Pressmeddelande

Många elever får inte den hjälp de behöver i skolan

En tredjedel av eleverna uppger att de inte får tillräckligt med hjälp i skolan när skolarbetet känns för svårt. Av lärarna är det många som också upplever begränsade förutsättningar för att ge tillräckligt stöd och stimulans till alla elever. Det visar den tredje delrapporten i Skolverkets enkätundersökning Attityder till skolan.

– En tredjedel av eleverna uppger att de aldrig, sällan eller bara ibland får hjälp i skolan när de behöver. Trots att bristerna när det gäller stöd i skolan har uppmärksammats i flera studier under en lång tidsperiod visar resultaten i denna undersökning att stödet alltjämt är otillräckligt för alldeles för många elever, säger Thomas Furusten, rapportförfattare och undervisningsråd på Skolverket.

Killar upplever oftare än tjejer att de får hjälp i skolan

Det är skillnader mellan tjejer och killar i hur de upplever stödet och hjälpen i skolan. I högstadiet uppger killar i högre grad än tjejer att de får hjälp. I både högstadiet och gymnasieskolan uppger killar i större utsträckning än tjejer att lärarna uppmuntrar dem i skolarbetet, och att deras lärare är bra på att förklara när det är något de inte förstår.

Många elever tycker att lärarna är bra på att förklara och uppmuntra, men inte alla

Omkring sju av tio elever i mellanstadiet och i gymnasieskolan tycker att alla eller de flesta av lärarna är bra på att förklara när det är något de inte förstår. I högstadiet är det något färre som tycker det, knappt sex av tio elever.

Uppmuntran och stimulans är viktigt för att eleverna ska känna att de får ledning av sina lärare. Fyra av tio elever i högstadiet och drygt hälften av eleverna i mellanstadiet och gymnasieskolan upplever att alla eller de flesta av lärarna uppmuntrar dem i skolarbetet. Andelen elever som anger att de får uppmuntran av sina lärare är alltså lägre bland elever i högstadiet, där också drygt tre av tio svarar att det enbart är några få eller inga lärare som uppmuntrar dem i skolarbetet.

Dessutom är det vissa elever i både gymnasieskolan och på högstadiet som saknar tillräckligt med stimulans. Nästan två av tio elever svarar att de sällan eller aldrig får nya utmaningar om skolarbetet känns för lätt.

Lärare upplever begränsade förutsättningar att ge stöd, ledning och stimulans

Många lärare anger att det finns begränsade förutsättningar för att ge ledning och stimulans till alla elever samt extra anpassningar till elever som behöver det. Vidare beskriver sex av tio lärare att elever som har rätt till särskilt stöd bara ibland, sällan eller aldrig får det stöd som de har rätt till. Tillgång till specialpedagogisk personal i form av speciallärare och specialpedagoger är en viktig förutsättning för att skolan ska kunna ge alla elever det stöd de behöver. Studien visar dock att fyra av tio lärare anger att det är dålig tillgång på speciallärare på skolan där de arbetar. Även Skolverkets senaste lärarprognos visar på fortsatt stor brist i tillgången på speciallärare.

Tillgången till specialpedagoger beskrivs vara något bättre. Tre av tio grundskolelärare och två av tio gymnasielärare anger att det är dålig tillgång på specialpedagoger.

De flesta av lärarna anser att det är bra tillgång på behöriga lärare på den skola där de arbetar. Däremot upplever fyra av tio lärare att det är dålig tillgång på vikarier. Bristen beskrivs vara störst på gymnasieskolans yrkesprogram där nästan sex av tio lärare anger att det är dålig tillgång, och minst i högstadiet där tre av tio lärare anger att det är dålig tillgång på vikarier.

Huvudmän och rektorer behöver prioritera stödarbetet

– För att vända utvecklingen behöver huvudmän och rektorer säkerställa och prioritera arbetet med stöd. Lärare behöver få förutsättningar att identifiera vilka undervisningsutmaningar som finns i elevgruppen och tid att utveckla undervisningen, säger Lars Thornberg, enhetschef på Skolverket.

För att det viktiga arbetet med särskilt stöd ska fungera bättre är det också viktigt att säkerställa att det finns tillgång till personal med specialpedagogisk kompetens och att det finns förutsättningar för samarbete mellan lärare och specialpedagogisk personal.

Attityder till skolan 2024 – delrapport 3

Fakta om enkätundersökningen Attityder till skolan

Attityder till skolan 2024 är den tionde omgången av Skolverkets attitydundersökning till elever och lärare i grundskolan och gymnasieskolan. Undersökningen spänner över ett brett spektrum av frågor. Den handlar bland annat om relationen mellan elever och lärare, undervisningen, stöd och trygghet.

Till skillnad från tidigare omgångar av undersökningen redovisas resultaten från Attityder till skolan 2024 i flera delrapporter. Syftet är att genom kortare rapporter fokusera på några frågor åt gången och på så sätt göra innehållet mer lättillgängligt. 2024 deltog omkring 6 400 elever och 3 300 lärare i undersökningen.

Attityder till skolan: information om undersökningen

Publicerades den .