Försöksverksamhet med digitala nationella prov
Skolverket har valt ut 100 skolor att ingå i den försöksverksamhet med digitala nationella prov som inleddes hösten 2018 och pågår till och med 2023.
Syftet med försöksverksamheten är att underlätta införandet av digitala nationella prov. Försöksverksamheten ska också bidra till övergången till extern bedömning och central rättning.
Försöksskolorna är med och utvecklar Skolverkets provtjänst för digitala nationella prov och betygsstödjande bedömningsstöd genom tester och dialoger. Tillsammans genomför vi bland annat verifieringstester, användbarhetstester och tester av olika stödmaterial.
Försöksverksamheten pågår fram till december 2023 och regleras i förordningen (2017:1106) och ändringsförordningen (2021:1061).
Förordning 2017:1106 (riksdagen.se) Länk till annan webbplats.
Ändringsförordning 2021:1061 (svenskforfattningssamling.se) Länk till annan webbplats.
Ett urval av skolor ingår
Regeringsuppdraget om att digitalisera de nationella proven samt förordningen om försöksverksamhet är centrala för hur urvalet till försöksverksamheten gick till. Ungefär 100 skolenheter skulle omfattas och Skolverket gjorde ett ändamålsenligt urval av skolenheter, vilket grundades på faktorer som skolform, årskurs och huvudmannaskap. Urvalet omfattade skolformerna grundskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå. I urvalet tog Skolverket även hänsyn till elever med funktionsnedsättning.
Själva deltagandet i försöksverksamheten är obligatoriskt. Som kompensation får skolorna ett statsbidrag som ska täcka vissa merkostnader som uppkommer under försöksverksamheten.
- Vi valde skolor utifrån huvudmannens storlek, sett till elevantalet och huvudmannatyp. I urvalet ingick även skolenheter som ingår i Skolfederationen. Detta är en anslutning som erbjuder en samlad digital och standardiserad inloggning, som Internetstiftelsen tillhandahåller.
- Vi gjorde ett proportionerligt urval av skolenheter beroende på hur många skolenheter som finns i landet.
- Vi valde att endast inkludera skolenheter med minst 25 elever och som genomför nationella prov i de aktuella ämnen som prövas.
- I Skolverkets statistik finns det inte uppgifter om elever med funktionsnedsättning. Vi tar hänsyn till elever med funktionsnedsättning genom att inkludera en specialskola och en resursskola. Elever med funktionsnedsättning finns på de allra flesta grundskolor och gymnasieskolor i landet. I urvalet inkluderade vi därför en stor kommunal grundskola.
Försöksledare och kontaktperson
Funktionen som försöksledare innebär att en eller flera personer på skolan tar ett större ansvar för de aktiviteter som ingår i försöksverksamheten. Försöksledare får också möjlighet att ingå i nätverk med andra försöksledare.
Skolverkets förväntningar på funktionen som försöksledare innebär att försöksledaren kan
- fungera som försöksskolans kontaktperson gentemot Skolverket och ingå i nätverksarbete med andra försöksledare
- hålla sig uppdaterad om Skolverkets instruktioner, tidplan och aktiviteter för försöksverksamheten
- i samarbete med rektor skapa förutsättningar på försöksskolan för att genomföra aktiviteter enligt instruktioner och tidplan från Skolverket.
Förutom en försöksledare finns en kontaktperson hos huvudman för försöksverksamheten med digitala nationella prov. Det är viktigt att huvudmannen för en försöksskola skiljer på det arbete som görs inom försöksverksamheten och det nationella införandet av digitala nationella prov.
Försöksledare och kontaktperson är anmälda via försöksskolans rektor och försöksskolans huvudman.
Aktiviteter för försöksverksamheten
Kommande aktiviteter:
- Tester i provtjänsten.
- Tester med extern behömning och central rättning.
- Tester med olika användare, såsom lärare och elever.
- Dialoger kring stödmaterial.
Exempel på genomförda aktiviteter
Dialogmöten – diskussioner kring utmaningar
Flera digitala dialogmöten har genomförts där försöksskolornas försöksledare samt representanter från huvudman och it-avdelning deltog. Under dialogmötena presenterade Skolverket en sammanfattning av de lärdomar och erfarenheter som vi har fått från försöksskolorna och deras huvudmän i arbetet med digitalisering av de nationella proven. Exempelvis handlade det om
- kostnader för tekniska investeringar
- prioriteringar i organisationen
- kunskaps- och förändringsresa för samtliga parter
- digital likvärdighet innebär inte likformighet utan olika vägar till samma mål
- säkerhet är mer än tekniska lösningar
- tid och stöd för planering
- flexibilitet i provtjänsten
- digital kompetens
- utveckling och formalisering av support
- digital samverkan
- informations- och uppgiftshantering.
Dialogmötena avslutades med tid för reflektion och erfarenhetsutbyten i form av gruppdiskussioner kring följande två frågor:
- Vilka utmaningar finns i din verksamhet utifrån nedanstående områden?
- Skolverkets information
- Provorganisation
- Kompetens att använda provtjänsten
- Tekniska förutsättningar
- Support
- Dataöverföring och digital samverkan - På vilket sätt kan Skolverket hjälpa er så att vi kan arbeta effektivt tillsammans för att elever ska kunna genomföra digitala nationella prov?
Testomgång 1 – verifiering av huvudmannens förberedelser inför försök med exempelprov
Testomgång 1 genomfördes i början av februari 2021 i försöksverksamheten och fokuserade på att testa försöksskolornas förmåga att logga in i provplattformen. Inför testomgång 1 höll Skolverket digitala dialogmöten med varje försöksskola för att förankra funktionen som försöksledare på skolan. Efter det fick varje försöksskola möjlighet att anmäla sitt intresse för att delta i en första testomgång och fylla i en självdeklaration. Baserat på de svar som försöksskolorna lämnade i sina självdeklarationer gjorde vi ett urval av vilka försöksskolor som skulle vara med i testomgång 1.
Innan testet genomfördes publicerade Skolverket särskilda instruktioner som försöksledarna fick ta del av. Med hjälp av instruktionerna kunde de utvalda försöksskolorna säkerställa att de uppfyllde de särskilda tekniska förutsättningarna som krävdes för att kunna delta i testet. De fick också möjlighet att förbereda sig inför själva testet.
Testet inleddes med att de utvalda försöksskolorna sammanställde vissa användaruppgifter och förde över dem till Skolverket. Skolverket verifierade sedan uppgifterna och förde in dem i provplattformen. Varje försöksskola fick sedan träffa en representant från Skolverket i ett digitalt möte där försöksskolan fick genomföra vissa aktiviteter. Aktiviteterna bestod av inloggning till provplattformen, varpå man tilldelade roller, tilldelade prov, genomförde prov och bedömde provsvar. I testerna använde vi testkonton med dummydata och ett provliknande testmaterial. Testerna dokumenterades i särskilda testprotokoll och vi sammanställde resultaten av hela testomgång 1.
Skolenheter som ingår i försöksverksamheten
Nedan listas de 100 skolenheter som ingår i försöksverksamheten.
Skolenhet | Huvudman | Län |
---|---|---|
Musikugglan | Tant grön AB | Blekinge län |
Forssaängskolan | Borlänge kommun | Dalarnas län |
Stenhamreskolan 7-9 | Ljusdals kommun | Gävleborgs län |
Eketånga Montessoriskola | Ideella Föreningen Eketånga Montessoriskola | Hallands län |
Storebro skola | Vimmerby kommun | Kalmar län |
Strömsnässkolan 7-9 | Markaryds kommun | Kronobergs län |
Bokelundaskolan | Örkelljunga kommun | Skåne län |
Montessoriskolan Fyrkappan | Montessoriskolan Fyrkappan Ekonomisk förening | Skåne län |
Mölleskolan | Östra Göinge kommun | Skåne län |
Humlemadskolan | Burlövs kommun | Skåne län |
Jens Billeskolan F - 9 | Bjuvs kommun | Skåne län |
Naverlönnskolan 7-9 | Svedala kommun | Skåne län |
Malmö Friskola | Malmö friskola AB | Skåne län |
Högastensskolan | Helsingborgs kommun | Skåne län |
Montessoriskolan i Vaxholm | Montessoriskolan i Vaxholm ek. för. | Stockholms län |
Dalarö skola | Haninge kommun | Stockholms län |
Ekebyskolan | Danderyds kommun | Stockholms län |
Glömstaskolan | Huddinge kommun | Stockholms län |
Johannes skola | Stockholms kommun | Stockholms län |
Vilans skola | Nacka kommun | Stockholms län |
Ulriksdalsskolan | Solna kommun | Stockholms län |
Torsviks skola | Lidingö kommun | Stockholms län |
Ängkärrskolan i Solna | Stiftelsen Nya Ängkärrsskolan | Stockholms län |
Järvenskolan | Katrineholms kommun | Södermanlands län |
Kyrkskolan | Trosa kommun | Södermanlands län |
Hällberga skola F-6 | Eskilstuna kommun | Södermanlands län |
Lagga skola | Knivsta kommun | Uppsala län |
S:t Iliansskolan | Enköpings kommun | Uppsala län |
Täfteå skola | Umeå kommun | Västerbottens län |
Vegaskolan 4-6 | Vännäs kommun | Västerbottens län |
Gottne Byskola | Gottnebygdens Samhällsförening | Västernorrlands län |
Varmsätra skola | Sala kommun | Västmanlands län |
Pilträdsskolan | Stiftelsen Källan | Västmanlands län |
Backa skola | Tanums kommun | Västra Götalands län |
Stenkulan 4-9 | Lerums kommun | Västra Götalands län |
Stenhammarskolan | Lidköpings kommun | Västra Götalands län |
Backatorpsskolan | Backatorps Skolkooperativ ekonomisk förening | Västra Götalands län |
Svartå skola | Degerfors kommun | Örebro län |
Kyrkbacksskolan 6-9 | Ljusnarsbergs kommun | Örebro län |
Vikbolandsskolan 2 | Norrköpings kommun | Östergötlands län |
Skolenhet | Huvudman | Län |
---|---|---|
Sameskolan Kiruna | Sameskolstyrelsen | Norrbottens län |
Skolenhet | Huvudman | Län |
---|---|---|
Hällsboskolan Umeå | Specialpedagogiska skolmyndigheten | Västerbottens län |
Skolenhet | Huvudman | Län |
---|---|---|
Furulundsskolan 2 | Sölvesborgs-Bromöllas Kommunalförbund | Blekinge län |
Hälsingegymnasiet | Hälsingegymnasiet AB | Gävleborgs län |
Borgarskolan | Gävle kommun | Gävleborgs län |
Jämtlands Gymn, Fyrvalla 3C | Jämtlands Gymnasieförbund | Jämtlands län |
Njudungsgymnasiet 4 | Vetlanda kommun | Jönköpings län |
Praktiska Jönköping | Praktiska Sverige AB | Jönköpings län |
Stagneliusskolan 3, SA-L, SA-R | Kalmarsunds Gymnasieförbund | Kalmar län |
Katedralskolan 3 | Växjö kommun | Kronobergs län |
Skanskagymnasiet | Skanskaskolan i Växjö AB | Kronobergs län |
Haganässkolan2 | Älmhults kommun | Kronobergs län |
Nils Fredriksson Utbildning | Svedala kommun | Skåne län |
Örkelljunga Utb.centrum, gy. | Örkelljunga kommun | Skåne län |
Åbyskolan 1 | Klippans kommun | Skåne län |
Ystad Gymnasium, område 2 | Ystad kommun | Skåne län |
Söderslättsgymnasiet | Trelleborgs kommun | Skåne län |
Fria Läroverken Malmö | Fria Läroverken i Sverige AB | Skåne län |
Södertörns gymnasium | STEG för framtiden Aktiebolag | Stockholms län |
Solna Gymnasium | Solna kommun | Stockholms län |
Peabskolan Solna | Peabskolan AB | Stockholms län |
Nacka gymnasium | Nacka kommun | Stockholms län |
Tumba gymnasium | Botkyrka kommun | Stockholms län |
Värmdö gymnasium | Värmdö kommun | Stockholms län |
Hersby gymnasium | Lidingö kommun | Stockholms län |
Globala gymnasiet 76054399 | Stockholms kommun | Stockholms län |
Franska Skolan/Ecole francaise Gymnasium | Stiftelsen Franska skolan | Stockholms län |
Skärgårdsgymnasiet | Au Claves AB | Stockholms län |
Kulturama gymnasium | Medborgarskolan Stockholmsregionen | Stockholms län |
Cybergymnasiet Stockholm | Cybergymnasiet Stockholm AB | Stockholms län |
Elteknikbranschens gymnasium | Elteknikbranschens Gymnasium i Nyköping AB | Södermanlands län |
Europaskolan Strängnäs | Europaskolan Utbildning AB | Södermanlands län |
Kunskapsgymnasiet Uppsala | Kunskapsskolan i Sverige Aktiebolag | Uppsala län |
Lillerudsgymnasiet | Lillerudsgymnasiet AB | Värmlands län |
Midgårdsskolan ESEST | Umeå kommun | Västerbottens län |
Minervagymnasium | Minervaskolan i Umeå AB | Västerbottens län |
Skvaderns gymnasieskola | Norrlidens Kunskapscentrum AB | Västernorrlands län |
Vadsbogymnasiet | Mariestads kommun | Västra Götalands län |
Nösnäsgymnasiet 3 | Stenungssunds kommun | Västra Götalands län |
Lerums Gymnasium, skolenhet 4 | Lerums kommun | Västra Götalands län |
Viskastrandsgymnasiet B | Borås kommun | Västra Götalands län |
Magnus Åbergsgymnasiet 1 | Kunskapsförbundet Väst | Västra Götalands län |
Västerhöjd enhet 873 | Skövde kommun | Västra Götalands län |
Uddevalla gymnasieskola Östrabo 1 NA | Uddevalla kommun | Västra Götalands län |
Pihlskolan gymnasium | Hällefors kommun | Örebro län |
Skolenhet | Huvudman | Län |
---|---|---|
Ockelbo kommun | Gävleborgs län | |
Hudiksvalls kommun | Gävleborgs län | |
Vimmerby kommun | Kalmar län | |
Stockholms kommun | Stockholms län | |
Sigtuna kommun | Stockholms län | |
Flens kommun | Södermanlands län | |
Håbo kommun | Uppsala län | |
Skellefteå kommun | Västerbottens län | |
Sollefteå kommun | Västernorrlands län | |
Härnösands kommun | Västernorrlands län | |
Köpings kommun | Västmanlands län | |
Lysekils kommun | Västra Götalands län | |
Stenungsunds kommun | Västra Götalands län | |
Mölndals kommun | Västra Götalands län | |
Falköpings kommun | Västra Götalands län |