Vid spridning av nationella prov
Det är viktigt att skolan och utbildningsanordnare inom komvux följer de regler som finns när det gäller hanteringen av nationella prov för att minska risken för att prov exponeras innan provdatum.
Vid spridning av prov i grundskola, sameskola, specialskola och gymnasieskola
Om ett prov har spridits är det rektorn som beslutar om eleverna ska genomföra ersättningsprovet i stället för ordinarie prov eller inte. För att rektorn ska kunna fatta beslut om ersättningsprov måste rektorn med säkerhet veta att provet är känt för eleverna i förväg. Skolverket kan rekommendera rektorer att använda ersättningsprovet om det är bekräftat att ett prov har spridits.
Vid spridning av prov i komvux i sfi
Skolverket får återkommande information om att sfi-prov sprids i sociala medier och att svar på provuppgifter sprids i slutna grupper i olika kanaler. Det är viktigt att du som lärare säkerställer att inga provuppgifter sprids när du genomför nationella prov. Vid bedömningen behöver du vara extra uppmärksam på om resultatet skiljer sig på ett oväntat sätt från övriga bedömningsunderlag.
Viktigt med tydliga rutiner
Det är viktigt att skolan följer de regler som finns för hantering av proven för att minska risken för att prov exponeras innan provdatum.
Det är också viktigt att skolan har rutiner för en eventuell spridning. Att ett prov är känt för eleverna blir ofta uppmärksammat kort inpå provdagen, vilket gör att skolan ofta har kort om tid på sig att kopiera upp ersättningsprov och förbereda provgenomförandet. Skolan kan till exempel se till att berörd personal vet var ersättningsprovet finns. Ersättningsprov skickas inte ut varje år och de skickas endast ut i ett exemplar.
Ersättningsprov kan behöva användas flera gånger och skolan behöver därför spara originalet av ersättningsprovet efter att det har använts.
När spridning upptäcks i efterhand
I vissa fall kan elevernas kännedom om provet bli uppenbar alldeles för sent eller till och med efter provgenomförandet. Det är då viktigt att läraren är uppmärksam på prestationer som sticker ut. Om en eller flera elever har ett oväntat högt resultat i förhållande till vad hen vanligtvis brukar prestera kan det vara ett tecken på fusk. Läraren kan inte utgå ifrån att en hel klass har fuskat. Den här bedömningen behöver göras på individnivå.
Om en elev har fuskat
Om läraren kan konstatera att en elev har fuskat kan provresultatet inte tas med i den samlade bedömningen av elevens kunskaper vid betygssättningen.
Så ska provresultatet rapporteras in
När skolan har använt ersättningsprovet
Insamlingen till Statistikmyndigheten SCB skiljer sig åt för grundskolan och gymnasieskolan när en skola har använt ersättningsprovet. Specialskolor rapporterar inga resultat till SCB.
Om årskurs 9 har använt ersättningsprovet ska skolan inte rapportera resultatet till SCB utan ange att eleverna har genomfört ersättningsprov. Om en gymnasieskola har använt ersättningsprovet ska de rapportera in resultatet till SCB och ange att ersättningsprovet har använts.
Det är viktigt för den officiella statistiken att olika provs resultat inte blandas ihop.
Skolan ska inte delta i insamlingen till lärosätena eftersom den insamlingen syftar till att följa upp det ordinarie provet och utveckla provverksamheten.
När läraren uppmärksammar spridning i efterhand
Om det vid bedömningen står klart för läraren att en eller flera elever har haft kännedom om provet i förväg ska skolan ange att eleven ej deltagit i provet i insamlingen till SCB. När provet sker digitalt sker ingen insamling till SCB eftersom resultatet finns i provplattformen.
Skolan ska inte delta i insamlingen till lärosätena eftersom den insamlingen syftar till att följa upp det ordinarie provet och utveckla provverksamheten
Kontakt
Om du har viktig information om de nationella proven, till exempel uppgifter om att ett prov har spridits inför ett provtillfälle kontakta Skolverket.
Spridning i gymnasieskolan vårterminen 2025
Viss spridning av provmaterial till delprov C i svenska 1 och svenska som andraspråk 1
Skolverket har fått information om att texterna till delprov C för svenska 1 och svenska som andraspråk 1 har spridits på sociala medier. Vi har vidtagit åtgärder och materialet har tagits bort. Eleverna skulle ha tagit del av texterna på lektionstid och materialet som spreds var därför redan känt för de allra flesta. Vi känner inte till att det har skett någon spridning av skrivuppgifterna men du som lärare behöver vara vaksam om resultatet skiljer sig markant för enskilda elever.
Senast uppdaterad 07 juli 2025.