Sök publikationer
Sökningen gav 114 träffar.

Analys av sambanden mellan svenska betyg och resultat i PISA 2022. Resultaten från PISA 2022 visar god samstämmighet med betyg och nationella prov. Studien jämför även resultaten med motsvarande data från PISA 2018.
Utgiven år: 2025

Det här faktabladet ger en bild av elevers självförtroende i och hur de värderar och intresserar sig för matematik, NO-ämnena och programmering.
Utgiven år: 2025

I det här informationsbladet tittar vi på hur skolans demokratiarbete uppfattas av elever, med fokus på diskussionsklimat i klassrummet. Resultaten kan användas som utgångspunkt för diskussioner i klassrummet och med dina kollegor.
Utgiven år: 2025

Svenska grundskoleelevers kunskaper i matematik och naturvetenskap i ett internationellt perspektiv.
Utgiven år: 2024

I den här rapporten redovisar Skolverket en fördjupningsstudie om svenska 15-åriga elevers upplevelser av ordningen i klassrummet samt säkerhetsrisker på skolan. Dessutom undersöks sambanden mellan dessa upplevelser och elevernas resultat på PISA-provet. Studien bygger på enkätdata från OECD:s internationella kunskapsmätning PISA 2022. Studien jämför resultaten för Sverige med andra nordiska länder samt OECD-länder i genomsnitt.
Utgiven år: 2024

I den här rapporten analyseras i vilken mån ICCS 2022 (International Civic and Citizenship Education Study) mäter sådant som den svenska grundskolan har i uppdrag att arbeta med, enligt läroplanen och kursplanen i ämnet samhällskunskap.
Utgiven år: 2024

I den här rapporten redovisar Skolverket enkätdata om svenska 15-åriga elevers användning av digitala verktyg i ett nordiskt jämförande perspektiv. I rapporten undersöks även relationen mellan elevernas användning och deras resultat på PISA-provet.
Utgiven år: 2024

Informationsblad som lyfter fram resultat från ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) 2022, en internationell studie om kunskaper, attityder och engagemang hos elever i årskurs 8 i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor. Informationsbladet visar hur elever i Sverige ser på EU samt sin egen och Europas framtid.
Utgiven år: 2024

PISA 2022 visar att elever i Sverige har försämrat sina resultat i både matematik och läsförståelse, men däremot inte i naturvetenskap jämfört med PISA 2018. Trots en försämring av de svenska resultaten ligger Sverige fortsatt över genomsnitten i OECD i alla tre ämnesområden. Detta beror till stor del på att flertalet OECD-länder också försämrat sina resultat i matematik och läsförståelse.
Utgiven år: 2023

Kunskaper, värderingar och engagemang i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor hos svenska 14-åringar i ett internationellt perspektiv.
Utgiven år: 2023

Svenska elever i årskurs 4 har försämrat sina resultat i läsförståelse sedan PIRLS 2016. De svenska resultaten ligger fortsatt över genomsnittet jämfört med de EU- och OECD-länder som deltagit i PIRLS 2021. Bland de svenska eleverna har andelen lågpresterande elever ökat medan andelen högpresterande elever är oförändrad. Det framgår av den internationella studien PIRLS 2021.
Utgiven år: 2023

Analys av sambanden mellan svenska betyg och resultat i PISA 2018.
Utgiven år: 2022

En diskussion baserad på kunskapsprofiler. Denna rapport är en fördjupningsstudie av Sveriges resultat i matematik från TIMSS 2019.
Utgiven år: 2020

Fördjupningsrapport om elevsvar i TIMSS 2019. I den här rapporten presenteras en fördjupad analys av svenska elevsvar på fyra olika kunskapsfrågor i naturvetenskap som samlats in inom ramen för TIMSS 2019.
Utgiven år: 2020

TIMSS 2019 (Trends in International Mathematics and Science Study) är en internationell jämförande studie som genomförts i 64 länder. Studien undersöker kunskaper i och attityder till matematik och naturvetenskap i årskurs 4 och 8.
Utgiven år: 2020

TALIS är en internationell studie som fokuserar på hur yrkesvardagen ser ut för lärare och rektorer i grund- och gymnasieskolan. I TALIS 2018 deltog 555 svenska skolor i låg- och mellanstadiet, högstadiet samt i gymnasieskolan. Totalt deltog 48 länder/regioner från hela världen.
Utgiven år: 2020

Om relationen mellan läsförståelseuppgifterna i PISA och den svenska kursplanen
Utgiven år: 2019
De flesta publikationer finns endast som pdf:er att ladda ner. De som finns att beställa i tryckt format har en länk till den webbutik där du gör din beställning.
Se utbudet av tryckta publikationer:
Kontakt
- För frågor om innehållet i olika publikationer, kontakta Skolverkets upplysningstjänst.
- För frågor om beställningar och fakturor av Skolverkets publikationer (förutom läroplaner) mejla till skolverket@ljungbergs.se.
Hittar du inte det du söker?
Vi gallrar med jämna mellanrum våra publikationer för att säkerställa att innehållet är aktuellt. Om du behöver ta del av bortplockat material kan du kontakta vår registrator, ange då publikationens titel. Mejla registrator@skolverket.se.
Publikationer som beställs i Skolverkets webbutik skickas från vår distributör Ljungbergs tryckeri.
Du behöver ha ett konto för att beställa. Registrera ett nytt konto om du är ny användare.
Normalleveranser skickas som brev eller postpaket. Vi kan leverera enligt andra önskemål på din begäran, extra kostnader kan då tillkomma.
Beställningar skickas inom fem arbetsdagar från beställningsdatum förutsatt att de beställda artiklarna finns i lager. Vid beställning som överstiger lagersaldot ger vi besked angående det via den mejladress som angavs vid beställningen.
Pris och debitering
- Priser är angivna exklusive moms om inte annat anges.
- Kostnad för frakt tillkommer alltid, även på gratismaterial.
- Betalning sker mot faktura inom 30 dagar från fakturadatum.
- Vi debiterar inte någon fakturerings- eller expeditionsavgift.
- För försändelser till utlandet tillämpas de regler om moms som gäller för det aktuella landet.
- Vi reserverar oss för prisändringar.