Till innehållet
Skolverket
searchSök

Vanliga frågor och svar om skolenhetsregistret

På den här sidan har vi samlat vanliga frågor och svar om skolenhetsregistret.

Uppgifterna om huvudmännen och deras skolenheter samt ev. övriga utbildningsverksamheter registreras av huvudmännens användare i skolenhetsregistrets e-tjänst. E-tjänsten är öppen för inloggning dygnet runt. Huvudmännen ansvarar för att deras uppgifter i skolenhetsregistret är korrekta. Det är huvudmannen som bestämmer vem eller vilka som ska vara användare (kontaktperson eller uppgiftslämnare) i skolenhetsregistrets e-tjänst. Det är huvudmannens kontaktperson(er) som bjuder in ytterligare kontaktpersoner och uppgiftslämnare för huvudmannen i e-tjänsten.

Enskilda utbildningsanordnare och folkhögskolor som har fått tillstånd att sätta betyg enligt 6 kap. §1 förordning (2011:1108) om vuxenutbildning (eller äldre motsvarighet), s.k. ”betygsrättare”, registreras av skolenhetsregistrets förvaltning utifrån tillståndsbeslut om betygsrätt från Skolinspektionen. Utbildningsanordnare som inte har betygsrätt registreras om minst en huvudman anger utbildningsanordnarens organisation i samband med registrering av Komvux på entreprenad i skolenhetsregistret. Enskilda utbildningsanordnare har inga användare i skolenhetsregistrets e-tjänst.


I Skolverkets föreskrifter om insamling av uppgifter till skolenhetsregistret (SKOLFS 2021:22) framgår vilka uppgifter som ska lämnas i skolenhetsregistret, se även förordning (2020:833) om skolenhetsregister.

Skolverkets föreskrifter om insamling av uppgifter till skolenhetsregistret (SKOLFS 2021:22) ändrades den 1 april 2025. Skolenhetsregistret har därför utökats med följande uppgifter sedan dess:

  • personnummer för rektorn på skolenheten eller den internationella skolan
  • e-postadress i arbetet för rektorn på skolenheten eller den internationella skolan
  • kommunal vuxenutbildning på entreprenad (lämnas endast av kommuner, regioner och kommunalförbund).

Dessutom ingår uppgiften om geografisk miljöinformation i föreskrifterna sedan den 1 april 2025, till skillnad från tidigare.

Alla huvudmän är skyldiga att kontrollera, ev. uppdatera och godkänna uppgifterna om sina utbildningsverksamheter i skolenhetsregistret senast den 14 juni varje år. Uppgiftsskyldighet gäller enligt 26 kap. 25 § skollagen (2010:800). Uppgifterna ska då visa hur skolorganisationen kommer se ut vid terminsstart kommande läsår. Vid ändringar av uppgifterna ska dessa uppdateras löpande i skolenhetsregistrets e-tjänst under läsåret.

Redan registrerade uppgifter finns kvar med en markering om att de inte har godkänts innevarande år. Observera att inaktuella uppgifter kan innebära stora konsekvenser för er huvudman, vad gäller till exempel beställningar av nationella prov och ansökningar om statsbidrag.

Registreringar ska utföras under fliken "Omorganisation" av användare för offentliga huvudmän vid följande förändringar

  • två eller flera skolenheter slås ihop till en skolenhet
  • en skolenhet delas upp till två eller flera skolenheter
  • flera skolenheter delas upp till två eller flera skolenheter.

På så sätt kan användare av skolenhetsregistrets uppgifter spåra historisk information om skolenheterna.

Fram till september 2024 har enskilda utbildningsanordnare och folkhögskolor som har fått tillstånd att sätta betyg enligt 6 kap. §1 förordning (2011:1108) om vuxenutbildning (eller äldre motsvarighet), så kallade ”betygsrättare”, av administrativa skäl registreras som vilande skolenheter i skolenhetsregistret, trots att de i egentlig mening inte är skolenheter. Det är skolenhetsregistrets förvaltning som har utfört registreringen, efter att ha tagit del av tillståndsbeslut om betygsrätt från Skolinspektionen.

Eftersom utbildningsanordnare och folkhögskolor inte är huvudmän och inte har skolenheter enligt skollagens definition (se 1 kap. § 3 skollagen (2010:800)) registreras de sedan september 2024 som "Enskilda utbildningsanordnare" i skolenhetsregistret. Registreringen av betygsrättarna utförs av skolenhetsregistrets förvaltning utifrån tillståndsbeslut om betygsrätt från Skolinspektionen.

Utbildningsanordnare som inte har betygsrätt registreras om minst en huvudman anger utbildningsanordnarens organisation i samband med registrering av Komvux på entreprenad i skolenhetsregistret.

I samband med registreringen tilldelas utbildningsanordnaren en utbildningsanordnarkod som går att använda på samma sätt som en skolenhetskod vid tex. beställning av nationella prov. Betygsrättarna som registrerades innan september 2024 har samma sifferkombination i sin utbildningsanordnarkod som i skolenhetskoden de tilldelades vid registreringen.

När en huvudmans utbildning bedrivs av en utbildningsanordnare kan utbildningsanordnaren beställa nationella prov på två sätt;

på någon av huvudmannens skolenhetskoder, exempelvis för den eller de skolenheter som huvudmannen har markerat vid registrering av Komvux på entreprenad. Observera att pappersprov skickas till den utdelningsadress som är registrerad på skolenheten.

på sin egen utbildningsanordnarkod. Utbildningsanordnarkoden genererades när utbildningsanordnaren registrerades i skolenhetsregistret. Observera att pappersprov skickas till den adress som är registrerad som postadress på utbildningsanordnarens organisation i SCB:s allmänna företagsregister.

Enskilda utbildningsanordnare har inga användare i skolenhetsregistrets e-tjänst. Utbildningsanordnares adressuppgift hämtas till skolenhetsregistret från SCB:s allmänna företagsregister. För att ändra adressuppgiften i skolenhetsregistret behöver uppgiften om organisationens postadress ändras i företagsregistret.

Detta gäller även då adressändring önskas med anledning av leverans av nationella prov. Kontakta Företagsregistret hos SCB för att ändra organisationens postadress i företagsregistret till den som utbildningsanordnarens nationella prov önskas levereras till. Lösningen har tagits fram av säkerhetsskäl.

Du kan ta del av uppgifter ur skolenhetsregistret på tre sätt

  • ladda ner ett publicerat utdrag ur skolenhetsregistret. På Skolverkets webbplats finns ett utdrag ur skolenhetsregistret tillgängligt som en excel-fil, som uppdateras dagligen
  • hämta uppgifter från skolenhetsregistrets öppna API, som uppdateras dagligen
  • kontakta skolenhetsregistret förvaltning. Om du inte hittar uppgifterna du söker i utdraget eller i API:et kan du få hjälp av skolenhetsregistrets förvaltning genom att kontakta Skolverkets support.

Från den 1 januari 2026 är det inte längre möjligt att använda API version 1 för att hämta uppgifter ur skolenhetsregistret. Observera att version 1 och 2 skiljer sig åt. I ändringsloggen som finns på Skolverkets webbplats finns information om båda versionerna. Skolverket rekommenderar användning av version 2 (den aktiva versionen) redan innan den 1 januari 2026.

Alla huvudmän är skyldiga att lämna uppgifter om sina utbildningsverksamheter för kommande läsår i skolenhetsregistret senast den 14 juni varje år. Vid ändringar av uppgifterna ska dessa lämnas löpande till Skolverket under läsårets gång. Skolenhetsregistrets förvaltning uppskattar att den mest heltäckande registreringen i skolenhetsregistret finns efter höstterminens skolstart. Användning av registeruppgifter från slutet av september brukar rekommenderas vid förfrågan om bäst täckning av registeruppgifter under året.

Skolverket har inget motsvarande register över förskolor. Kontakta Skolverket om du eftersöker information om förskoleenheter.

Ja. Skolenhetsregistret började användas 2013, för att ta del av uppgifterna som har registrerats sedan dess kan du få hjälp av skolenhetsregistrets förvaltning genom att kontakta Skolverkets support. Skolenhetsregistret innehåller bara uppgifter om programutbud för gymnasieskolan från och med läsåret 2016/17.

Innan 2013 användes ett register över skolor, skolregistret (med nioställiga skolkoder). Skol- och skolenhetsregistret är inte helt jämförbara eftersom en skola och en skolenhet inte motsvarar varandra.

Senast uppdaterad 10 juni 2025.