Till innehållet
Skolverket
searchSök

Betyg

Vid betygssättning gör lärare en bedömning av elevens kunskaper i förhållande till betygskriterierna och sätter det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper i ett ämne eller en kurs. Betygssättningen ska vara rättssäker för eleverna och vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Förslag från betygsutredning ska göra betygen mer rättvisa och träffsäkra

Det är svårt att uppnå nationellt likvärdiga betyg i dagens målrelaterade betygssystem, eftersom lärare tolkar betygskriterier olika. Skolverket menar att problemen ligger i systemets utformning, inte i lärarnas arbete. Trots omfattande satsningar på stöd och utbildning har likvärdigheten inte förbättrats. En statlig utredning har nu lämnat förslag som ska göra betyg och meritvärden mer rättssäkra och spegla elevers kunskaper bättre.

Därför blir betygen inte tillräckligt likvärdiga