Liten ökning i antalet elever som får särskilt stöd
Andelen elever i grundskolan som omfattas av ett åtgärdsprogram har ökat något sedan föregående läsår. Totalt omfattas 6,7 procent av eleverna, vilket motsvarar knappt 73 200 elever. Majoriteten av eleverna med åtgärdsprogram är pojkar. Det visar statistik från Skolverket om särskilt stöd i grundskolan läsåret 2024/25.
– Alltför många elever lämnar grundskolan utan godkända betyg. Liksom tidigare år ser vi en fortsatt ökning i andelen elever med åtgärdsprogram. Det kan betyda att skolorna är aktiva med att stödja dessa elever. Det är bra eftersom det ökar chansen för eleven att lyckas i skolan, säger Elisabeth Lindén, undervisningsråd på Skolverket.
Stor skillnad mellan årskurserna
Andelen elever med åtgärdsprogram varierar stort mellan årskurserna. Andelen elever med åtgärdsprogram ökar från årskurs 1 till 6. Därefter minskar andelen mellan årskurs 6 och årskurs 7, för att sedan öka igen. Mönstret har varit likartat de senaste läsåren. Årskurs 9 har högst andel elever med åtgärdsprogram, där knappt 11 procent av eleverna, drygt 13 400 elever, har ett åtgärdsprogram.
Anpassad studiegång vanligast bland stödinsatserna
Den vanligaste formen för särskilt stöd som Skolverket samlar in statistik om är anpassad studiegång, som omfattar 1,5 procent av samtliga grundskolelever. Den näst vanligaste stödformen är särskild undervisningsgrupp. I grundskolan är det 1,4 procent av eleverna som får denna stödform. Distansundervisning, som nyligen införts som särskilt stöd, används än så länge i princip inte alls.
Nytt för i år – statistik utifrån områdestyper
I år presenterar vi även statistik som visar skillnader mellan skolor i områden med olika socioekonomiska förutsättningar. Åtgärdsprogram är vanligast i skolor i områden med stora socioekonomiska utmaningar – där har 8,9 procent av eleverna ett åtgärdsprogram. I skolor med mycket goda socioekonomiska förutsättningar är motsvarande andel betydligt lägre, 5,1 procent.
Ta del av statistiken
Elevens rätt till särskilt stöd
Om en elev riskerar att inte uppfylla de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas, ska eleven ges stöd. Stödet kan ges i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen. Om detta inte är tillräckligt, ska skolan skyndsamt utreda elevens behov av särskilt stöd, som innebär mer omfattande insatser.
Det är rektorns ansvar att ett åtgärdsprogram utarbetas där det framgår vilka behoven är, vilka stödinsatser som ska sättas in samt hur och när insatserna ska utvärderas.
I Skolverkets statistik finns uppgifter om fem typer av stödinsatser som kan användas som särskilt stöd; enskild undervisning, särskild undervisningsgrupp, anpassad studiegång samt distansundervisning och annan undervisning.
Publicerades den .