Från den 1 juli kan du endast beställa publikationer från serierna styrdokument och kommentarmaterial. Du kan ladda ner i princip alla publikationer digitalt. Beställningar som är gjorda före den 1 juli kommer att hanteras enligt överenskommelse. Endast ett fåtal kommentarmaterial finns tillgängliga i tryckt format.
Sök publikationer
Sökningen gav 33 träffar.

Ett kommentarmaterial till läroplanerna för förskoleklass, fritidshem och grundskoleutbildning.
Utgiven år: 2022

Skolverkets andra uppföljning av den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet syftar till att ge en nationell bild av läget i skolväsendet och av hur verksamheterna utvecklas mot målen i strategin. Resultaten visar att moderniseringen av skolan har kommit en god bit på vägen, men fortfarande återstår ett arbete för att nå målen i strategin.
Utgiven år: 2022

Denna slutrapport sammanfattar resultat och lärdomar från flerårig aktionsforskning och metodutveckling av yrkesutbildning, med särskilt fokus på gymnasielärlingar och på digitalt stöd vid arbetsplatsförlagt lärande.
Utgiven år: 2021

Det här kommentarmaterialet riktar sig till lärare och rektorer och behandlar digital kompetens så som det beskrivs i läroplanen, ämnesplaner och kursplaner.
Utgiven år: 2020

Vad är värdet av att använda digitala verktyg i sfi- och sva-undervisningen? Digital kompetens har betydelse både som stöd för skriftspråksutvecklingen och i elevernas vardags- och arbetsliv. Det digitala är dessutom en naturlig del av den vuxnes vardag.
Utgiven år: 2020
Den här rapporten är en komplettering till den första uppföljningen av den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet, som beskrev hur långt digitaliseringen har kommit i skolorna.
Utgiven år: 2020
I denna rapport redovisas en enkätstudie som följer upp hanteringen av nationella prov efter de förändringar som Skolverket har genomfört för att motverka att prov sprids innan provtillfället. I enkäten inkluderades också några frågor om skolenheternas erfarenheter av att skriva uppsatser på dator eller annan digital enhet, samt frågor om förberedelser inför digitala nationella prov.
Utgiven år: 2019

Skolverkets uppföljning av den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet 2018
Utgiven år: 2019

Den här kunskapsöversikten ger en bild av hur tillgången på teknik har förändrats i skolan, hur synen på lärande förändras samt lärares och elevers möjligheter och utmaningar att använda digital teknik i undervisningen. Översikten vänder sig till alla verksamma inom förskola och skola.
Utgiven år: 2018

Affischen innehåller ett antal källkritiska frågor som elever kan ställa sig när de använder webben. Affischen är i A3-format.
Utgiven år: 2018

Affischen innehåller ett antal kritiska frågor som elever kan ställa sig när de använder sociala medier. Affischen är i A3-format
Utgiven år: 2018

Checklistan innehåller ett antal källkritiska frågor som elever kan ställa sig när de använder webben.
Utgiven år: 2018

Checklistan innehåller ett antal kritiska frågor som elever kan ställa sig när de använder sociala medier.
Utgiven år: 2018
Redovisning av uppdrag om främjande av digitaliseringen av skolväsendet
Utgiven år: 2018
Med digitala verktyg i undervisningen kan eleverna få djupare kunskap om både ett ämne och om hur modern teknik kan användas för att söka kunskap och kommunicera med andra.
Utgiven år: 2013

Med det här diskussionsunderlaget vill vi hjälpa förskollärare, lärare och skolbibliotekarier i förskoleklassen att arbeta bättre och mer systematiskt med digital kompetens.
Utgiven år: 2017

Med det här diskussionsunderlaget vill vi hjälpa lärare och skolbibliotekarier i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan att arbeta bättre och mer systematiskt med digital kompetens.
Utgiven år: 2017

Med det här diskussionsunderlaget vill vi hjälpa lärare och eventuella skolbibliotekarier i den gymnasiala vuxenutbildningen att arbeta bättre och mer systematiskt med digital kompetens.
Utgiven år: 2017

Med det här diskussionsunderlaget vill vi hjälpa lärare och skolbibliotekarier i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan att arbeta bättre och mer systematiskt med digital kompetens.
Utgiven år: 2017

Ett kommentarmaterial för gymnasieskolan, gymnasiesärskolan samt komvux och särvux på gymnasial nivå
Utgiven år: 2017