Delprov och innehåll - grundskolan, sameskolan och specialskolan
Här hittar du kortfattad information om de nationella proven i grundskolan, sameskolan och specialskolan som genomförs på papper. Fördjupad information om proven finns i häftet Lärarinformation.
Det är samma nationella prov i grundskolan, sameskolan och specialskolan men i specialskolan genomförs proven i årskurserna 4, 7 och 10.
Nationella prov i årskurs 3
Matematik i årskurs 3
Proven i årskurs 3 ramas in av en berättelse om två barn, Nova och Troj, som är med om olika äventyr. Berättelsens syfte är att leda in eleven i uppgiften och avdramatisera provsituationen. Berättelsen finns inläst på ett medföljande USB-minne och ska endast användas i matematik. Berättelsen finns även att beställa på teckenspråk.
Ett underlag för att bedöma elevens kunskapsutveckling
Det nationella provet ska på ett så allsidigt sätt som möjligt pröva elevens förmågor i ämnet matematik. Tillsammans med dina löpande iakttagelser är de nationella proven ett underlag för att bedöma elevens kunskapsutveckling. Med provet följer bedömningsanvisningar som du använder när du rättar och bedömer elevens visade kunskaper. Eleven ska nå upp till kravnivån för varje delprov i ämnet. I årskurs 3 görs ingen sammanvägning av delproven. Syftet är att det tydligt ska framgå vilka delprov som eleven har klarat eller inte.
Består av flera muntliga och skriftliga delprov
Nationella provet i årskurs 3 består av ett antal olika delprov, både muntliga och skriftliga. Eleverna får tillämpa sina förmågor på ett urval av det centrala innehållet i matematik. De får möta en variation av uppgifter i provet, alltifrån tal som eleven räknar ut individuellt till större uppgifter som ska lösas i grupp. Eleverna får genom provet möjlighet att visa sina kunskaper i matematik på olika sätt – som att skriva, samtala och rita.
Delprov | Tidsåtgång |
---|---|
Elevens självbedömning | cirka 20 min (inkl. instruktion) |
A Muntlig gruppuppgift | cirka 20–30 min (inkl. instruktion) |
B | cirka 20–30 min (inkl. instruktion) |
C | cirka 20–40 min (inkl. instruktion) |
D | cirka 30–40 min (inkl. instruktion) |
E | cirka 30–50 min (inkl. instruktion) |
F | cirka 30-40 min (inkl. instruktion) |
G1/G2 (genomförs samtidigt) | cirka 20–40 min (inkl. instruktion) |
Svenska och svenska som andraspråk i årskurs 3
Proven i årskurs 3 ramas in av en berättelse om två barn, Nova och Troj, som är med om olika äventyr. Berättelsens syfte är att leda in eleven i uppgiften och avdramatisera provsituationen.
Ett underlag för att bedöma elevens kunskapsutveckling
Det nationella provet ska på ett så allsidigt sätt som möjligt pröva elevens förmågor i ämnet svenska eller svenska som andraspråk. Tillsammans med lärarens löpande iakttagelser är de nationella proven ett underlag för att bedöma elevens kunskapsutveckling. Med provet följer bedömningsanvisningar som du använder när du rättar och bedömer elevens visade kunskaper. Eleven ska nå upp till kravnivån för varje delprov i ämnet. I årskurs 3 görs ingen sammanvägning av delproven. Syftet är att det tydligt ska framgå vilka delprov som eleven har klarat eller inte.
Består av flera delprov
Förmågan att läsa prövas i olika delprov. Eleven ska bland annat läsa en faktatext och en skönlitterär text. I anslutning till den skönlitterära texten ska eleven svara på frågor och ha ett samtal med dig som lärare om texten. Förmågan att skriva prövas genom att eleven ska skriva en berättelse och en faktatext. Elevens muntliga förmåga prövas i en par- eller gruppuppgift där elever samtalar eller berättar och instruerar.
Delprov | Tidsåtgång |
---|---|
Elevens självbedömning | cirka 20 min (inkl. instruktion) |
A Muntlig gruppuppgift | cirka 30 min (inkl. instruktion) |
B Läsa – berättande text | cirka 60–80 min (inkl. instruktion) |
C Läsa – faktatext | cirka 60–80 min (inkl. instruktion) |
D Enskild högläsning | cirka 15–20 min delproven genomförs samtidigt |
E Enskilt textsamtal | |
F Skriva – berättande text | cirka 60 min (inkl. instruktion) delproven genomförs samtidigt |
G Skriva – stavning och interpunktion | |
H Skriva – faktatext | cirka 30 + rast + 40 min (inkl. instruktion) |
Nationella prov i årskurs 9
Svenska och svenska som andraspråk i årskurs 9
Det nationella provet i årskurs 9 är gemensamt för ämnena svenska och svenska som andraspråk. Provet består av tre delprov varav två är förlagda till bestämda provdagar på vårterminen. Det muntliga delprovet ska göras under en provperiod på höstterminen.
Delprov A – tala
Tidsåtgång: 110 min/grupp om 4–5 elever, varav 30-60 min är förberedelsetid
Det muntliga delprovet görs alltid i grupper om 4–5 elever under maximalt 110 minuter per grupp. Delprovet består av två moment: Presentera samt Leda och delta i diskussion. Utgångspunkten för presentationerna och diskussionerna är textutdrag från såväl skönlitteratur som sakprosa, men även andra typer av texter som till exempel en serie eller en filmsekvens kan förekomma.
Delprov B – läsa
Tidsåtgång: 45-60 minuter + 140 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
Delprov B gör eleverna på samma dag under totalt 60 + 140 minuter. Provet inleds med 5-10 minuters instruktioner som inte är inräknade i provtiden. Det är inte tillåtet att eleverna diskuterar texterna med varandra. Under de första 45–60 minuter läser eleverna enskilt igenom ett texthäfte och under efterföljande 140 minuter svarar eleverna på frågor om texterna. Texthäftet innehåller skönlitterära texter, sakprosatexter, dikter och bilder och i anslutning till texterna finns cirka 30 frågor som eleverna ska besvara. Du som lärare delar ut texthäftet vid provtillfället. Eleverna ska inte ha sett texterna innan dess. Vid genomförandet får eleverna ha tillgång till en- och tvåspråkiga ordlistor och ordböcker.
Delprov C – skriva
Tidsåtgång: 200 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
Även delprov C görs på en bestämd provdag under totalt 200 minuter. Eleverna får välja en av tre skrivuppgifter. Alla uppgifter knyter på olika sätt an till temat för provet och de ska inte vara kända för eleverna före provdatumet. Texthäftet kan eleverna använda som inspiration till sitt skrivande. Hantering av källor och citatteknik prövas endast i begränsad omfattning i delprovet.
Från hösten 2018 ska eleverna göra det här delprovet på dator eller annan digital enhet. Eleverna får ha tillgång till en ordlista och en skrivyta med rättstavningsfunktion. Rättstavningsfunktionen får inte vara automatiskt. Proven ska avidentifieras innan du som lärare bedömer proven. Den bedömande läraren ska alltså inte veta vems prov han eller hon bedömer.
Förberedelser inför delprov B och C
Inget av delproven behöver förberedas före provtillfället men eleverna ska i förväg få ta del av information om hur delproven genomförs. Informationen finns dels i häftet Lärarinformation på sidorna 21–23, dels på provgruppens webbplats. Det är inte tillåtet att ta med materialet vid provtillfället. Om det finns möjlighet att gå igenom underlaget på lektionstid går det bra att göra det, men det är inte obligatoriskt för att eleverna ska kunna genomföra provet på ett tillfredsställande sätt.
Senast uppdaterad 25 juni 2025.