Om digitala nationella prov
Digitala nationella prov ska bidra till att göra bedömningen mer rättvis och likvärdig för alla elever. De digitala proven är också användarvänliga och mer tillgängliga än pappersproven. Även om formatet är nytt är syftet med proven detsamma – att vara ett stöd för lärarnas betygssättning.

De nationella proven genomförs i Skolverkets provplattform. På provdagen loggar eleverna in i provplattformen på sina digitala enheter för att få tillgång till provet. När eleverna startar provet börjar provtiden.
Därför blir proven digitala
Digitaliseringen av de nationella proven ska leda till
- mer rättssäkra prov eftersom proven blir svårare att sprida före provtillfället
- mer användarvänliga prov eftersom eleverna kan göra egna inställningar
- en mer rättvis och likvärdig bedömning eftersom elevernas svar är anonyma
- mindre administration för lärarna eftersom delar av proven automaträttas och det inte krävs någon manuell resultatrapportering.
Fördelar för elever och lärare
Digitaliseringen innebär att alla elever genomför proven under samma förutsättningar. Proven öppnas i provplattformen vid samma tidpunkt och provuppgifterna presenteras på samma sätt. Elevernas svar är dessutom anonyma vilket gör bedömningen mer rättssäker och likvärdig. Tillgängligheten ökar också. Eleverna kan bland annat göra egna inställningar i provet, till exempel justera storleken på texten eller ändra bakgrundsfärgen.
För lärarna innebär digitaliseringen flera praktiska fördelar på sikt. En del uppgifter automaträttas och flera arbetsuppgifter som tidigare har varit tidskrävande, till exempel att sammanställa och rapportera resultat, behöver inte längre göras. Det minskar det administrativa arbetet och gör det möjligt för lärare att fokusera mer på undervisningen.
Korta fakta om digitala nationella prov
- Ett uppdrag från regeringen 2017.
- Införs successivt mellan 2024 och 2027.
- Omfattar årskurs 6 och 9 i grundskolan, årskurs 6 i sameskolan, årskurs 7 och 10 i specialskolan samt gymnasieskolan och komvux på gymnasial nivå.
- Proven och bedömningen genomförs i Skolverkets provplattform.
Så rättas och bedöms proven
När eleverna har genomfört proven rättas en del provuppgifter automatiskt medan en del bedöms av lärare. När bedömningen är klar sammanställs provresultaten i provplattformen och rapporteras automatiskt in till oss på Skolverket. Det är en skillnad mot tidigare när skolorna behövde sammanställa och skicka in resultaten manuellt.
Automaträttade uppgifter
De digitala nationella proven innehåller automaträttade provuppgifter, till exempel flervalsuppgifter där eleven väljer ett svarsalternativ. I vissa prov automaträttas även en del kortsvarsuppgifter. Dessa typer av uppgifter har funnits med i pappersproven tidigare men är fler i en del av de digitala proven. Automaträttade uppgifter bidrar till att effektivisera bedömningsarbetet.
Manuell bedömning
Uppgifter där eleverna får formulera egna svar eller lösningar kommer att bedömas av lärare manuellt i provplattformen. Det kan handla om vissa uppgifter med kortsvar, uppgifter där eleverna ska argumentera för en åsikt eller uppgifter där eleverna ska skriva en längre text eller uppsats.
Central rättning
Från hösten 2026 ska delar av de nationella proven börja bedömas centralt i stället för lokalt på skolorna. Bedömningen kommer då att utföras av legitimerade och behöriga lärare, på uppdrag av Skolverket. Syftet med central rättning är att göra bedömningen av proven mer rättvis och likvärdig.
Provbetyget räknas ut automatiskt
För varje uppgift finns ett givet antal poäng som är möjliga att uppnå. Oavsett om bedömningen genomförs automatiskt eller av en lärare kommer elevens prestation att omvandlas till poäng. Poängen från de automaträttade och manuellt bedömda uppgifterna sammanställs automatiskt till en totalpoäng som sedan omvandlas till ett provbetyg utifrån kravgränser. Provbetyget är ett stöd för lärarens betygssättning och ska särskilt beaktas.
Då införs digitala nationella prov
Övergången från pappersprov till digitala prov sker successivt mellan 2024 och 2027 i olika skolformer, årskurser och ämnen.
Grundskolan och gymnasieskolan
Här ser du när respektive nationellt prov genomförs digitalt första gången i grundskolan, gymnasieskolan och komvux på gymnasial nivå.
Läsåret 2024/25
- Nationella prov i gymnasieskolan i Engelska 5, Engelska 6, Svenska 3 och Svenska som andraspråk 3.
- Nationella prov i årskurs 6 i engelska, svenska och svenska som andraspråk.
- Nationella prov i årskurs 9 i NO-ämnen och SO-ämnen.
Läsåret 2025/26
- Nationella prov i gymnasieskolan i Matematik nivå 1–2, Svenska och Svenska som andraspråk nivå 1.
- Nationella prov i årskurs 6 i matematik.
- Nationella prov i årskurs 9 i engelska och matematik.
- Vissa delprov genomförs utanför provplattformen. Under hösten 2025 är det uppsatsdelarna i svenskämnena på gymnasial nivå och under våren 2026 är det uppsatsdelarna i svenskämnena i årkurs 6 och på gymnasial nivå.
- Dessa prov genomförs fortsatt på papper 2025/2026: svenska och svenska som andraspråk i årskurs 9 samt de nationella proven på högre nivåer i matematik i gymnasieskolan (Matematik nivå 2 och Matematik – fortsättning nivå 1–2).
Komvux
Proven i komvux på gymnasial nivå genomförs digitalt från september 2026.
Skolorna behöver förbereda sig
Det är en stor omställning att gå från pappersprov till digitala prov. Förberedelserna behöver därför starta i tid för att skolorna ska få de tekniska och organisatoriska förutsättningarna på plats. Huvudmännen har det övergripande ansvaret för det arbetet.
Vi på Skolverket har information och stöd till huvudmän, tekniker, rektorer och lärare. Vi har bland annat en webbutbildning för skolpersonal, övningsprov och demoprov för lärare och elever samt frågestunder och webbinarier med olika teman. Vi har också en rad tester där huvudmännen kan kontrollera sin teknik.
Ersättningsprov
Målet är att alla skolor ska genomföra de nationella proven digitalt, men det finns ersättningsprov på papper under en period för de skolor som inte är redo eller får tekniska problem på provdagen.
Skolverkets arbete med provtjänsten
Vi på Skolverket har tagit fram en kostnadsfri provtjänst där de digitala nationella proven förbereds och genomförs. Provtjänsten består av både egenutvecklade och upphandlade delar:
- säker överföring av uppgifter
- säker inloggning
- en provplattform där elever genomför prov och lärare bedömer elevsvar samt tar del av resultat
- ett e-arkiv där vi arkiverar proven här på Skolverket i stället för att huvudmannen måste göra det.
Elevgränssnittet i provplattformen uppfyller kraven om tillgänglighet, och vi gör kontinuerligt användbarhetstester med elever i olika åldrar. Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) har också granskat riktlinjerna för framtagandet av prov och testat funktionaliteten i provplattformen.
Provtjänsten kan bara användas för Skolverkets nationella prov och betygsstödjande bedömningsstöd. Det innebär att skolor behöver andra tjänster för att genomföra övriga prov digitalt.
Så mycket har arbetet kostat
Skolverkets kostnader för att digitalisera de nationella proven och bedömningsstöden uppgår till ungefär 700 miljoner under tidsperioden 2017–2025. Två tredjedelar av dessa kostnader har stannat inom statlig verksamhet. Så här har de mest betydande kostnaderna fördelats:
- Drygt 260 miljoner kronor har gått till de universitet som konstruerar digitala nationella prov på uppdrag av Skolverket.
- Omkring 175 miljoner har gått till konsultkostnader för utveckling av provplattformen.
- 165 miljoner kronor har använts för Skolverkets löner och fasta avgifter.
- Drygt 60 miljoner kronor har betalats till leverantören av provplattformen.
- Omkring 30 miljoner kronor har gått till Vetenskapsrådet som har ett regeringsuppdrag att utveckla en inloggningslösning för de huvudmän och skolor som inte har en egen.
Föreskrifter om digitala nationella prov
Skolverket har tagit fram föreskrifter om hantering och genomförande av digitala nationella prov. Föreskrifterna innehåller bestämmelser om tekniska krav, användarhantering, ett rättssäkert provgenomförande samt hantering av proven. De omfattar även bestämmelser om ersättningsprov i pappersformat. Föreskrifterna gäller från den 1 augusti 2024.
Skolverkets föreskrifter om hantering och genomförande av digitala nationella prov (SKOLFS 2024:616)
Frågor och svar
För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet används en gemensam, kostnadsfri plattform. Detta förhindrar skillnader i hur proven presenteras och minskar risken för spridning av proven före provgenomförandet. Vi på Skolverket behöver även ha ett centralt system för att se till att alla delar i hanteringen av nationella prov sker på ett säkert och effektivt sätt.
Provplattformen är ett upphandlat standardsystem. Det innebär att vi kan göra vissa anpassningar av systemet. Vår ambition är att vi kontinuerligt ska testa och utvärdera provplattformen och utifrån målgruppernas behov arbeta med att förbättra provplattformen tillsammans med leverantören.
Det går inte att skriva ut elevsvar eftersom det ökar risken för spridning.
Senast uppdaterad 24 juni 2025.