Fokus: skolbibliotek – webbinarier
22–24 oktober har du möjlighet att delta på flera webbinarier med fokus på skolbibliotek. Webbinarierna riktar sig till skolbibliotekarier och dig som har ett uppdrag att arbeta i skolbibliotek. Du får ta del av verksamhetsnära exempel samt perspektiv från forskning inom bland annat läsfrämjande och medie- och informationskunnighet.
Tid och plats
Webbinarierna äger rum vecka 43 mellan 22 och 24 oktober. Vi arrangerar totalt nio webbinarier fördelat på totalt tre dagar. Du kan välja att delta på ett eller flera webbinarier.
Anmälan
Du väljer vilka webbinarier du vill delta på via länken nedan.
Anmäl dig, lyyti.fi Länk till annan webbplats.
Webbinarierna är kostnadsfria. Länk till webbinarierna kommer att skickas ut på mejl. Webbinarierna spelas inte in och du kommer inte ha möjlighet att se de i efterhand.
Anmäl dig senast 16 oktober.
Målgrupp
Skolbibliotekarier och andra verksamma inom skolbibliotek. Flera av webbinarierna kan också vara intressanta för lärare, specialpedagoger och rektorer med flera.
Program
Här kan du ta del av vårt fullständiga program mellan 22 och 24 oktober.
Tisdagen den 22 oktober
Korta presentationer från myndigheter där du får ta del av aktuella resurser och material som kan vara av relevans för skolbibliotekets verksamhet.
Medverkande: Myndigheten för psykologiskt försvar, Mediemyndigheten och Skolverket.
Målgrupp: Skolbibliotekarier och skolbiblioteksansvariga. Webbinariet kan också vara intressant för lärare.
Skolverket
Skolverket berättar om Gy25 och vad det innebär för gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan och motsvarande skolformer inom komvux.
Myndigheten för psykologiskt försvar
Myndigheten för psykologiskt försvar berättar bland annat om kampanjen ”Bli inte lurad” och annat material till målgruppen unga.
Om: Myndigheten för psykologiskt försvars huvuduppdrag är att leda arbetet med samordning och utveckling av myndigheters och andra aktörers verksamhet inom Sveriges psykologiska försvar.
Mediemyndigheten
Mediemyndigheten berättar bland annat om materialet ”Dina rättigheter online” och presenterar Kunskapsbanken.
Om: Mediemyndigheten ska verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mångfald och tillgänglighet på medieområdet samt verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare.
Hur skapas och utvecklas en skolbiblioteksverksamhet utifrån de rådande förutsättningarna på den egna skolan? Maria Schedvin exemplifierar och problematiserar utifrån egna erfarenheter av att bygga verksamheter som gör skillnad för elevernas lärande. Hur kan man tänka kring planering och utvärdering av skolbiblioteksverksamhet?
Maria Schedvin är skolbibliotekarie på grundskola och anpassad grundskola i Eslöv med tidigare erfarenhet från en skolbiblioteksutvecklande och samordnande roll på huvudmannanivå.
Målgrupp: Skolbibliotekarier/skolbiblioteksansvariga. Webbinariet passar särskilt för dig som är ny i rollen som skolbibliotekarie eller som söker inspiration för utveckling av skolbibliotekets verksamhet. Webbinariet kan också vara intressant för rektorer och skolutvecklare.
Regeringen har lagt fram en proposition om krav på bemannande skolbibliotek på alla skolor. Hur ser skolbibliotekariens roll ut? Vilken kompetens behöver skolbibliotekarien och vilket stöd behöver man? Och vad menas med gott samarbete mellan lärare och skolbibliotekarier?
Pamela Schultz Nybacka är docent i Biblioteks- och informationsvetenskap, lektor i Företagsekonomi och grundare av Bibliotekarieprogrammet på Södertörns högskola.
Målgrupp: Skolbibliotekarier/skolbiblioteksansvariga. Webbinariet kan också vara intressant för rektorer och skolutvecklare.
Onsdagen den 23 oktober
Korta presentationer från myndigheter där du får ta del av resurser och material som kan vara av relevans för skolbibliotekets verksamhet. Vid detta tillfälle medverkar Kulturrådet, Specialpedagogiska skolmyndigheten och Myndigheten för tillgängliga medier utöver Skolverket.
Målgrupp: Skolbibliotekarier och skolbiblioteksansvariga. Webbinariet kan också vara intressant för lärare, speciallärare och specialpedagoger.
Skolverket
Skolverket berättar om regeringsuppdraget att ta fram läslistor med skönlitteratur för lärare i hela skolväsendet.
Kulturrådet
Kulturrådet berättar om bidrag de administrerar inom läsfrämjande och kultur och material som kan vara till stöd och hjälp. Bland annat: Mer läsning, Skapande skola, Barn- och ungdomsbokskatalogen.
Om: Kulturrådet är en myndighet som genom att främja, följa upp och fördela bidrag till kultur är med och förverkligar nationell kulturpolitik och arbetar för att utveckla Sveriges kulturliv i hela landet och internationellt.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Specialpedagogiska skolmyndigheten berättar om söktjänsten Hitta läromedel och om de olika typer av läromedel som myndigheten producerar eller anpassar.
Om: Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att barn, elever och vuxenstuderande oavsett funktionsnedsättning ska få förutsättningar att nå målen för sin utbildning.
Myndigheten för tillgängliga medier
Myndigheten för tillgängliga medier berättar bland annat om Legimus och presenterar stödmaterial för skolbibliotekarier.
Om: Myndigheten för tillgängliga medier är ett nationellt kunskapscentrum för tillgängliga medier. Myndighetens uppdrag är att arbeta för att alla ska ha tillgång till litteratur, nyheter och samhällsinformation utifrån vars och ens förutsättningar, oavsett läsförmåga eller funktionsnedsättning.
I det här webbinariet berättar Klara Önnerfält om projekt som funkar i praktiken på skolbiblioteket, om att få skolledningen med sig, att samverka med lärare och att lyssna på eleverna.
Klara Önnerfält har varit verksam som skolbibliotekarie i 20 år, på alla grundskolans stadier och gymnasieskolan. Klara Önnerfält är författare till flera böcker om läsfrämjande och skolbibliotek samt driver podden Flödet tillsammans med Lotta Davidson-Bask. Klara tilldelades Svenska Akademiens skolbibliotekariepris i år.
Målgrupp: Skolbibliotekarier med verksamhet på högstadiet och gymnasiet. Webbinariet kan också vara intressant för lärare.
I webbinariet problematiserar Åsa Hedemark vilken syn på läsning och bibliotek som barn och unga har, samt hur de använder olika texter. Vilka skillnader och likheter finns mellan lustläsning och ålagd läsning samt vilka hinder och barriärer finns för barns och ungas läsning? Åsa kommer också att beröra frågan om vad barn och unga gör på bibliotek.
Åse Hedemark är lektor i biblioteks och informationsvetenskap vid Uppsala universitet.
Målgrupp: Skolbibliotekarier och skolbiblioteksansvariga. Webbinariet kan också vara intressant för lärare och språk- läs- och skrivutvecklare.
Torsdagen den 24 oktober
Korta presentationer från myndigheter där du får ta del av resurser och material som kan vara av relevans för skolbibliotekets verksamhet.
Målgrupp: Skolbibliotekarier och skolbiblioteksansvariga. Webbinariet kan också vara intressant för lärare.
Skolverket
Skolverket berättar om Demokratistegen, en modell för att arbeta systematiskt med frågor om demokrati och mänskliga rättigheter. Demokratistegen är ett samarbete mellan Skolverket och Forum för levande historia.
Kungliga biblioteket
Kungliga biblioteket berättar om resurserna Bläddra, resursbiblioteken och Polarbibblo.
Om: Kungliga bibliotekets uppdrag är att samla in, beskriva, bevara och tillgängliggöra allt som ges ut i Sverige. Dessutom främjar myndigheten utveckling och samverkan i den svenska bibliotekssektorn och tar fram Sveriges officiella biblioteksstatistik.
Skolinspektionen
Skolinspektionen berättar bland annat om några aktuella tematiska kvalitetsgranskningar.
Om: Skolinspektionen ska genom granskning av huvudmän och verksamheter verka för att alla barn och elever får tillgång till en likvärdig utbildning och annan verksamhet av god kvalitet i en trygg miljö.
På webbinariet får du ta del av exempel på hur skolbibliotek och lärare samarbetar i undervisningen. Hur arbetar vi med källkritik och källtillit på gymnasieskolans naturprogram?
Helena Schyller, skolbibliotekarie och Anders Jonsson, lärare, från Anna Whitlocks gymnasium i Stockholm.
Målgrupp: Skolbibliotekarier på gymnasiet, Webbinariet kan också vara intressant för lärare.
Hur kan källkritik bedrivas när det inte finns källor? I föreläsningen diskuterar Olof Sundin genom praktiska exempel hur generativ AI – både som självständiga applikationer och sökmotorer med inbyggd AI – skapar nya förutsättningar för att bedöma och värdera information.
Olof Sundin är professor vid Lunds universitet och har under många år forskat om källkritik och källtillit i relation till sökmotorer, sociala medier och den senaste tiden även i relation till generativ AI. Olof har även författat böcker och artiklar inom ämnet varav några texter finns publicerade i Skolverkets modul.
Kritisk användning av nätet, larportalen.se Länk till annan webbplats.
Målgrupp: Skolbibliotekarier. Webbinariet kan även vara intressant för lärare och IKT-pedagoger.
Kontakt
Vid frågor mejla till skolbibliotek@skolverket.se.