Skolan och Aspergers syndrom. Erfarenheter från skolpersonal och forskare.

tumnagel

Hur möter skolorna barn som har Aspergers syndrom eller liknande svårigheter? Rapporten bygger på enkät- och fallstudier av skolors erfarenheter.

Hur möter skolorna barn med Aspergers syndrom? Skolverket redovisar här en enkät- och fallstudie som, utifrån skolpersonalens erfarenheter, ger en bild av skolornas olika sätt att arbeta och möta eleverna. I många fall klarar skolan att organisera och genomföra undervisningen så att alla elever ryms, men det har också skett en ökning av antalet segregerade undervisningsformer. Rapporten visar på erfarenheter som kan användas för att förbättra skolans arbete när man möter elever med Aspergers syndrom. Rapporten innehåller dessutom två artiklar som skrivits av forskare i pedagogik. De utgår från ett klassrums- och elevnära perspektiv på hur skolan kan arbeta förebyggande för att elever med Aspergers syndrom ska vara en del i hela skolans angelägenhet.

Ladda ner som PDF (490 KB)
Tipsa: