Stort intresse för skolsociala team
Intresset för skolsociala team är stort – hittills har 228 av 290 kommuner deltagit i satsningen. Genom nära samarbete mellan skola och socialtjänst blir det möjligt att tidigt upptäcka orsaker bakom skolfrånvaro och ge elever och familjer rätt stöd. Nu föreslår regeringen att statsbidraget förstärks och förlängs till 2028.
Skolfrånvaro handlar sällan bara om att en elev inte är på plats i klassrummet. Ofta är frånvaron ett tecken på att det finns bakomliggande orsaker – i skolan eller i elevens liv i stort – som behöver upptäckas och hanteras tidigt. Orsakerna till skolfrånvaro kan vara många och bero på faktorer utanför skolan, som psykisk hälsa eller situationen i hemmet. Ibland handlar det också om normbrytande beteende.
– Bakom skolfrånvaro finns en berättelse om orsaken till frånvaro. Genom skolsociala team kan man förstå och sätta in rätt stöd i tid. Det är ett konkret exempel på hur skola och socialtjänst arbetar tillsammans för att stärka tryggheten, ge tidigt stöd och öka elevernas närvaro, säger Ebba Silfverstolpe Agardh, undervisningsråd på Skolverket.
Samverkan nyckel för att förebygga skolfrånvaro
Skolsociala team innebär att personal från skola och socialtjänst arbetar tillsammans för att tidigt upptäcka hinder och sätta in rätt stöd. Teamen gör det möjligt för socialtjänsten att tidigt arbeta tillitsskapande och förebyggande.
En helhetsbild av barnets livssituation gör det lättare att förstå varför frånvaro uppstår och att hitta rätt lösningar. Därför blir det allt viktigare med strukturerade former för samverkan mellan skola och socialtjänst.
Vikten av långsiktighet
Slutredovisningen till regeringen i oktober visar att skolsociala team väcker stort intresse och engagemang i landet, vilket bland annat visat sig genom att många kommuner har sökt statsbidraget. Satsningen på skolsociala team uppskattas och gör skillnad men samtidigt betonas vikten av att bygga långsiktiga strukturer för samverkan mellan socialtjänst och skola. För att satsningen ska få fullt genomslag behöver kommuner och skolor skapa stabila arbetssätt som håller över tid.
Betydelsen av nya socialtjänstlagen
I arbetet med att ställa om till den nya socialtjänstlagen lyfts skolsociala team fram som ett exempel på hur socialtjänstens förebyggande arbete kan utvecklas. Skolan är en viktig arena för det uppsökande arbetet och för att upptäcka tidiga signaler på ohälsa, problem i hemmet eller svårigheter i lärandet.
Stödmaterial på gång
Skolverket och Socialstyrelsen tar fram ett gemensamt stödmaterial om skolfrånvaro som publiceras på myndigheternas webbplatser vid årsskiftet 2025/26. Stödet vänder sig till alla inom skola och socialtjänst som är involverade i arbetet med skolsociala team.
- Skolsociala team är ett arbetssätt där skola och socialtjänst samverkar för att öka elevers skolnärvaro, stärka tryggheten och skapa studiero. Deltagande i skolsociala team ger förutsättningar för socialtjänsten att arbeta förebyggande och tillitsskapande i tidiga skeden.
- Skolsociala team är ett exempel på strukturerad samverkan kring barn och unga. Andra exempel är till exempel tidiga och samordnade insatser för barn och unga (TSI), Samverkan skola, socialtjänst, polis och fritid (SSPF).
- Regeringen satsar på tidiga och förebyggande insatser och införde 2023 ett statsbidrag till skolhuvudmän för att inrätta och driva skolsociala team. Dessa team är ett sätt för skola och socialtjänst att samverka för ökad trygghet, studiero och skolnärvaro samt tidigt stöd till elever. För att stärka samverkan ytterligare och motverka långvarig skolfrånvaro föreslår regeringen att statsbidraget för skolsociala team förstärks och förlängs. Regeringen avser förstärka satsningen med 100 miljoner kronor under 2026. Med regeringens förstärkning uppgår den totala summan för satsningen till 400 miljoner kronor per år från 2026 till och med 2028.
Budgetpaket för att förebygga kriminalitet hos barn och unga - Regeringen.se
Ta del av regeringsredoviningen
I gränslandet mellan skolan och socialtjänsten
Mer information
Publicerades den .