Från den 1 juli kan du endast beställa publikationer från serierna styrdokument och kommentarmaterial. Du kan ladda ner i princip alla publikationer digitalt. Beställningar som är gjorda före den 1 juli kommer att hanteras enligt överenskommelse. Endast ett fåtal kommentarmaterial finns tillgängliga i tryckt format.
Sök publikationer
Sökningen gav 144 träffar.

I den här promemorian beskrivs Skolverkets statistik om resultaten från de nationella proven i grundskolan för läsåret 2021/22.
Utgiven år: 2022

Under flera år har andelen elever på nationella program i gymnasieskolan som tagit examen inom tre år ökat stadigt. Nu har ökningen stannat av. På de högskoleförberedande programmen minskar andelen elever med examen inom tre år för första gången medan den fortsätter att öka på de flesta yrkesprogrammen.
Utgiven år: 2022

Andelen elever som börjar nationella program och tar examen inom tre år ökar. År 2021 var det 79,6 procent av eleverna som slutförde gymnasieskolan med examen inom tre år. År 2020 var motsvarande andel 78,3 procent. Störst ökning har skett på samhällsvetenskapsprogrammet där andelen med examen ökat med 3,2 procentenheter.
Utgiven år: 2021

En diskussion baserad på kunskapsprofiler. Denna rapport är en fördjupningsstudie av Sveriges resultat i matematik från TIMSS 2019.
Utgiven år: 2020

Fördjupningsrapport om elevsvar i TIMSS 2019. I den här rapporten presenteras en fördjupad analys av svenska elevsvar på fyra olika kunskapsfrågor i naturvetenskap som samlats in inom ramen för TIMSS 2019.
Utgiven år: 2020
Andelen elever som börjar på nationella program och tar examen inom tre år ökar. År 2020 var det 78,2 procent av eleverna som genomförde gymnasieskolan med examen inom tre år.
Utgiven år: 2020

TIMSS 2019 (Trends in International Mathematics and Science Study) är en internationell jämförande studie som genomförts i 64 länder. Studien undersöker kunskaper i och attityder till matematik och naturvetenskap i årskurs 4 och 8.
Utgiven år: 2020

Dagens betyg går inte att få nationellt likvärdiga utan att göra förändringar i betygssystemet. I den här publikationen beskriver vi problematiken i dagens betygssystem och visar hur de nationella proven skulle kunna användas för att uppnå mer likvärdiga betyg och meritvärden i den svenska skolan.
Utgiven år: 2020

Dagens målrelaterade betyg går inte att få nationellt likvärdiga utan förändringar i betygssystemet. I den här rapporten beskriver vi problematiken i dagens betygssystem och visar hur de nationella proven skulle kunna användas för att uppnå mer en mer likvärdig betygssättning i den svenska skolan.
Utgiven år: 2020

I denna rapport analyserar vi hur kursbetyg i matematik, svenska och engelska i gymnasieskolan sätts i relation till de nationella kursproven. Utgångspunkten är att kursproven fungerar som en indikator för att bedöma om betygssättningen är likvärdig mellan skolor och elevgrupper.
Utgiven år: 2020
Andelen elever som får gymnasieexamen inom tre år på nationella program ökar något jämfört med 2018 – från 76,1 till 76,6 procent. Det är främst elever på högskoleförberedande program som står för en ökning. När det gäller yrkesprogrammen så minskar däremot andelen med examen.
Utgiven år: 2019

Om relationen mellan läsförståelseuppgifterna i PISA och den svenska kursplanen
Utgiven år: 2019

PISA 2018 bekräftar att trendbrottet i PISA 2015 inte var en tillfällighet. Svenska 15-åringar presterar nu över OECD-genomsnittet inom alla tre ämnesområden som PISA undersöker. I läsförståelse är det bara fyra OECD-länder som har bättre resultat. De svenska resultaten är nu tillbaka på samma nivå som 2006, innan de började sjunka.
Utgiven år: 2019
I den här promemorian beskrivs Skolverkets statistik om resultaten från de nationella proven i grundskolan för läsåret 2018/19.
Utgiven år: 2019

Här redovisas relationen mellan resultatet på nationella prov och kursbetyg i gymnasieskolan för läsåret 2017/18. Redovisningen är uppdelad på yrkesprogram och högskoleförberedande program och baseras på provbetyg och kursbetyg från elevernas högsta avslutande kurs i engelska, svenska och matematik.
Utgiven år: 2019
Delredovisning av uppdrag att digitalisera de nationella proven m.m.
Utgiven år: 2019
I denna promemoria redovisas relationen mellan resultaten på nationella prov och ämnesbetygen avseende årskurserna 6 och 9.
Utgiven år: 2019

Jämförelser mellan betyg och nationella prov i årskurs 9
Utgiven år: 2019