Leda arbetet inför digitala nationella prov
Den här guiden riktar sig till dig som leder processen med att förbereda organisationen inför digitala nationella prov. Guiden består av tre steg som du kan anpassa till er verksamhet.
Huvudmannen ansvarar för förberedelsearbetet
Förberedelsearbetet inför digitala nationella prov handlar om att säkerställa både tekniska och organisatoriska förutsättningar. Huvudmannen är ytterst ansvarig för att organisera och samordna förberedelsearbetet.
Starta i tid
Förberedelserna behöver starta i tid för att ni ska kunna säkerställa att ni har de tekniska och organisatoriska förutsättningarna på plats när skolorna ska genomföra de första proven digitalt.
Skapa en arbetsgrupp
Arbetet med denna guide bygger på att ni skapar en arbetsgrupp på huvudmannanivå där även centrala roller på skolenhetsnivå ingår. Utgå från de förutsättningar ni har i er organisation och inkludera viktiga roller och olika kompetenser.
Hitta ert nuläge
Genomför självskattningarna som finns på skolenhetsnivå och huvudmannanivå. Vi rekommenderar att skolan eller skolorna först genomför självskattningen och att huvudmannen sedan använder skolornas insamlade resultat som underlag när ni genomför självskattningen för huvudman.
Syftet med självskattningarna är hitta ert nuläge i förhållande till kraven för att genomföra digitala nationella prov. Ni behöver ett konto för att ta del av och genomföra självskattningarna. Genom att logga in sparas era resultat automatiskt.
Fördjupa nuläget och identifiera problem

llustration: Sammanställning från självskattningen
När ni har genomfört självskattningarna är nästa moment att fördjupa ert nuläge. Fokusera på de områden där ni har fått röda kryss eller orangea utropstecken i självskattningens sammanställning.
Till er hjälp har ni de översikter och den sammanställning som ni fått från självskattningen. Utgå från förutsättningarna som finns på skolenheterna och synliggör olika perspektiv.
Identifiera orsaker och formulera aktiviteter
Nästa moment handlar om att identifiera orsaker till problemen. Försök att se orsakerna i flera led för att komma åt mer djupliggande orsaker. Många upplever till exempel att tidsbrist är ett problem i olika sammanhang i skolan, men orsakerna till problemet är ofta att man inte har prioriterat tiden utifrån de behov som finns. En bra utgångspunkt kan vara att försöka hålla sig till de orsaker som ni kan påverka.
Skapa en aktivitetsplan
Utifrån de problem och orsaker som ni har identifierat ska ni sedan ta fram en aktivitetsplan. Inkludera datum och aktiviteter från nedanstående kalendarium. .
Viktiga datum och aktiviteter för användandet av Skolverkets provtjänst
Metodstöd
Vägledning i arbetet
Här hittar ni ett metodstöd som ger mer detaljerad vägledning i hur ni kan arbeta med att hitta ert nuläge.
Metodstöd: Hitta nuläge Pdf, 351 kB.
Planera och genomför
Skapa en aktivitetsplan
Nu behöver ni bearbeta de aktiviteter ni kom fram till i det förra momentet så att ni kan ta fram en aktivitetsplan.
Börja med att se över alla aktiviteter och gör en prioritering av dem. Fundera till exempel över vilka aktiviteter som är mest brådskande, vilka som är mest omfattande eller om det är några aktiviteter som kan vänta. I detta steg kan ni även se om det finns aktiviteter som kan grupperas.
Nästa moment är att skriva in era aktiviteter i en aktivitetsplan. Ta del av Skolverkets stödmaterial om digitala nationella prov. För varje aktivitet behöver ni säkerställa genomförandet genom att till exempel ange vilka resurser som krävs, när aktiviteten ska genomföras och vem som ansvarar för aktiviteten.
Risker, hinder och förankring
I arbetet med aktivitetsplanen är det även bra att diskutera vilka eventuella risker eller hinder ni behöver ta hänsyn till i förberedelsearbetet. Ni behöver även fundera över hur aktiviteterna och arbetet ska förankras för att nå ut till samtliga berörda inom organisationen.
Som ett sista moment föreslår vi att ni ser över det ni har dokumenterat i er aktivitetsplan. Säkerställ till exempel att er planering är rimlig, att tidplanen fungerar och att ni har fördelat ansvaret på ett hållbart sätt.
Genomför aktiviteterna
Med utgångspunkt i er aktivitetsplan är det nu dags att börja genomföra aktiviteterna. Huvudmannen behöver se till att alla skolenheter har den kompetens och de förutsättningar som krävs.
Beroende på hur er organisation ser ut kan flera personer ha olika ansvar i aktivitetsplanen. Vi rekommenderar att ni planerar in kontinuerliga avstämningar i olika grupperingar för att se till att era aktiviteter fortgår som planerat. Avstämningarna ger också möjlighet att revidera aktiviteterna under arbetets gång.
Vägledning i arbetet
Här hittar ni ett metodstöd som ger mer detaljerad vägledning kring hur ni kan arbeta med att skapa er aktivitetsplan.
Metodstöd – Planera och genomföra Pdf, 90 kB.
Följ upp
Aktivitetsplanen behöver följas upp för att ni ska kunna säkerställa att ni har uppnått alla förväntade resultat. Om ni har flera skolenheter kan det se olika ut när en aktivitet är klar på respektive skola.
Genomför gärna självskattningarna igen som en del i ert uppföljningsarbete. Genom att göra detta får ni en helhetsbild och kan jämföra med tidigare resultat för att hitta eventuella områden som kräver mer arbete innan organisationen är redo för digitala nationella prov.
Tänk på att de tekniska lösningar som huvudmannen har valt både ska kommuniceras och implementeras på samtliga skolenheter.
Senast uppdaterad 24 juni 2025.