Nationellt prov i engelska 6
Det nationella provet i engelska 6 är obligatoriskt för alla elever som läser kursen engelska 6 som högsta avslutande kurs. Provet består av tre delprov.
Delprov B och C i Skolverkets provplattform. Delprov A är muntligt och genomförs utanför provplattformen.
Det nationella provet i engelska 6 kan även genomföras av elever som läser enligt Gy25.
Syfte
Syftet med nationella prov är att stödja en rättvis och likvärdig betygssättning. De nationella proven kan också bidra till att stärka skolornas kvalitetsarbete genom analyser av provresultaten i relation till betygs- och bedömningskriterier på skolnivå, huvudmannanivå och nationell nivå.
Om provet
Det nationella provet i engelska 6 består av tre delprov.
Delprov A prövar muntlig produktion och interaktion, det vill säga förmågan att formulera sig och kommunicera på engelska i tal. I delprovet får två elever utifrån en given uppgift uttrycka, utveckla och diskutera ett visst innehåll. Observera att delprovet genomförs utanför provplattformen.
Delprov B prövar reception, det vill säga förmågan att förstå talad och skriven engelska samt förmågan att tolka innehållet och därmed förmågan att lyssna och läsa på olika sätt och med olika syften. Delproven B1 och B2 består båda av tre eller fyra uppgifter med olika format. Eleverna besvarar uppgifterna genom att välja bland olika typer av flervalsalternativ eller själva skriva ett svar om ett eller flera ord.
Delprov C prövar skriftlig produktion och interaktion, det vill säga förmågan att formulera sig och kommunicera på engelska i skrift. Delprovet består av en skriftlig uppgift som eleverna genomför individuellt. Eleverna får, utifrån en given uppgift, skriva en text med ett visst syfte och en viss mottagare. Eleverna ska i texten uttrycka och utveckla ett innehåll.
Muntligt delprov
Provmaterialet för delprov A finns i Skolverkets tjänst för bedömningsstöd och kartläggningsmaterial. Du behöver logga in och ha rätt behörighet för att kunna hämta materialet. Kontakta din rektor om du saknar behörighet. Materialet blir tillgängligt vecka 44 för höstens prov och vecka 10 för vårens prov. Materialet avpubliceras när provperioden är över.
Översikt
Prov som genomförs höstterminen 2025
Delprov | Datum och tid | Innehåll | Tidsåtgång |
---|---|---|---|
A | Från vecka 45 2025
Sista tillåtna provdatum: Tors 20 dec | Eleverna genomför en muntlig provuppgift i par | Individuell förberedelse: ca 15 min
Ca 15 min per elevpar |
B1, B2 | Tors 20 nov 2025 kl 9.00 | B1: Eleverna genomför läsförståelseuppgifterna individuellt B2: Eleverna genomför hörförståelseuppgifterna individuellt | B1: 90 min + 5-10 min instruktioner Rast ca 20 min B2: 60 min + 10-15 min praktiska förberedelser |
C | Tis 18 nov 2025 kl 9.00 | Eleverna läser och diskuterar ett förberedelsematerial Eleverna genomför en skriftlig uppgift individuellt | Genomgång av förberedelsematerial: 30 min Rast ca 10 min 100 min + instruktioner |
Prov som genomförs vårterminen 2026
Delprov | Datum och tid | Innehåll | Tidsåtgång |
---|---|---|---|
A | Från vecka 11 2026
Sista tillåtna provdatum: 12 juni | Eleverna genomför en muntlig provuppgift i par | Individuell förberedelse: ca 15 min Cirka 15 min per elevpar |
B1, B2 | Tors 23 april 2026 kl 9.00 | B1: Eleverna genomför läsförståelseuppgifterna individuellt B2: Eleverna genomför hörförståelseuppgifterna individuellt | B1: 90 min + 5-10 min instruktioner Rast ca 20 min B2: 60 min + 10-15 min praktiska förberedelser |
C | Tis 21 april 2026 kl 9.00 | Eleverna läser och diskuterar ett förberedelsematerial Eleverna genomför en skriftlig uppgift individuellt | Genomgång av förberedelsematerial: 30 min Rast ca 10 min 100 min + 5–10 min instruktioner |
Funktioner i provplattformen
Funktionen text-till-tal är inte aktiverad i provet i engelska. I delprov C kan text-till-tal aktiveras som en anpassning. I övriga delprov bör text-till-tal inte aktiveras.
Det finns inte tillgång till stavnings- och grammatikkontroll i provet i engelska.
Anpassningar
För en elev med funktionsnedsättning eller med läs- och skrivsvårigheter kan vissa anpassningar behöva göras inför provgenomförandet. Det är rektorn som beslutar om anpassningar. Anpassningarna behöver förberedas i god tid före provgenomförandet.
Utgångspunkterna för att göra anpassningar är följande:
- Anpassningen bör föregås av en omsorgsfull analys med hänsyn tagen till vad provet prövar och elevens förutsättningar.
- Det är viktigt att skolan genomför anpassningen så att provet fortfarande prövar de kunskaper och de förmågor som respektive delprov avser att pröva.
- Det finns inte något som reglerar att en elev måste ha en formell diagnos för att man ska kunna anpassa genomförandet av ett nationellt prov.
- Inför ett beslut om anpassning är det också viktigt att läraren informerar eleven och eventuellt elevens vårdnadshavare om vad anpassningen innebär och hur provet kommer att bedömas.
- De nationella proven är obligatoriska, men om det finns särskilda skäl kan rektorn besluta att en elev undantas från att genomföra ett delprov eller ett prov.
Exempel på anpassningar
Här följer exempel på anpassningar som är möjliga att göra i samband med det nationella provet i engelska 6.
Delprov A
All information om delprov A finns i tjänsten för bedömningsstöd och kartläggningsmaterial.
Delprov B
- förlängd provtid
- genomföra delprovet i avskildhet
- instruktioner och frågor upplästa av en lärare
- genomföra delprov B (B 1 och B 2) vid olika tillfällen.
I delprov B1 bör funktionen text-till-tal inte aktiveras eftersom provdelen ska pröva elevers läsförståelse. När texten läses upp prövas inte längre läsförståelse. Om en anpassning förändrar det som ska prövas i provdelen, behöver du som lärare ta hänsyn till det när du beaktar resultatet.
I delprov B2 bör text-till-tal inte aktiveras då funktionen riskerar att störa uppspelningen av ljudfilerna.
Elev med hörselnedsättning kan få manus till delprov B2 uppläst som en anpassning. Du kan beställa hörmanus till höstens prov under perioden v. 38–42. En länk till beställningsformuläret kommer att publiceras här.
Delprov C
- förlängd provtid
- genomföra delprovet i avskildhet
- tillgång till provplattformens funktion text-till-tal för att få instruktionen samt den egna texten uppläst.
De individuella anpassningarna "förlängd provtid" och "text till tal" förbereder skoladministratören eller provadministratören genom inställningar i Skolverkets provplattform.
För elever med blindhet kan provmaterialet beställas i punktskrift eller textview. För beställning mejla nationellaprov@skolverket.se
Instruktioner inför genomförandet
Delprov A
All information om delprov A finns tjänsten för bedömningsstöd och kartläggningsmaterial.
Delprov B
Inför provtillfället bör du uppmärksamma eleverna på målen i ämnesplanens syftestext och kriterierna. Du kan ladda ner kopieringsunderlaget "Översikt - Reception engelska 6" och använda det som grund för ett samtal med eleverna om delprovets syfte och hur det kommer att bedömas.
Kopieringsunderlag
Kopieringsunderlaget publiceras senare.
Delprov C
Inför provtillfället bör du uppmärksamma eleverna på målen i ämnesplanens syftestext, kriterierna och bedömningsfaktorerna. Du kan ladda ner kopieringsunderlaget "Översikt delprov C – Skriftlig produktion och interaktion, engelska 6" och använda det som grund för ett samtal med eleverna om delprovets syfte och hur det kommer att bedömas.
Kopieringsunderlag
Kopieringsunderlaget publiceras senare.
Instruktioner vid provtillfället
Delprov A
All information om delprov A finns i tjänsten för bedömningsstöd och kartläggningsmaterial.
Delprov B1
Informera eleverna om att
- de har 90 minuter på sig att läsa texterna och besvara uppgifterna
- det är viktigt att de läser instruktioner och uppgifter noggrant
- alla svar ska ges på engelska
- det är viktigt att de kontrollerar att de svarat på alla uppgifter innan de skickar in delprovet.
Kontrollera att alla elever har förstått vad de ska göra.
Meddela eleverna när det återstår cirka 10 minuter av provtiden.
Samla in eventuella anteckningspapper.
Delprov B2
Informera eleverna om att
- de ska testa hörlurar och ljudvolym innan de loggar in i delprovet
- när de har startat delprovet möts de först av en sida där de har möjlighet att testa att ljudet fungerar även i nedlåst läge
- de har 60 minuter på sig att lyssna och besvara uppgifterna och uppmuntra dem att planera sin tid så att de hinner med alla uppgifter
- det är viktigt att de läser instruktioner och frågor noggrant innan de startar ljudfilen
- det står i instruktionen till uppgiften hur många gånger de ska lyssna på varje ljudfil
- alla svar ska ges på engelska
- det är viktigt att de kontrollerar att de svarat på alla frågor innan de skickar in provet
- det finns en pausknapp på ljudspelaren för att de vid behov ska kunna pausa ljudfilen.
Kontrollera att alla elever har förstått vad de ska göra.
Meddela eleverna när det återstår cirka 10 minuter av provtiden.
Meddela eleverna när provtiden är slut.
Samla in eventuella anteckningspapper.
Delprov C
Del 1: Förberedelsen
Inled med att säkerställa att elevernas hörlurar fungerar tillfredställande.
Informera eleverna om att
- de först ska få lyssna till och läsa några texter kring det tema de senare ska skriva om, samt att syftet är att ge dem inspiration och uppslag.
- förberedelsen tar ca 30 min. Att lyssna på texterna tar drygt 5 min och sedan får de tid att reflektera på egen hand samt diskutera kort med andra.
- förberedelsen inte bedöms.
Be gärna eleverna att ta av sig hörlurarna när de lyssnat klart. Då vet du som provledare när de kommit så långt. Dela ut anteckningspapper så att eleverna kan anteckna om de vill.
Arbetsgång:
- Eleverna lyssnar till och läser texterna samt diskussionsfrågorna.
- Ge eleverna några minuter att reflektera på egen hand.
- Låt eleverna diskutera frågorna och temat på engelska i grupper om tre till fyra elever. Ge eleverna cirka 10–15 minuter till diskussionen. Lämna diskussionen till eleverna, men stötta och uppmuntra vid behov.
- Avrunda och be eleverna klicka på ”Skicka in” innan de loggar ut.
- Samla in eventuella anteckningspapper.
Rast ca 10 min
Del 2: Provuppgiften
Informera eleverna om att
- de har 100 minuter på sig att skriva
- textens omfång bör vara 300–600 ord
- de kan få stöd och inspiration under skrivandet av de olika punkterna och förslagen till ämnesinnehåll i uppgiften
- de bör gå igenom och eventuellt bearbeta sin text innan de skickar in
Kontrollera att alla elever har förstått vad de ska göra.
Meddela eleverna när det återstår cirka 20 minuter av provtiden.
Samla in eventuella anteckningspapper.
Bedömning
De nationella proven i engelska är så kallade proficiency tests, vilket innebär att de har som syfte att pröva och ge en bild av elevernas allmänna språkfärdighet i engelska oberoende av var, när och hur denna färdighet uppnåtts. De har sin grund i den kommunikativa och funktionella språksyn som kommer till uttryck i läroplanen och ämnesplanen i engelska. Elevernas förmåga inom olika färdigheter prövas inte isolerat utan oftast i integrerade former. Elevernas förmåga att förstå och att förmedla ett innehåll fokuseras vid bedömningen. Förtjänster analyseras före brister.
I kopieringsunderlaget "Provspecifikation, engelska 6" finns fördjupad information om vilka delar av ämnesplanen och betygskriterierna som de olika delproven relaterar till.
Delprov A
All information om delprov A finns i tjänsten för bedömningsstöd och kartläggningsmaterial.
Delprov B
Bedömningen av delprov B genomförs i provplattformen. Vissa uppgifter automaträttas medan andra bedöms av dig utifrån bedömningsmallen som finns i provplattformen.
Delprov C
Bedömningen av delprov C genomförs i Skolverkets provplattform. Delprov C bedöms enligt kriterierna för skriftlig produktion och interaktion. Som stöd för analysen som görs vid helhetsbedömningen finns ett antal bedömningsfaktorer som bygger på beskrivningen av kommunikativ kompetens som finns i kursplanen i engelska. Det finns även exempel på bedömda och kommenterade elevprestationer i provplattformen.
Kopieringsunderlag
Kopieringsunderlaget publiceras senare.
Bedöma och föra in provresultat
Ni behöver bedöma höstens prov och föra in resultatet från det muntliga delprovet senast den 28 januari. För vårens prov behöver detta göras senast den 18 juni.
Resultat och provbetyg
För varje uppgift i de olika delproven finns ett givet antal poäng som är möjliga att uppnå. Poäng från automaträttade och manuellt bedömda uppgifter sammanställs automatiskt. Utifrån kravgränser omvandlas totalpoängen från samtliga delprov till ett provbetyg i provplattformen. Det muntliga delprovets resultat behöver dock först föras in manuellt. Eleven behöver genomföra alla delprov för att få ett provbetyg.
Provbetyget baseras på provresultatet som helhet utan specifika krav på att eleven ska uppnå ett visst antal poäng på varje delprov. Sammanvägningen till ett provbetyg följer andra principer än de som gäller när du sätter betyg. Du som ska särskilt beakta resultatet på ett nationellt prov vid betygssättningen.
Lärarenkät
Du som har genomfört provet med elever får lämna synpunkter på provet och gör detta genom att fylla i en digital lärarenkät. Enkäten för höstterminens prov är öppen till och med den 28 januari 2026. Enkäten för vårterminens prov är öppen till och med den 18 juni 2026.
Provets konstruktion
De nationella proven i engelska konstrueras av projektet Nationella prov i främmande språk vid Göteborgs universitet på uppdrag av Skolverket. Detta arbete sker i nära samarbete med verksamma lärare, lärarutbildare och forskare. Proven prövas ut bland ett stort antal elever och lärare för att säkerställa att de fungerar som det är tänkt.
Provet ska ses som en konkretisering av läroplanens kunskapssyn och av språksynen i kursplanen i engelska. Detta innebär bland annat att eleverna i provet ges tillfälle att visa så många sidor som möjligt av sin engelska språkförmåga.
Grundläggande principer för provet
De nationella proven i engelska är så kallade proficiency tests, vilket innebär att de har som syfte att pröva och ge en bild av elevernas allmänna språkfärdighet i engelska oberoende av var, när och hur denna färdighet uppnåtts. Följaktligen bygger proven inte på innehållet i några speciella undervisningsmaterial eller på något visst arbetssätt.
Det nationella provet i engelska 6 har sin grund i den kommunikativa och funktionella språksyn som kommer till uttryck i läroplanen och ämnesplanen i engelska. Detta innebär bland annat att såväl receptiv som produktiv och interaktiv språkförmåga prövas. Ambitionen är också att provet ska relatera till de skrivningar i ämnesplanen som handlar om strategier och anpassning. Genom text- och uppgiftsval relaterar också de olika delproven i viss mån till kulturella och sociala förhållanden i olika sammanhang och områden där engelska används.
Elevernas förmåga inom olika områden prövas inte isolerat utan oftast i integrerade former. Till exempel är fokus i delprov A muntlig produktion och interaktion, vilket kräver att eleverna både kan tala engelska och förstå vad andra säger. Motsvarande integration av färdigheter återfinns även i de andra delproven.
Alla delar av ämnesplanen kan inte prövas i ett nationellt prov, men strävan är att på ett så brett sätt som möjligt konkretisera det centrala i ämnet och att se till att det som är avsett att prövas också blir prövat. Ambitionen är också att provet ska ha en hög grad av autenticitet. Detta innebär dels att materialet i provet så långt det är möjligt är autentiskt, dels att uppgifterna i görligaste mån är rimliga att tänka sig i situationer utanför skolan. Dessa aspekter har alla betydelse för provets validitet. Dessutom måste provet ha god reliabilitet, det vill säga bidra till en så systematisk och tillförlitlig bedömning som möjligt.
En grundläggande princip för provet är att eleverna ska ges möjlighet att visa så mycket som möjligt av vad de kan – inte primärt vad de inte kan. Detta innebär bland annat att provets olika delar är av skiftande slag, vad gäller såväl innehåll som svarsform, och att både receptiv, produktiv och interaktiv förmåga prövas i muntlig och skriftlig form.
Provet relaterar till Europarådets Common European Framework of Reference for Languages med dess indelning i Reception, Production och Interaction. Dokumentet finns på www.coe.int/lang-CEFR. Den svenska översättningen, Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning (GERS), kan laddas ner på Skolverkets webbplats.
Provens innehåll och svårighetsgrad
Eftersom samma prov ska ges till alla elever, innehåller de nationella proven i engelska uppgifter av mycket olika karaktär och med varierande svårighetsgrad.
En medveten strävan vid konstruktionen av provet är att åstadkomma innehållslig variation och svårighetsmässig progression både inom och mellan de olika uppgifterna. I delprov B 1 och B2 är den första uppgiften som regel lättare än den sista, och progression finns ofta även inom de enskilda uppgifterna. Den avsatta tiden för att genomföra respektive delprov bestäms på basis av erfarenheter från utprövningar, så att eleverna i normalfallet ska ha gott om tid att lösa uppgifterna.
Naturligtvis kan enskilda delar av provet eller hela delprov upplevas som svårare eller lättare av elever på olika färdighetsnivåer. Avsikten med konstruktionen och sammansättningen är dock att provet i sin helhet ska ge så många elever som möjligt tillfälle att visa vad de faktiskt kan prestera i engelska.
Nationella provens konstruktion
Nationella prov i främmande språk, Göteborgs universitets webbplats
Senast uppdaterad 04 juli 2025.