Till innehållet
Skolverket
searchSök

Nationellt prov i svenska nivå 1 och svenska som andraspråk nivå 1

Det nationella provet i svenska nivå 1 och svenska som andraspråk nivå 1 är obligatoriskt på alla yrkesprogram. Provet består av tre delprov.

Från och med läsåret 2025/26 genomförs delprov B, läsförståelse i Skolverkets provplattform. Delprov A, muntlig framställning, och delprov C, skriftlig framställning genomförs utanför provplattformen. Delprov C skrivs i skolornas egna provplattformar.

Prov framtagna för svenska nivå 1 och svenska som andraspråk nivå 1 kan även genomföras av elever som läser enligt Gy11.

Syfte

Syftet med nationella prov är att stödja en rättvis och likvärdig betygssättning. De nationella proven kan också bidra till att stärka skolornas kvalitetsarbete genom analyser av provresultaten i relation till betygs- och bedömningskriterier på skolnivå, huvudmannanivå och nationell nivå.

Om provet

Delprov A prövar muntlig framställning inför en grupp. Det kommunikativa syftet med anförandet är att utgöra ett bidrag till bearbetningen av temat som återkommer i delprov C. Eleven får visa sin förmåga att anpassa sitt anförande till en klassrumssituation där mottagarna är den aktuella elevgruppen och där taltiden är begränsad. I uppgiften ska eleven även vara åhörare till andra elevers anföranden och ge respons på dessa. Detta bedöms dock inte i delprovet.

Delprov B prövar läsning av både skönlitterära texter och texter av sakprosakaraktär. De skönlitterära texterna kan bestå av romanutdrag, noveller och dikter. Övriga texter hämtas från tidningar, webbplatser, tidskrifter och fackböcker. Till varje text finns uppgifter som eleven ska lösa. Uppgifterna består av flervalsuppgifter samt uppgifter som eleven besvarar med egna ord. Uppgifterna prövar elevernas förmåga att exempelvis hitta information, tolka sådant som inte är tydligt uttryckt samt reflektera över innehåll, form och språk i texterna.

Delprov C prövar argumenterande och i vid mening utredande skrivande (resonerande inlägg) samt elevens förmåga att anpassa sitt skrivande till syfte, mottagare och situation. Vidare prövas elevens förmåga att i sitt skrivande hantera information från andra texter och infoga denna i den egna texten. Det är elevens individuella förmåga till skrivande och textbearbetning som prövas i delprovet.

Provmaterial

Provmaterial för samtliga delprov finns i Skolverkets tjänst för bedömningsstöd och kartläggningsmaterial. Där hittar du:

  • Kopieringsunderlag till elever
  • Information till lärare om provets genomförande
  • Bedömningsmatriser för delprov A
  • Noteringsunderlag för delprov A
  • Ljudfiler och lärarmaterial till förberedelsetillfället inför delprov C
  • Delprov C och delprov C inläst
  • Inspelade elevexempel av muntliga anföranden

Du behöver logga in och ha rätt behörighet för att kunna hämta materialet. Kontakta din rektor om du saknar behörighet. Materialet blir tillgängligt vecka 44 för höstens prov och vecka 11 för vårens prov. Vi publicerar en länk här när materialet är tillgängligt.

Tema för provet

Temat för provet beskrivs i lärarmaterialet som finns i Skolverkets tjänst för bedömningsstöd och kartläggningsmaterial.

Översikt

Prov som genomförs höstterminen 2025

Översikt över provet

Delprov

Datum och tid

Innehåll

Tidsåtgång

A

Genomförs på lektionstid

eller på en bestämd provdag före delprov B och C

Enskild presentation

inför grupp

Förberedelse: ca 60 min

Elevanförande +

respons:

totalt ca 10 min

per elev

B

Mån 1 dec 2025 kl 9.00

Läsförståelse

Förberedelse: ca 20 min

120 min (sv)

180 min (sva)

Introduktion till delprov C, del 1

Kan genomföras

i samband med förberedelsetillfället

för delprov B

Genomgång

Ca 20 min

Introduktion till delprov C, del 2

Genomförs mellan
delprov
B och C

Lärarlett arbete med källtexter

Ca 60 min

C

Fre 5 dec 2025 kl 9.00

Skrivuppgift som

bygger på läsning

av tre källtexter. Eleven väljer en av tre skrivuppgifter med tillhörande källtext.


180 min


Prov som genomförs vårterminen 2026

Översikt över provet

Delprov

Datum och tid

Innehåll

Tidsåtgång

A

Genomförs på lektionstid

eller på en bestämd provdag före delprov B och C

Enskild presentation

inför grupp

Förberedelse: ca 60 min

Elevanförande +

respons:

totalt ca 10 min

per elev

B

Mån 20 april 2026 kl 9.00

Läsförståelse

Förberedelse: ca 20 min

120 min (sv)

180 min (sva)

Introduktion till delprov C, del 1

Kan genomföras

i samband med förberedelsetillfället

för delprov B

Genomgång

Ca 20 min

Introduktion till delprov C, del 2

Genomförs mellan
delprov
B och C

Lärarlett arbete med källtexter

Ca 60 min

C

Fre 24 april 2026 kl 9.00

Skrivuppgift som

bygger på läsning

av tre källtexter. Eleven väljer en av tre skrivuppgifter med tillhörande källtext.


180 min


Tillåtna resurser

I delprov B får eleverna ha tillgång till en- och tvåspråkiga ordlistor och ordböcker. Observera att det inte finns någon integrerad ordlista eller ordbok i Skolverkets provplattform.

I delprov C får eleverna ha tillgång till en- och tvåspråkiga ordböcker och ordlistor. Digitala ordlistor och ordböcker får användas förutsatt att eleverna inte har tillgång till andra digitala sidor.

Skolan ansvarar för att se till att de datorer eller andra digitala enheter som används vid provtillfället inte är uppkopplade mot internet eller någon annan teknisk utrustning.

Digitala elevlösningar ska avidentifieras före bedömningen. Det är tillåtet att spara digitala elevprestationer i digitalt format.

Det är viktigt att se till att funktioner som gör automatiska korrigeringar är avstängda i stavnings- och grammatikprogram. Skolan bör även vara medveten om att vissa stavnings- och grammatikprogram kan hjälpa eleven i sådan omfattning att delprovet inte längre prövar de kunskaper och förmågor som avses att prövas. Den typen av program bör därför inte användas.

Funktioner i provplattformen

Funktionen text-till-tal är inte aktiverad i provet men kan ställas in som en anpassning i delprov B.

Anpassningar

För en elev med funktionsnedsättning eller läs- och skrivsvårigheter kan vissa anpassningar behöva göras inför provgenomförandet. Det är rektor som beslutar om anpassningar. Anpassningarna behöver förberedas i god tid före provgenomförandet.

Utgångspunkterna för att göra anpassningar är följande:

  • Anpassningen bör föregås av en omsorgsfull analys med hänsyn tagen till vad provet prövar och elevens förutsättningar.
  • Det är viktigt att skolan genomför anpassningen så att provet fortfarande prövar de kunskaper och de förmågor som respektive delprov avser att pröva.
  • Det finns inte något som reglerar att en elev måste ha en formell diagnos för att man ska kunna anpassa genomförandet av ett nationellt prov.
  • Inför ett beslut om anpassning är det också viktigt att läraren informerar eleven och eventuellt elevens vårdnadshavare om vad anpassningen innebär och hur provet kommer att bedömas.
  • De nationella proven i svenska nivå1 och svenska som andraspråk nivå 1 är obligatoriska på yrkesprogram, men om det finns särskilda skäl kan rektorn besluta att en elev undantas från att genomföra ett delprov eller ett prov.

Exempel på anpassningar

Det finns anpassningar som är möjliga att göra i samband med det nationella provet i svenska nivå 1 och svenska som andraspråk nivå 1 utifrån en analys av den enskilda elevens förutsättningar och vad provet avser att pröva.

Delprov A

Eleven kan få genomföra anförandet inför en mindre grupp. Eleven interagerar då med ett mindre antal åhörare, vilket i viss mån påverkar provets svårighetsgrad men utan att förändra det som delprovet avser att pröva på ett avgörande sätt. Gruppstorleken avgörs av dig som lärare, men framförandet ska ske inför fler än den bedömande läraren.

Delprov B

Eleven kan få

  • tillgång till provplattformens funktion text-till-tal
  • korta pauser under genomförandet
  • utökad skrivtid. Den totala skrivtiden bör dock inte uppgå till mer än fyra timmar.

Delprov C

Eleven kan få

  • lyssna på texter och uppgifterna till delprov C
  • korta pauser under genomförandet
  • utökad skrivtid. Den totala skrivtiden bör dock inte uppgå till mer än fyra timmar.

Beträffande anpassningar görs ingen skillnad mellan svenska nivå 1 och svenska som andraspråk nivå 1.

Det är viktigt att beakta att provet ska pröva elevens individuella färdigheter. Du får därför inte samtala med elev om innehållet i uppgifterna i delprov B och delprov C under själva provtillfället.

De individuella anpassningarna "förlängd provtid" och "text-till-tal" förbereder skoladministratören eller provadministratören genom inställningar i Skolverkets provplattform.

För elever med blindhet kan provmaterial beställas i punktskrift eller textview. Mejla till nationellaprov@skolverket.se

Instruktioner inför genomförandet

För att informera eleverna om provets syfte och genomförande ska du introducera respektive delprov på lektionstid. Introduktionen av delprov C kan med fördel delas upp på två tillfällen, där introduktionstillfälle 1 med exempeluppgift kan genomföras vid samma tillfälle som introduktionen av delprov B.

Introduktionstillfälle inför delprov A

Förberedelserna påbörjas i klassrummet där du och eleverna tillsammans sätter er in i temat och diskuterar delprovets syfte, innehåll och upplägg. Efter den gemensamma introduktionen ska eleverna arbeta individuellt med förberedelserna inför sitt anförande.

Introduktionstillfälle inför delprov B

Samtala med eleverna utifrån kopieringsunderlag och demoprovet om delprovets upplägg, uppgiftstyper samt vilka typer av texter som ingår i delprovet. Samtala också med eleverna om vilka strategier som är lämpliga för ett lyckat resultat.

Introduktionstillfälle 1 inför delprov C

Detta introduktionstillfälle kan ske samtidigt som introduktionen av delprov B. Dela ut elevmaterialet med exempeluppgift och gå igenom delprovets upplägg, innehåll och bedömning.

Introduktionstillfälle 2 inför delprov C

Klassen ska gemensamt, mellan delprov B och delprov C, läsa och lyssna på tre texter och diskutera dem. Eleverna loggar in i provplattformen och följer med i texterna under lyssningen. För dig som lärare finns källtexterna, diskussionsfrågorna och ljudfilerna i tjänsten för bedömningsstöd och kartläggningsmaterial.

Bedömning

Delprov A

Det muntliga delprovet, delprov A, bedöms utifrån bedömningsmatriser, en för svenska nivå 1 och en för svenska som andraspråk nivå 1. Till dessa matriser medföljer ett avsnitt med kommentarer som ger utförligare förklaringar till matrisernas innehåll. I tjänsten för bedömningsstöd och kartläggningsmaterial finns dessutom filmade och bedömda anföranden som kan vara till hjälp vid bedömningen. Några av filmerna kan visas för eleverna som en del av förberedelserna.

Delprov B

Bedömningen av delprov B genomförs i Skolverkets provplattform. Flervalsuppgifterna automaträttas men fritextsvar bedöms utifrån den bedömningsmall som finns i provplattformen.

Delprov C

Det skriftliga delprovet, delprov C bedöms utifrån bedömningsmatriser. Du ska använda dig av beskrivningar av uppgifterna, bedömningsmatriser, kommentarer till matriserna samt exempel på bedömda elevlösningar vid bedömningen. Allt material publiceras på eftermiddagen samma dag som genomförandet av delprov C i tjänsten för bedömningsstöd och kartläggningsmaterial.

Bedöma och föra in provresultat

Du behöver bedöma höstens prov och föra in resultatet från det muntliga och det skriftliga delprovet senast den 28 januari. För vårens prov behöver detta göras senast den 18 juni.

Resultat och provbetyg

För varje uppgift i de olika delproven finns ett givet antal poäng som är möjliga att uppnå. Poäng från automaträttade och manuellt bedömda uppgifter sammanställs automatiskt. Utifrån kravgränser omvandlas totalpoängen från samtliga delprov till ett provbetyg i provplattformen. Det muntliga och det skriftliga delprovens resultat behöver dock först föras in manuellt. Eleven behöver genomföra alla delprov för att få ett provbetyg. I svenska nivå 1 och svenska som andraspråk nivå 1 motsvarar varje delprov en tredjedel av provbetyget.

Sammanvägningen till ett provbetyg följer andra principer än de som gäller när du sätter terminsbetyg.

Du ska särskilt beakta resultatet på ett nationellt prov vid betygssättningen.

Provresultatets betydelse för betyget

På provgruppens webbplats kan du läsa mer om provbetygsmodellen för de nationella proven i svenska nivå 1 och svenska som andraspråk nivå 1.

Nationellt prov nivå 1, Uppsala universitets webbplats

Lärarenkät

Du som har genomfört provet med elever får lämna synpunkter på provet genom att fylla i en digital lärarenkät. Enkäten för höstterminens prov är öppen till och med den 28 januari.

Lärarenkäter, Uppsala universitets webbplats

Provets konstruktion

De nationella proven i svenska och svenska som andraspråk konstrueras av Uppsala universitet på uppdrag av Skolverket. Detta arbete sker i nära samarbete med verksamma lärare, lärarutbildare och forskare. Proven prövas ut bland ett stort antal elever och lärare för att säkerställa att de fungerar som det är tänkt.

Det nationella provet på nivå 1 är konstruerat utifrån ämnesplanerna för svenska och svenska som andraspråk. Dessa ämnen har ett likartat men inte identiskt innehåll. Provet prövar så långt det är möjligt hur eleven uppnått de mål som ämnesplanen tar upp under rubriken ”Ämnets syfte”.

Provet är gemensamt för svenska nivå 1 och svenska som andraspråk nivå 1, men vissa skillnader finns mellan ämnena vad gäller genomförandetid och bedömningsanvisningar.

Det är inte möjligt att pröva alla delar i ett ämne i ett nationellt prov. Då skulle provet bli alltför omfattande. De nationella proven prövar därför utvalda delar av det som eleverna enligt ämnesplanerna ska få möta i undervisningen.

På provgruppens webbplats kan du läsa mer om urvalet i provet i svenska och svenska som andraspråk på nivå 1.

Senast uppdaterad 24 juni 2025.