%20BETYG%20DSC_3772.MOV.00_00_15_00.Still001.jpg)
%20BETYG%20DSC_3772.MOV.00_00_15_00.Still001.jpg)
Betyg
Vid betygssättning gör lärare en bedömning av elevens kunskaper i förhållande till betygskriterierna och sätter det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper i ett ämne eller en kurs. Betygssättningen ska vara rättssäker för eleverna och vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Att sätta betyg

Från bedömningar till betyg
Du som lärare värderar dina betygsunderlag, gör en sammantagen bedömning och sätter det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper.

Kommunicera betyg med elever
Eleverna behöver förstå grunderna för betygssättning. Rektorn och lärarna ansvarar tillsammans för att de får tydlig, samordnad och anpassad information om hur betyg sätts.
%202019%20IMG_6066%20-grillska%20gymnasiet%20v%C3%A4ster%C3%A5s.jpg)
Registrera och utforma betyg
Det finns regler för hur betygen ska utformas i olika skolformer. Elevernas betyg ska också antecknas i en betygskatalog.
Förslag från betygsutredning ska göra betygen mer rättvisa och träffsäkra
Det är svårt att uppnå nationellt likvärdiga betyg i dagens målrelaterade betygssystem, eftersom lärare tolkar betygskriterier olika. Skolverket menar att problemen ligger i systemets utformning, inte i lärarnas arbete. Trots omfattande satsningar på stöd och utbildning har likvärdigheten inte förbättrats. En statlig utredning har nu lämnat förslag som ska göra betyg och meritvärden mer rättssäkra och spegla elevers kunskaper bättre.
Relaterat
%202017_kungsholmens_gymnasium_026.jpg)
Prövning för betyg
En person kan få betyg genom en prövning. En prövning är en bedömning av en persons kunskaper i förhållande till de betygskriterier som finns i kursplaner eller ämnesplaner.

Kommentarer till allmänna råden om prövning och betyg
Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning vänder sig till lärare, rektorer och huvudmän i alla skolformer där betyg sätts.