Från den 1 juli kan du endast beställa publikationer från serierna styrdokument och kommentarmaterial. Du kan ladda ner i princip alla publikationer digitalt. Beställningar som är gjorda före den 1 juli kommer att hanteras enligt överenskommelse. Endast ett fåtal kommentarmaterial finns tillgängliga i tryckt format.
Sök publikationer
Sökningen gav 555 träffar.

Kartläggningen som presenteras i den här rapporten visar bland annat att nästan alla kuratorer har en högskoleutbildning. I samtliga skolformer har majoriteten av kuratorerna en socionomutbildning och det näst vanliga är att ha en beteendevetenskaplig utbildning.
Utgiven år: 2022

Skolverket har av regeringen haft i uppdrag att följa upp pandemins konsekvenser för skolväsendet och ge stöd i hanteringen av pandemin på både kort och lång sikt. I denna slutredovisning ges Skolverkets samlade bild av pandemins påverkan och rekommendationer för arbetet framåt. Slutredovisningen ger även analyser och lärdomar viktiga för framtida kriser, samt tidslinjer för den reglering som gällde för skolväsendet under pandemin.
Utgiven år: 2022

I den här rapporten redovisar vi resultatet av en nationell kartläggning av simkunnigheten och förmågan att hantera nödsituationer vid vatten bland elever i årskurs 6.
Utgiven år: 2022

I den här promemorian beskrivs Skolverkets statistik om resultaten från de nationella proven i grundskolan för läsåret 2021/22.
Utgiven år: 2022

I den här studien beskriver vi med hjälp av registerdata från Skolverkets lärarregister de obehöriga lärarna som undervisade i grundsärskolan läsåret 2021/22. Med obehörig avses i denna studie lärare med en lärar- eller speciallärartjänst i grundsärskolan som saknar behörighet att undervisa i skolformen. I studien tittar vi närmre på gruppen obehöriga lärare utifrån bland annat deras utbildningsbakgrund, undervisningsämnen och hur länge de har arbetat som lärare.
Utgiven år: 2022

I den här promemorian redovisar Skolverket statistik över terminsbetyg i årskurs 6 i grundskolan och sameskolan våren 2022.
Utgiven år: 2022

Mot bakgrund av regeringsuppdraget att genomföra stöd och insatser med anledning av kriget i Ukraina har Skolverket genomfört en undersökning riktad till samtliga kommuner i Sverige. Syftet med undersökningen är att få en lägesbild av hur många barn och unga mellan 6 och 17 år, som flytt till Sverige undan kriget i Ukraina, som går i svensk grundskola eller gymnasieskola.
Utgiven år: 2022

I den här promemorian redovisar Skolverket statistik över slutbetygen för de elever som avslutade årskurs 9 våren 2022. Syftet är att ge en beskrivning av slutbetygen utifrån den officiella statistiken samt att lyfta de huvudsakliga resultaten.
Utgiven år: 2022

År 2021 uppgick den totala kostnaden för förskola, fritidshem, annan pedagogisk verksamhet, skola och kommunal vuxenutbildning till 318,1 miljarder kronor. Jämfört med 2020 har kostnaden ökat med nästan 2,9 miljarder kronor i fasta priser vilket är en ökning med 0,9 procent.
Utgiven år: 2022

Syftet med denna bok är att ge all personal i grundskolan och gymnasieskolan kunskaper och inspiration för att utveckla sitt arbete med att främja likabehandling och motverka diskriminering och kränkande behandling.
Utgiven år: 2022

Strategier i språkinlärning handlar om hur elever gör när de lär sig språk och när de använder språk.
Utgiven år: 2022

Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning vänder sig till lärare, rektorer och huvudmän i alla skolformer där betyg sätts. Publikationen innehåller både de allmänna råden och stödjande kommentarer till dessa.
Utgiven år: 2022

Den här rapporten presenterar resultat från ett flertal undersökningar. En intervjustudie med rektorer, lärare och personal inom elevhälsan genomförd under våren 2021. Tre enkätstudier riktade till huvudmän, rektorer respektive lärare. Samtliga genomförda under hösten 2021. Enligt deltagarna i studien har pandemin haft påverkan på personalens arbetsmiljö, elevhälsan och elevers mående.
Utgiven år: 2022

Lägesbild hos 85 huvudmän för grundskolan och gymnasieskolan 9 till 11 maj 2022.
Utgiven år: 2022

I den här rapporten presenteras resultat från en enkätstudie riktad till rektorer och lärare i grundskolan. Syftet med rapporten är att undersöka hur rektorer och lärare bedömer att pandemin har påverkat kunskaperna hos eleverna i förskoleklass och grundskolan.
Utgiven år: 2022

Det här kommentarmaterialet riktar sig till lärare, rektorer och andra som är verksamma inom skolväsendet. Avsikten med materialet är att ge en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texten i kursplanen för grundskolan, sameskolan och specialskolan.
Utgiven år: 2022

Det här kommentarmaterialet riktar sig till lärare, rektorer och andra som är verksamma inom skolväsendet. Avsikten med materialet är att ge en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texten i kursplanen för grundsärskolan.
Utgiven år: 2022

Det här kommentarmaterialet riktar sig till lärare, rektorer och andra som är verksamma inom skolväsendet. Avsikten med materialet är att ge en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texten i kursplanen för grundskolan, sameskolan och specialskolan.
Utgiven år: 2022

Det här kommentarmaterialet riktar sig till lärare, rektorer och andra som är verksamma inom skolväsendet. Avsikten med materialet är att ge en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texten i kursplanen för specialskolan.
Utgiven år: 2022

Det här kommentarmaterialet riktar sig till lärare, rektorer och andra som är verksamma inom skolväsendet. Avsikten med materialet är att ge en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texten i kursplanen för grundsärskolan.
Utgiven år: 2022