Skolverket fördjupar om läslistor – webbsändning
Vad är det som fångar barns och ungas intresse för böcker och berättelser? Kan läslistorna vara en nyckel till att få fler elever att läsa? Välkommen till vårt fördjupande samtal om litteraturens betydelse och läsningens roll i skolan.
I december presenterade Skolverket och Kulturrådet läslistor till förskolan och skolan. Läslistorna innehåller över 250 förslag på bland annat bilderböcker, romaner, dikter och noveller som kan användas i undervisningen. Listorna är frivilliga att använda och syftar till att ge lärare och förskollärare inspiration och nya idéer. I Skolverket fördjupar i januari samtalar vi om litteraturens och undervisningens betydelse för elevernas syn på läsning.
Tid och plats
Skolverket fördjupar äger rum på Teams den 30 januari 2025 klockan 16.00–16.30.
Skolverket fördjupar om läslistor – webbsändning Länk till annan webbplats.
Du ser sändningen via länken och du behöver inte anmäla dig. Det går inte att se webbsändningen i efterhand.
Program
16.00 Läslistor – för vem och varför?
Behöver förskollärare och lärare läslistor? Kan läslistorna betraktas som en kanon? Tammi Gustafsson Nadel, undervisningsråd på Skolverket och Anna Hällgren, handläggare på Kulturrådet, svarar på frågor om läslistorna.
16.15 En läsande skola – hur gör man?
Vilken betydelse har skönlitteraturen i skolan? Olle Widhe, professor i litteraturvetenskap med didaktik, Göteborgs universitet, berättar.
Hur kan skolan arbeta med läsning? Annika Hedås Falk, rektor vid Stockholms estetiska gymnasium, berättar om hur de har arbetat med skönlitteratur på sin skola.
16.30 Webbsändningen avslutas
Kontakt
Vid frågor mejla till stina.fors@skolverket.se.