Pressmeddelande
Läslistor ska bidra till fler läsintresserade barn och unga
Gittan och gråvargarna, Yani och Doktor Glas. Det är några av de boktitlar som finns med på de läslistor som Skolverket och Kulturrådet har tagit fram på uppdrag av regeringen. Läslistorna ska vara ett stöd för förskollärare och lärare när de väljer skönlitteratur för sin undervisning och kommer vara frivilliga att använda. Under måndagen överlämnades läslistorna till regeringen i samband med en pressträff.
– Vi vill öka läsningen bland barn och unga. Att kunna läsa och förstå texter är grundläggande för att vara delaktig i samhället. Förskollärare och lärare har ett väldigt viktigt uppdrag i att väcka intresse för läsning och i att få barn och unga att läsa mer. Vi hoppas att läslistorna ska vara ett stöd i det arbetet, säger Joakim Malmström, generaldirektör på Skolverket.
Läslistorna innehåller totalt över 250 förslag på allt från bilderböcker till romaner, noveller och poesi som kan användas i undervisningen i förskolan eller skolan. Listorna är uppdelade efter skolform men flera av verken kan med fördel även användas över skolformsgränserna, samt över gränserna för olika åldrar och stadier. Läslistorna innehåller förslag på både klassiker och nutida skönlitteratur som är skriven på svenska eller som finns i svensk översättning.
– Berättelser som berör kan förändra oss på djupet, öka vår förståelse för oss själva och världen. Därför är det viktigt att alla får möjlighet att upptäcka litteratur och läsande. Det är värdefullt att läslistorna innehåller verk som lyfter erfarenheter från olika tider och delar av världen, såväl som livet i Sverige, säger Kajsa Ravin, generaldirektör för Kulturrådet.
Listorna har tagits fram med bred förankring
Läslistorna har tagits fram av Skolverket och Kulturrådet samt en fristående referensgrupp som består av experter med litterär och pedagogisk sakkunskap. Förslag från förskollärare, lärare i svenska och svenska som andraspråk samt skolbibliotekarier har samlats in och beaktats. Kunskap har även hämtats in från Läsrådet som är ett rådgivande organ under Kulturrådet. Läslistorna kommer finnas tillgängliga på skolverket.se. De kommer att utökas och revideras efter behov.
– Läslistorna innehåller litteratur som vi tror kan stanna kvar hos barn och unga efter läsningen. Om vi vill att barn ska bli läsare behöver litteraturen väcka tankar och känslor, säger Tammi Gustafsson Nadel, undervisningsråd på Skolverket och samordnare av uppdraget.
Exempel på boktitlar på respektive läslista
Förskolan
- En fe på badhuset – Baek Heena
- Gittan och gråvargarna – Pija Lindenbaum
- Räven och mullvaden. En spökhistoria – Cecilia Heikkilä
- Vem kommer på kalas? – Sara Gimbergsson
- Året runt – Jockum Nordström
Lågstadiet
- Alla går iväg – Eva Lindström
- Jordgubbsbarnen – Sara Olausson
- Rymlingarna – Ulf Stark
- Sagan om det röda äpplet – Jan Lööf
- Under ett rabarberblad: verser för människor och djur – Lena Sjöberg
Mellanstadiet
- Boken om allting – Guus Kuijer
- Comedy Queen – Jenny Jägerfeld
- Jefferson – Jean-Claude Mourlevat
- Ronja Rövardotter – Astrid Lindgren
- Vitsippor och pissråttor – Oskar Kroon
Högstadiet
- Brun flicka drömmer – Jacqueline Woodson
- En studie i rött – Arthur Conan Doyle
- Himlabrand – Moa Backe Åstot
- Möss och människor – John Steinbeck
- Yani – Nora Khalil
Gymnasieskolan
- Bror – Alex Khourie
- Doktor Glas – Hjalmar Söderberg
- Göra sig kvitt Eddy Bellegueule – Édouard Louis
- Kvinnor och äppelträd – Moa Martinsson
- Missat samtal – Nora Dåsnes
Ta del av de fullständiga läslistorna
Uppdrag om framtagning av läslistor
För frågor kontakta
För frågor eller förfrågan om intervju kontakta Skolverkets presstjänst 08-527 33300, Kulturrådets presstjänst 076-540 1025.
Publicerades den .
-
Relaterat
Om Skolverkets presstjänst
-
Relaterat
Kontakta Skolverkets presstjänst