Från den 1 juli kan du endast beställa publikationer från serierna styrdokument och kommentarmaterial. Du kan ladda ner i princip alla publikationer digitalt. Beställningar som är gjorda före den 1 juli kommer att hanteras enligt överenskommelse. Endast ett fåtal kommentarmaterial finns tillgängliga i tryckt format.
Sök publikationer
Sökningen gav 20 träffar.

Samverkan för bästa skola består av insatser som syftar till att höja kunskapsresultaten i skolan, öka måluppfyllelsen i förskola, förskoleklassen och fritidshemmet samt öka likvärdigheten inom och mellan skol- och förskolenheter. I den här rapporten tittar vi på utvecklingen hos huvudmännen i två urvalsomgångar.
Utgiven år: 2022

Denna slutrapport sammanfattar resultat och lärdomar från flerårig aktionsforskning och metodutveckling av yrkesutbildning, med särskilt fokus på gymnasielärlingar och på digitalt stöd vid arbetsplatsförlagt lärande.
Utgiven år: 2021

I den här rapporten redogör vi för resultaten av en nationell kartläggning om skolhuvudmännens systematiska kvalitetsarbete och av Skolverkets stöd till huvudmännens kvalitetsarbete. Syftet är att på nationell nivå beskriva hur skolhuvudmän arbetar med det systematiska kvalitetsarbetet i förskola och grundskola
Utgiven år: 2021

Denna broschyr är ett stöd och inspiration för gymnasieskolor, gymnasiesärskolor och för utbildningsanordnare inom kommunal vuxenutbildning i det systematiska kvalitetsarbetet för yrkesutbildningen. Skolverket och de nationella programråden har arbetat fram detta stöd tillsammans för att bidra till att stärka kvaliteten i yrkesutbildningen.
Utgiven år: 2021

Denna rapport redovisar resultaten från Skolverkets kartläggning av hur skolor använder ordningsregler och disciplinära åtgärder. Med resultaten som grund lämnar vi även förslag till åtgärder som kan främja trygghet och studiero.
Utgiven år: 2018
I detta pm om huvudmannens styrning gör vi en kartläggning av hur huvudmän utvecklar den lokala styrningen av skolan.
Utgiven år: 2018

Stödmaterialet ingår i Skolverkets arbete för att stärka studie- och yrkesvägledningen i skolan. Det vänder sig i första hand till dig som är lärare på gymnasieskolans och gymnasiesärskolans utbildningar men även till huvudmän, rektorer, studie- och yrkesvägledare och annan personal i skolan.
Utgiven år: 2017

Ett stödmaterial för kollegial kompetensutveckling i syfte att utveckla lärarnas profession kring reflektion och systematiskt förbättringsarbete.
Utgiven år: 2008

Materialet ger stöd till huvudmän, rektorer och lärare i systematiskt kvalitetsarbete på gymnasiesärskolans individuella program.
Utgiven år: 2015

Det är stor variation i hur kommuner tar del av det statliga stödet till skolan. Det största hindret för att delta är kravet på att kommunerna själva måste finansiera delar av satsningen.
Utgiven år: 2015

Stödmaterialet beskriver hur en ämnes- och processkunnig utvecklare, en språk-, läs- och skrivutvecklare kan bidra till ett långsiktigt systematiskt kvalitetsarbete i syfte att utveckla en undervisning som främjar alla barns och elevers språkliga och kommunikativa utveckling.
Utgiven år: 2013

Rapporten beskriver forskning kring kognitiva och icke-kognitiva förmågor utifrån en konferens som Skolverket anordnade våren 2012.
Utgiven år: 2013

OBS! Den 1 januari 2017 ändrades reglerna om aktiva åtgärder mot diskriminering i diskrimineringslagen. På grund av detta kan delar av innehållet i publikationen vara inaktuellt.
Utgiven år: 2012

Regeringen gav mellan åren 2009 och 2011 Skolverket i uppdrag att stödja skolor och kommuner i deras arbete med att höja kvaliteten i matematikundervisningen. I denna bok har vi låtit ett antal lärare och skolor beskriva det utvecklingsarbete de drivit för att förbättra matematikundervisningen.
Utgiven år: 2012

Utvärderingen belyser en vanligt förekommande arbetsmetod inom Matematiksatsningen. Arbetsmetoden gäller matematikundervisning genom konkret material och laborationer samt undervisning i matematikverkstäder.
Utgiven år: 2011

I rapporten beskrivs hur landets 50 mest segregerade kommuner fördelar resurser till sina kommunala grundskolor.
Utgiven år: 2011

I rapporten har tre områdena fått särskild uppmärksamhet: Alla elever ska ha möjlighet att utvecklas, Skolan behöver kompetenta lärare och rektorer samt Statlig styrning i ett allt brokigare skolsystem.
Utgiven år: 2011
I skollagen har en samlad elevhälsa införts med krav på tillgång till skolläkare, skolsköterska, psykolog och kurator samt personal med specialpedagogisk kompetens.
Utgiven år: 2013

Skola för Hållbar utveckling är en utmärkelse för skolor som jobbar med frågor som rör hållbarutveckling.
Utgiven år: 2010

Samlad skolformsvis bedömning av utvecklingen inom det offentliga skolväsendet och fristående skolor samt förskoleverksamhet och skolbarnomsorg.
Utgiven år: 2009