Från den 1 juli kan du endast beställa publikationer från serierna styrdokument och kommentarmaterial. Du kan ladda ner i princip alla publikationer digitalt. Beställningar som är gjorda före den 1 juli kommer att hanteras enligt överenskommelse. Endast ett fåtal kommentarmaterial finns tillgängliga i tryckt format.
Sök publikationer
Sökningen gav 111 träffar.

Analys av sambanden mellan svenska betyg och resultat i PISA 2018.
Utgiven år: 2022

En diskussion baserad på kunskapsprofiler. Denna rapport är en fördjupningsstudie av Sveriges resultat i matematik från TIMSS 2019.
Utgiven år: 2020

Fördjupningsrapport om elevsvar i TIMSS 2019. I den här rapporten presenteras en fördjupad analys av svenska elevsvar på fyra olika kunskapsfrågor i naturvetenskap som samlats in inom ramen för TIMSS 2019.
Utgiven år: 2020

TIMSS 2019 (Trends in International Mathematics and Science Study) är en internationell jämförande studie som genomförts i 64 länder. Studien undersöker kunskaper i och attityder till matematik och naturvetenskap i årskurs 4 och 8.
Utgiven år: 2020

TALIS är en internationell studie som fokuserar på hur yrkesvardagen ser ut för lärare och rektorer i grund- och gymnasieskolan. I TALIS 2018 deltog 555 svenska skolor i låg- och mellanstadiet, högstadiet samt i gymnasieskolan. Totalt deltog 48 länder/regioner från hela världen.
Utgiven år: 2020

Om relationen mellan läsförståelseuppgifterna i PISA och den svenska kursplanen
Utgiven år: 2019

PISA 2018 bekräftar att trendbrottet i PISA 2015 inte var en tillfällighet. Svenska 15-åringar presterar nu över OECD-genomsnittet inom alla tre ämnesområden som PISA undersöker. I läsförståelse är det bara fyra OECD-länder som har bättre resultat. De svenska resultaten är nu tillbaka på samma nivå som 2006, innan de började sjunka.
Utgiven år: 2019

PIRLS är en internationell jämförande studie som mäter läsförmåga hos elever i årskurs 4 i ett internationellt perspektiv. Denna rapport undersöker sambandet mellan elevernas resultat på kunskapsprovet i PIRLS 2016 och deras terminsbetyg och nationella provbetyg i svenska i årskurs 6.
Utgiven år: 2019

TALIS är en internationell studie som fokuserar på hur yrkesvardagen ser ut för lärare och rektorer i grund- och gymnasieskolan. I TALIS 2018 deltog 555 svenska skolor i låg- och mellanstadiet, högstadiet samt i gymnasieskolan. Totalt deltog 48 länder/regioner från hela världen.
Utgiven år: 2019

En jämförelse av provstruktur samt uppgifter och svar på två texter i PIRLS 2016 och ePIRLS 2016.
Utgiven år: 2019
Denna studie undersöker om förändringar i PISA:s mätmodell och övergången till datoriserade prov kan förklara uppgången i de svenska elevernas resultat mellan 2012 och 2015.
Utgiven år: 2018

Fördjupad analys av svenska elevers sjunkande fysikresultat i TIMSS Advanced 2015.
Utgiven år: 2018

Det digitala läsprovet ePIRLS genomfördes för första gången 2016 som ett komplement till den internationella studien PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study). Provet görs på dator i en simulerad internetmiljö och undersöker elevernas förmåga till läsning på internet.
Utgiven år: 2017

PIRLS är en internationell jämförande studie som mäter läsförmåga hos elever i årskurs 4 i ett internationellt perspektiv. Resultaten från 2016 visar att de svenska eleverna har förbättrat sin läsförståelse både vad gäller faktatexter och skönlitteratur.
Utgiven år: 2017

Kunskaper, värderingar och engagemang i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor hos svenska 14-åringar i ett internationellt perspektiv.
Utgiven år: 2017

Analys av sambandet mellan svenska betyg och de internationella TIMSS-studierna
Utgiven år: 2017

En analys av samstämmighet mellan svenska styrdokument i NO och de internationella studierna TIMSS 2015 och PISA 2015
Utgiven år: 2017
FOKUS PÅ nr 1 2017 samlar resultat från OECD:s rapport PISA 2015 Volume III: Students’ Well-Being, samt kompletterande nationella analyser utförda av Skolverket.
Utgiven år: 2017