Försöksverksamhet med digitala nationella prov
Skolverket har valt ut 100 skolor att ingå i den försöksverksamhet med digitala nationella prov som inleddes hösten 2018 och pågår till och med 2023. Nedanstående information riktar sig i första hand till försöksskolorna.
Försöksverksamheten har ändrats och förlängts
Regeringen har fattat beslut om en förändring av den förordning (2017:1106) som gäller försöksverksamheten, genom ändringsförordningen 2021:1061 (svenskforfattningssamling.se) Länk till annan webbplats.
I huvudsak innebär ändringsförordningen förändringar inom två områden.
- Försöksverksamheten förlängs. Skolverket får fortsätta samarbetet med försöksskolorna fram till och med december 2023. Tidigare skulle samarbetet avslutas i och med 2021 års utgång.
- Delarna kring medbedömning har utgått och central rättning har tillkommit. Enligt ändringsförordningen ska försöksverksamheten avse datorbaserade nationella prov, extern bedömning och central rättning av sådana prov. Tidigare var omfattningen datorbaserade nationella prov, extern bedömning och medbedömning.
Förändringarna påverkar de aktiviteter som är tänkta för försöksverksamheten kommande år och vi har därför behövt se över vår planering. Skolverket har haft i uppdrag att föreslå hur central rättning av betygsstödjande nationella prov i vissa ämnen kan utformas. Vårt förslag redovisades till regeringen den 15 februari 2022. Läs mer om uppdraget med central rättning här [länk].
Syfte med försöksverksamheten
Syftet med försöksverksamheten är att underlätta införandet av digitala nationella prov genom att få kunskap om hur genomförandet av proven fungerar på skolorna. Därigenom förbereder vi införandet av digitala nationella prov på alla skolor. Försöksverksamheten ska också bidra till en möjlig övergång till extern bedömning och central rättning.
Försöksskolorna är med och utvecklar Skolverkets provtjänst genom tester och dialoger. Vi genomför bland annat verifieringstester, användbarhetstester och testar olika stödmaterial. Deltagandet sker antingen via en allmän anmälan eller via ett urval som sker på Skolverket.
Försöksverksamheten är uppdelad i tre spår:
- tester i delar av provtjänsten som alla kan bli inbjudna till
- tester av stödmaterial i olika former som alla kan bli inbjudna till
- tester med central rättning och extern bedömning där Skolverket gör ett urval av försöksskolor vilket innebär att inte alla försöksskolor kommer att ha möjlighet att delta.
Aktiviteter för försöksverksamheten
VT 2022 | HT 2022 | VT 2023 | HT 2023 |
---|---|---|---|
- | Tester med inloggning och provisionering. | Tester i provtjänsten. | Tester i provtjänsten. Tester med extern bedömning och central rättning. |
Tester med olika användare såsom lärare och elev. | Tester med olika användare såsom lärare och elev. | Tester med olika användare såsom lärare och elev. | Tester med olika användare såsom lärare och elev. |
Dialoger kring stödmaterial | Dialoger kring stödmaterial | Dialoger kring stödmaterial | Dialoger kring stödmaterial |
Genomförda aktiviteter
Dialogmöten – diskussioner kring utmaningar
Vårterminen 2021 avslutades med tre digitala dialogmöten där försöksskolornas försöksledare samt representanter från huvudman och it-avdelning deltog. Under dialogmötena presenterade Skolverket en sammanfattning av de lärdomar och erfarenheter som vi har fått från försöksskolorna och deras huvudmän i arbetet med digitalisering av de nationella proven. Även resultatet från testomgång 1 presenterades. Exempelvis handlade det om:
- Kostnader för tekniska investeringar
- Prioriteringar i organisationen
- Kunskaps- och förändringsresa för samtliga parter
- Digital likvärdighet innebär inte likformighet utan olika vägar till samma mål
- Säkerhet är mer än tekniska lösningar
- Tid och stöd för planering
- Flexibilitet i provtjänsten
- Digital kompetens
- Utveckling och formalisering av support
- Digital samverkan
- Informations- och uppgiftshantering
Dialogmötena avslutades med tid för reflektion och erfarenhetsutbyten i form av gruppdiskussioner kring följande två frågor:
- Vilka utmaningar finns i din verksamhet utifrån nedanstående områden?
- Skolverkets information
- Provorganisation
- Kompetens att använda provtjänsten
- Tekniska förutsättningar
- Support
- Dataöverföring och digital samverkan - På vilket sätt kan Skolverket hjälpa er så att vi kan arbeta effektivt tillsammans för att elever ska kunna genomföra digitala nationella prov?
Anteckningar från gruppdiskussionerna har publicerats i den gemensamma digitala samarbetsytan som Skolverket har tillsammans med försöksskolorna.
Testomgång 1 – verifiering av huvudmannens förberedelser inför försök med exempelprov
Testomgång 1 genomfördes i början av februari 2021 i försöksverksamheten och fokuserade på att testa försöksskolornas förmåga att komma åt provplattformen. Inför testomgång 1 höll Skolverket digitala dialogmöten med varje försöksskola för att förankra funktionen som försöksledare på skolan. Efter det fick varje försöksskola möjlighet att anmäla sitt intresse för att delta i en första testomgång och fylla i en självdeklaration. Baserat på de svar som försöksskolorna lämnade i sina självdeklarationer gjorde vi ett urval av vilka försöksskolor som skulle vara med i testomgång 1.
Innan testet genomfördes publicerade Skolverket särskilda instruktioner som försöksledarna fick ta del av. Med hjälp av instruktionerna kunde de utvalda försöksskolorna säkerställa att de uppfyllde de särskilda tekniska förutsättningarna som krävdes för att kunna delta i testet. De fick också möjlighet att förbereda sig inför själva testet.
Testet inleddes med att de utvalda försöksskolorna sammanställde vissa uppgifter och förde över dem till Skolverket. Skolverket verifierade sedan uppgifterna och förde in dem i provplattformen. Varje försöksskola fick sedan träffa en representant från försöksverksamheten i ett digitalt möte där försöksskolan fick genomföra vissa aktiviteter. Aktiviteterna bestod av inloggning, tilldelning av roller, tilldelning av prov, genomförande av prov och bedömning av provsvar. I testerna använde vi testkonton med dummydata och ett provliknande testmaterial. Testerna dokumenterades i särskilda testprotokoll och Skolverket arbetar med att sammanställa resultaten av testomgång 1.
Försöksledare och kontaktperson
Skolverket vill skapa förutsättningar för dialog och samarbete med en försöksledare på varje försöksskola. Vi ser försöksledaren som en funktion och den behöver inte kopplas till en enskild individ. Funktionen som försöksledare innebär att en eller flera personer på skolan tar ett större ansvar för de aktiviteter som kommer att ingå i försöksverksamheten. Försöksledare får också möjlighet att ingå i nätverk med andra försöksledare.
Skolverkets förväntningar på funktionen som försöksledare innebär att försöksledaren kan:
- fungera som försöksskolans kontaktperson med Skolverket och ingå i nätverksarbete med andra försöksledare,
- hålla sig uppdaterad om Skolverkets instruktioner, tidplan och aktiviteter för försöksverksamheten,
- i samarbete med rektor skapa förutsättningar på försöksskolan för att genomföra aktiviteter enligt instruktioner och tidplan från Skolverket.
Förutom en försöksledare har Skolverket också identifierat att vi behöver säkerställa att det finns en kontaktperson hos huvudman för försöksverksamheten med digitala nationella prov. Det är viktigt att huvudmannen för en försöksskola skiljer på det arbete som görs inom försöksverksamheten och det nationella införandet av digitala nationella prov.
Försöksledare och kontaktperson är anmälda via försöksskolans rektor och försöksskolans huvudman.
Film: Försöksverksamhet med digitala nationella prov (8:51 min)
För dig som är ny eller nyfiken på försöksverksamheten finns ett informationsmaterial i form av en film att ta del av. Bland annat får du information om försöksledaren som en funktion. En PDF med presentationen med klickbara länkar hittar du i MS Teams.
Tekniska förutsättningar
Skolverket har gått ut med information om de förutsättningar som kommer att behöva vara på plats för att skolorna ska kunna genomföra digitala nationella prov.
Vi uppdaterar informationen om de tekniska förutsättningarna löpande.
Förutsättningar för skolorna att kunna genomföra digitala nationella prov
Samlade frågor och svar
Här finns frågor och svar för de skolor som deltar i försöksverksamheten för digitalisering av nationella prov. Om du har en fråga som inte besvarats, skicka den till vår funktionsbrevlåda. Skicka e-post till: dnp.forsoksverksamhet@skolverket.se
Frågor och svar om försöksverksamheten med digitala nationella prov
Om försöksverksamheten
Försöksverksamheten pågår fram till december 2023 och regleras i förordningen (2017:1106) och ändringsförordningen (2021:1061).
Förordning 2017:1106 (riksdagen.se) Länk till annan webbplats.
Ändringsförordning 2021:1061 (svenskforfattningssamling.se) Länk till annan webbplats.
Regeringsuppdraget om att digitalisera de nationella proven samt förordningen om försöksverksamhet är centrala för urvalet till försöksverksamheten. Ungefär 100 skolenheter ska omfattas, och enligt förordningen om försöksverksamhet ska Skolverket göra ett ändamålsenligt urval av skolenheter som grundas på faktorer som skolform, årskurs och huvudmannaskap. Urvalet omfattar följande skolformer: grundskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå. Enligt förordningen ska Skolverket i urvalet även ta hänsyn till elever med funktionsnedsättning.
Själva deltagandet i försöksverksamheten är obligatoriskt. Som kompensation får skolorna ett statsbidrag som ska täcka vissa merkostnader som uppkommer under försöksverksamheten.
De 100 skolenheter som ingår i försöksverksamheten
Nedan listas de 100 skolenheter som ingår i försöksverksamheten.
Skolenhet | Huvudman | Län |
---|---|---|
Musikugglan | Tant grön AB | Blekinge län |
Forssaängskolan | Borlänge kommun | Dalarnas län |
Stenhamreskolan 7-9 | Ljusdals kommun | Gävleborgs län |
Eketånga Montessoriskola | Ideella Föreningen Eketånga Montessoriskola | Hallands län |
Storebro skola | Vimmerby kommun | Kalmar län |
Strömsnässkolan 7-9 | Markaryds kommun | Kronobergs län |
Bokelundaskolan | Örkelljunga kommun | Skåne län |
Montessoriskolan Fyrkappan | Montessoriskolan Fyrkappan Ekonomisk förening | Skåne län |
Mölleskolan | Östra Göinge kommun | Skåne län |
Humlemadskolan | Burlövs kommun | Skåne län |
Jens Billeskolan F - 9 | Bjuvs kommun | Skåne län |
Naverlönnskolan 7-9 | Svedala kommun | Skåne län |
Malmö Friskola | Malmö friskola AB | Skåne län |
Högastensskolan | Helsingborgs kommun | Skåne län |
Montessoriskolan i Vaxholm | Montessoriskolan i Vaxholm ek. för. | Stockholms län |
Dalarö skola | Haninge kommun | Stockholms län |
Ekebyskolan | Danderyds kommun | Stockholms län |
Glömstaskolan | Huddinge kommun | Stockholms län |
Johannes skola | Stockholms kommun | Stockholms län |
Vilans skola | Nacka kommun | Stockholms län |
Ulriksdalsskolan | Solna kommun | Stockholms län |
Torsviks skola | Lidingö kommun | Stockholms län |
Ängkärrskolan i Solna | Stiftelsen Nya Ängkärrsskolan | Stockholms län |
Järvenskolan | Katrineholms kommun | Södermanlands län |
Kyrkskolan | Trosa kommun | Södermanlands län |
Hällberga skola F-6 | Eskilstuna kommun | Södermanlands län |
Lagga skola | Knivsta kommun | Uppsala län |
S:t Iliansskolan | Enköpings kommun | Uppsala län |
Täfteå skola | Umeå kommun | Västerbottens län |
Vegaskolan 4-6 | Vännäs kommun | Västerbottens län |
Gottne Byskola | Gottnebygdens Samhällsförening | Västernorrlands län |
Varmsätra skola | Sala kommun | Västmanlands län |
Pilträdsskolan | Stiftelsen Källan | Västmanlands län |
Backa skola | Tanums kommun | Västra Götalands län |
Stenkulan 4-9 | Lerums kommun | Västra Götalands län |
Stenhammarskolan | Lidköpings kommun | Västra Götalands län |
Backatorpsskolan | Backatorps Skolkooperativ ekonomisk förening | Västra Götalands län |
Svartå skola | Degerfors kommun | Örebro län |
Kyrkbacksskolan 6-9 | Ljusnarsbergs kommun | Örebro län |
Vikbolandsskolan 2 | Norrköpings kommun | Östergötlands län |
Skolenhet | Huvudman | Län |
---|---|---|
Sameskolan Kiruna | Sameskolstyrelsen | Norrbottens län |
Skolenhet | Huvudman | Län |
---|---|---|
Hällsboskolan Umeå | Specialpedagogiska skolmyndigheten | Västerbottens län |
Skolenhet | Huvudman | Län |
---|---|---|
Furulundsskolan 2 | Sölvesborgs-Bromöllas Kommunalförbund | Blekinge län |
Hälsingegymnasiet | Hälsingegymnasiet AB | Gävleborgs län |
Borgarskolan | Gävle kommun | Gävleborgs län |
Jämtlands Gymn, Fyrvalla 3C | Jämtlands Gymnasieförbund | Jämtlands län |
Njudungsgymnasiet 4 | Vetlanda kommun | Jönköpings län |
Praktiska Jönköping | Praktiska Sverige AB | Jönköpings län |
Stagneliusskolan 3, SA-L, SA-R | Kalmarsunds Gymnasieförbund | Kalmar län |
Katedralskolan 3 | Växjö kommun | Kronobergs län |
Skanskagymnasiet | Skanskaskolan i Växjö AB | Kronobergs län |
Haganässkolan2 | Älmhults kommun | Kronobergs län |
Nils Fredriksson Utbildning | Svedala kommun | Skåne län |
Örkelljunga Utb.centrum, gy. | Örkelljunga kommun | Skåne län |
Åbyskolan 1 | Klippans kommun | Skåne län |
Ystad Gymnasium, område 2 | Ystad kommun | Skåne län |
Söderslättsgymnasiet | Trelleborgs kommun | Skåne län |
Fria Läroverken Malmö | Fria Läroverken i Sverige AB | Skåne län |
Södertörns gymnasium | STEG för framtiden Aktiebolag | Stockholms län |
Solna Gymnasium | Solna kommun | Stockholms län |
Peabskolan Solna | Peabskolan AB | Stockholms län |
Nacka gymnasium | Nacka kommun | Stockholms län |
Tumba gymnasium | Botkyrka kommun | Stockholms län |
Värmdö gymnasium | Värmdö kommun | Stockholms län |
Hersby gymnasium | Lidingö kommun | Stockholms län |
Globala gymnasiet 76054399 | Stockholms kommun | Stockholms län |
Franska Skolan/Ecole francaise Gymnasium | Stiftelsen Franska skolan | Stockholms län |
Skärgårdsgymnasiet | Au Claves AB | Stockholms län |
Kulturama gymnasium | Medborgarskolan Stockholmsregionen | Stockholms län |
Cybergymnasiet Stockholm | Cybergymnasiet Stockholm AB | Stockholms län |
Elteknikbranschens gymnasium | Elteknikbranschens Gymnasium i Nyköping AB | Södermanlands län |
Europaskolan Strängnäs | Europaskolan Utbildning AB | Södermanlands län |
Kunskapsgymnasiet Uppsala | Kunskapsskolan i Sverige Aktiebolag | Uppsala län |
Lillerudsgymnasiet | Lillerudsgymnasiet AB | Värmlands län |
Midgårdsskolan ESEST | Umeå kommun | Västerbottens län |
Minervagymnasium | Minervaskolan i Umeå AB | Västerbottens län |
Skvaderns gymnasieskola | Norrlidens Kunskapscentrum AB | Västernorrlands län |
Vadsbogymnasiet | Mariestads kommun | Västra Götalands län |
Nösnäsgymnasiet 3 | Stenungssunds kommun | Västra Götalands län |
Lerums Gymnasium, skolenhet 4 | Lerums kommun | Västra Götalands län |
Viskastrandsgymnasiet B | Borås kommun | Västra Götalands län |
Magnus Åbergsgymnasiet 1 | Kunskapsförbundet Väst | Västra Götalands län |
Västerhöjd enhet 873 | Skövde kommun | Västra Götalands län |
Uddevalla gymnasieskola Östrabo 1 NA | Uddevalla kommun | Västra Götalands län |
Pihlskolan gymnasium | Hällefors kommun | Örebro län |
Skolenhet | Huvudman | Län |
---|---|---|
Ockelbo kommun | Gävleborgs län | |
Hudiksvalls kommun | Gävleborgs län | |
Vimmerby kommun | Kalmar län | |
Stockholms kommun | Stockholms län | |
Sigtuna kommun | Stockholms län | |
Flens kommun | Södermanlands län | |
Håbo kommun | Uppsala län | |
Skellefteå kommun | Västerbottens län | |
Sollefteå kommun | Västernorrlands län | |
Härnösands kommun | Västernorrlands län | |
Köpings kommun | Västmanlands län | |
Lysekils kommun | Västra Götalands län | |
Stenungsunds kommun | Västra Götalands län | |
Mölndals kommun | Västra Götalands län | |
Falköpings kommun | Västra Götalands län |
Kriterierna för urvalet
Skolor har kommit olika långt i digitaliseringen. Vi strävar efter en bred representation och urvalet av skolor i försöksverksamheten grundar sig på faktorer som Skolverket bedömt relevanta för skolornas förutsättningar att genomföra digitala nationella prov. I försöksverksamheten ingår 100 slumpmässigt utvalda skolenheter utifrån ett antal faktorer:
- Vi har valt skolor utifrån huvudmannens storlek, sett till elevantalet och huvudmannatyp. I urvalet ingår även skolenheter som ingår i Skolfederationen. Detta är en anslutning som erbjuder en samlad digital och standardiserad inloggning, som Internetstiftelsen tillhandahåller.
- Vi har gjort ett proportionerligt urval av skolenheter beroende på hur många skolenheter som finns i landet.
- Vi har valt att endast inkludera skolenheter med minst 25 elever och som genomför nationella prov i de aktuella ämnen som prövas.
- I Skolverkets statistik finns det inte uppgifter om elever med funktionsnedsättning. Vi tar hänsyn till elever med funktionsnedsättning genom att inkludera en specialskola och en resursskola. Elever med funktionsnedsättning finns på de allra flesta grundskolor och gymnasieskolor i landet. Därför har vi i urvalet inkluderat en stor kommunal grundskola.