Till innehållet
Skolverket
searchSök

Nationellt prov i svenska 3 och svenska som andraspråk 3

Det nationella provet i svenska 3 och svenska som andraspråk 3 är obligatoriskt för alla elever som läser kurs 3 i svenska eller svenska som andraspråk som högsta avslutande kurs. Provet består av två delprov.

Läsåret 2025/26 genomförs både delprov A, skriftlig förmåga, och delprov B, muntlig framställning, utanför provplattformen. Delprov A skrivs i skolornas egna provplattformar.

Det nationella provet i svenska 3 och svenska som andraspråk 3 kan även genomföras av elever som läser enligt Gy25.

Syfte

Syftet med nationella prov är att stödja en rättvis och likvärdig betygssättning. De nationella proven kan också bidra till att stärka skolornas kvalitetsarbete genom analyser av provresultaten i relation till betygs- och bedömningskriterier på skolnivå, huvudmannanivå och nationell nivå.

Om provet

Delprov A prövar elevens förmåga till skriftlig framställning av text av vetenskaplig karaktär. Eleven skriver ett sammanhängande pm med utgångspunkt i olika källor. Det är elevens individuella förmåga till textbearbetning och skrivande som prövas i delprovet. Uppgifterna är desamma för svenska 3 och svenska som andraspråk 3, men bedömningsmatriserna skiljer sig åt.

Källtexterna finns i det tryckta texthäftet "Källtexter" som beställs av rektor. Källtexterna kommer skolorna tillhanda vecka 44 på inför hösten prov och vecka 10 inför vårens prov.

Delprov B prövar elevens förmåga till muntlig framställning inför en grupp. Eleven ska i syfte att övertyga publiken förbereda och på ett retoriskt medvetet sätt argumentera inom ett givet tema som inte nödvändigtvis är tidigare känt för eleven. Uppgiften är densamma för svenska 3 och svenska som andraspråk 3, men bedömningsmatriserna skiljer sig åt.

För elever som påbörjade sina studier före höstterminen 2023 är nationella prov enbart obligatoriska i slutet av den högsta avslutande kursen på respektive program. Om en elev väljer att läsa kurser utöver de högsta avslutande kurserna på sitt program är de nationella proven inte obligatoriska.

Provmaterial

Det tryckta texthäftet "Källtexter" måste beställas av rektor. Annat provmaterial för både delprov A och delprov B finns i Skolverkets tjänst för bedömningsstöd och kartläggningsmaterial. Där hittar du:

  • Kopieringsunderlag till elever
  • Information för lärare om provets genomförande
  • Delprov A och delprov A inläst
  • Källtexterna inlästa
  • Bedömningsmatriser för delprov B
  • Noteringsunderlag för delprov B
  • Inspelade elevexempel av muntliga anföranden

Du behöver logga in och ha rätt behörighet för att kunna hämta materialet. Kontakta din rektor om du saknar behörighet. Materialet blir tillgängligt vecka 44 för höstens prov. Vi publicerar en länk här när materialet är tillgängligt.

Tema för provet

Temat för provet beskrivs i lärarmaterialet som finns i Skolverkets tjänst för bedömningsstöd och kartläggningsmaterial.

Översikt

Prov som genomförs höstterminen 2025

Översikt över provet

Delprov

Datum och tid

Innehåll

Tidsåtgång

A

Ons 12 nov 2025

kl 9.00

Eleven skriver en utredande text av vetenskaplig karaktär

240 min

Skrivtiden ska vara sammanhängande

B

Genomförs på lektionstid eller på en bestämd provdag efter delprov A

Eleven genomför ett argumenterande anförande inom provets tema

Ca 10 min per elev

 

Prov som genomförs vårterminen 2026

Översikt över provet

Delprov

Datum och tid

Innehåll

Tidsåtgång

A

Ons 15 apr 2026
kl 9.00

Eleven skriver en utredande text av vetenskaplig karaktär

240 min

Skrivtiden ska vara sammanhängande

B

Genomförs på lektionstid eller på en bestämd provdag efter delprov A

Eleven genomför ett argumenterande anförande inom provets tema

Ca 10 min per elev

 

Tillåtna resurser

Eleverna får ha tillgång till en- och tvåspråkiga ordböcker och ordlistor. Digitala ordlistor och ordböcker får användas förutsatt att eleverna inte har tillgång till andra digitala sidor.

Skolan ansvarar för att se till att de datorer eller andra digitala enheter som används vid provtillfället inte är uppkopplade mot internet eller någon annan teknisk utrustning.

Digitala elevlösningar ska avidentifieras före bedömningen. Det är tillåtet att spara digitala elevprestationer i digitalt format.

Det är viktigt att se till att funktioner som gör automatiska korrigeringar är avstängda i stavnings- och grammatikprogram. Skolan bör även vara medveten om att vissa stavnings- och grammatikprogram kan hjälpa eleven i sådan omfattning att delprovet inte längre prövar de kunskaper och förmågor som avses att prövas. Den typen av program bör därför inte användas.

Anpassningar

För en elev med funktionsnedsättning eller läs- och skrivsvårigheter kan vissa anpassningar behöva göras inför provgenomförandet. Det är rektor som beslutar om anpassningar. Anpassningarna behöver förberedas i god tid före provgenomförandet.

Utgångspunkterna för att göra anpassningar är följande:

  • Anpassningen bör föregås av en omsorgsfull analys med hänsyn tagen till vad provet prövar och elevens förutsättningar.
  • Det är viktigt att skolan genomför anpassningen så att provet fortfarande prövar de kunskaper och de förmågor som respektive delprov avser att pröva.
  • Det finns inte något som reglerar att en elev måste ha en formell diagnos för att man ska kunna anpassa genomförandet av ett nationellt prov.
  • Inför ett beslut om anpassning är det också viktigt att läraren informerar eleven och eventuellt elevens vårdnadshavare om vad anpassningen innebär och hur provet kommer att bedömas.
  • De nationella proven är obligatoriska, men om det finns särskilda skäl kan rektorn besluta att en elev undantas från att genomföra ett delprov eller ett prov.

Exempel på anpassningar

Det finns anpassningar som är möjliga att göra i samband med det nationella provet i svenska och svenska som andraspråk i kurs 3, utifrån en analys av den enskilda elevens förutsättningar och vad provet avser att pröva.

Delprov A

Eleven kan få

  • korta pauser under genomförandet
  • lyssna på källtexterna och uppgifterna till delprov A
  • utökad skrivtid. Den totala skrivtiden bör dock inte uppgå till mer än fem timmar.

Delprov B

  • Eleven kan få genomföra anförandet inför en mindre grupp. Eleven interagerar då med ett mindre antal åhörare, vilket i viss mån påverkar delprovets svårighetsgrad utan att på ett avgörande sätt förändra det som delprovet avser att pröva.

Beträffande anpassningar görs ingen skillnad på de två kurserna svenska 3 och svenska som andraspråk 3.

För elever med blindhet kan provmaterial beställas i punktskrift eller Textview. Mejla till nationellaprov@skolverket.se

Instruktioner inför genomförandet

För att ge alla samma förutsättningar inför delproven förbereds eleverna vid två introduktionstillfällen. Dela ut källtexterna samt elevernas kopieringsunderlag vid det första tillfället.

Eleverna läser sedan materialet på egen hand inför det andra introduktionstillfället.

Vid det andra introduktionstillfället får eleverna mer information om hur de två delproven går till och möjlighet att diskutera källtexterna och ställa frågor till dig.

Bedömning

Delprov A

Vid bedömningen ska du använda bedömningsanvisningarna bestående av matriser och kommentarer till matriserna, samt de tillhörande analyser av autentiska elevlösningar vilka konkretiserar matrisernas innehåll. Eftersom betygskriterierna skiljer sig åt för de två kurserna finns det en matris för svenska 3 och en för svenska som andraspråk 3. Allt material publiceras på eftermiddagen samma dag som genomförandet av delprov A i tjänsten för bedömningsstöd och kartläggningsmaterial.

Delprov B

Det muntliga delprovet, delprov B, bedöms precis som delprov A utifrån bedömningsmatriser, en för svenska 3 och en för svenska som andraspråk 3. Även till dessa matriser medföljer ett avsnitt med kommentarer som ger utförligare förklaringar till matrisernas innehåll. I tjänsten för bedömningsstöd och kartläggningsmaterial finns dessutom filmade och bedömda anföranden som kan vara till hjälp vid bedömningen, men också visas för eleverna som en del av förberedelserna.

Bedöma och föra in provresultat

Mer information om hur du rapporterar in provresultat kommer i slutet av augusti.

Resultat och provbetyg

För varje uppgift i de olika delproven finns ett givet antal poäng som är möjliga att uppnå. Utifrån kravgränser omvandlas totalpoängen från båda delproven till ett provbetyg. I svenska 3 och svenska som andraspråk 3 motsvarar delprov A 60 procent av provbetyget och delprov B 40 procent.

Sammanvägningen till ett provbetyg följer andra principer än de som gäller när läraren sätter betyg.

Du som lärare ska särskilt beakta resultatet på ett nationellt prov vid betygssättningen.

Provresultatets betydelse för betyget

På provgruppens webbplats kan du läsa mer om provbetygsmodellen för de nationella proven i svenska 3 och svenska som andraspråk 3.

Nationellt prov kurs 3, Uppsala universitets webbplats

Lärarenkät

Lärare som har genomfört provet med elever får lämna synpunkter på provet och gör detta genom att fylla i en digital lärarenkät. Enkäten för höstterminens prov är öppen till och med den 28 januari.

Lärarenkät, Uppsala universitets webbplats

Provets konstruktion

De nationella proven i svenska och svenska som andraspråk konstrueras av Uppsala universitet på uppdrag av Skolverket. Detta arbete sker i nära samarbete med verksamma lärare, lärarutbildare och forskare. Proven prövas ut bland ett stort antal elever och lärare för att säkerställa att de fungerar som det är tänkt.

Det nationella provet är konstruerat utifrån ämnesplanerna för svenska 3 och svenska som andraspråk 3. Dessa ämnen har ett likartat men inte identiskt innehåll. Båda ger behörighet till högskolestudier. Provet prövar så långt det är möjligt hur eleven uppnått de mål som ämnesplanen tar upp under rubriken ”Ämnets syfte”.

Delproven i svenska 3 och svenska som andraspråk 3 är identiska och behandlar någon aspekt av svenskämnet. Däremot är bedömningen i viss utsträckning olika för de två kurserna i båda delproven. Dessa skillnader motiveras av skillnader i centralt innehåll och betygskriterier för de två kurserna.

Det är inte möjligt f att pröva alla delar i en ämnesplan i ett nationellt pro. Då skulle provet bli alltför omfattande. De nationella proven prövar därför utvalda delar av det som eleverna enligt ämnesplanerna ska få möta i undervisningen.

På provgruppens webbplats kan du läsa mer om urvalet i provet i svenska och svenska som andraspråk i kurs 3.

Senast uppdaterad 24 juni 2025.