Tydlig koppling mellan PISA-resultat och elevers betyg i årskurs 9
Elevers resultat från PISA 2022 överensstämmer i hög grad med deras slutbetyg och resultat på nationella prov i svenska, matematik och NO-ämnen. Det visar en ny rapport från Skolverket. Elever med högre betyg presterade i genomsnitt bättre på PISA 2022 jämfört med elever med lägre betyg.
Sverige deltar i flera internationella studier där svenska elevers kunskaper jämförs över tid. I den internationella studien PISA mäts 15-åriga elevers kunskaper i matematik, naturvetenskap och läsförståelse. Skolverkets rapport visar att resultaten från PISA 2022 i hög grad överensstämmer med slutbetyg och resultat på nationella prov i svenska, matematik och NO-ämnen.
– Vi kan se att PISA fungerar som ett effektivt verktyg för att följa utvecklingen av läsförståelse samt färdigheter i matematik och naturvetenskap hos 15-åriga elever i Sverige, säger Kenisha Russell Jonsson, undervisningsråd på analysavdelningen på Skolverket.
Skillnader mellan olika elevgrupper
I likhet med tidigare studier så kvarstår vissa skillnader i elevers prestationer på PISA-provet då hänsyn tas till betyg. Med samma betyg presterar flickor i genomsnitt bättre i läsförståelse i PISA, medan pojkar har något högre resultat i matematik och naturvetenskap. Resultaten visar genomgående att elever med gynnsam socioekonomisk bakgrund presterar bättre än elever med mindre gynnsam bakgrund.
– Detta tyder på att betygssättning och PISA till viss del fungerar olika för olika elevgrupper. Det kan bero på att de mäter kunskaper på olika sätt, men andra faktorer som provformat och motivation kan påverka, säger Pernilla Jonsson, enhetschef på Skolverket.
Fler resultat
- En jämförelse av sambanden mellan betyg och PISA-resultat 2018 och 2022 visar att fördelningen mellan olika betygssteg i stort sett varit stabil.
- Mellan 2018 och 2022 sjönk elevers PISA-resultat något i matematik och läsförståelse för samma betyg. I matematik ses detta främst för elever med de lägsta betygen och i läsförståelse för dem med de högsta betygen.
- Elever som förbättrat sina betyg mellan årskurs 6 och 9 presterar i genomsnitt lägre på PISA än elever med mer stabila betyg mellan årskurserna, trots att de uppnått samma slutbetygsnivå. Våra resultat ligger i linje med andra studier och kan tyda på att en sen förbättring, mätt i betyg, inte nödvändigtvis innebär att eleven har hunnit bygga upp samma djup i förståelsen inom ett visst ämne som elever med en mer jämn kunskapsutveckling över tid.
Ta del av rapporten
Relaterad information
PISA: en studie om kunskaper i matematik, naturvetenskap och läsförståelse
Nyhet: Ingen entydig relation mellan digitala verktyg i skolan och PISA-resultat
Rapport: Elevers trygghet och studiero - en fördjupning av resultat i PISA 2022
Rapport: PISA 2018 och betygen
Kontaktuppgifter
För frågor eller önskemål om intervju, kontakta Skolverkets presstjänst via e-post presstjanst@skolverket.se eller telefon 08-527 333 00.
Publicerades den .