områdena elevernas trivsel, stress och motivation samt lärarnas trivsel och stress. Ytterligare tre delrapporter publiceras under 2025.
Attityder till skolan är en så kallad urvalsundersökning som vänder sig till elever i årkurserna 4 till 9 i grundskolan, till elever i gymnasieskolan och till lärare i samma skolformer. 2024 deltog omkring 6 400 elever och 3 300 lärare.
I undersökningen har eleverna fått svara på frågor bland annat om hur de uppfattar sina lärares undervisning, vilket stöd de får, studiero, trygghet, mobbning och stress. Lärarna i sin tur har fått frågor om sina förutsättningar att ge stöd till eleverna, studiero, diskriminering, tillgången till personal i skolan, trivsel i yrket och stress.
I 2024 års undersökning har Skolverket gjort flera förändringar i genomförandet med syfte att öka svarsfrekvensen. Enkätfrågorna till elever och lärare har också uppdaterats för att ge en aktuell bild av situationen i skolan. Till följd av förändringarna presenteras inga tidsserier i delrapporterna för 2024.
Ta del av rapporten
Relaterad information
Bedömning för hållbart lärande
Avlasta lärare med lärarassistenter och andra kompetenser
Skolans kommunikation och samarbete med vårdnadshavare
Utredning av en elevs behov av särskilt stöd
Kontaktuppgifter
För frågor eller önskemål om intervju, kontakta Skolverkets presstjänst via e-post presstjanst@skolverket.se eller telefon 08-527 333 00.
Publicerades den .