Årliga förberedelser inför digitala nationella prov – checklista för huvudmän och rektorer
Inför varje nytt läsår behöver huvudmän och rektorer som redan använder Skolverkets provtjänst göra återkommande förberedelser. Här finns en checklista med viktiga åtgärder inför digitala nationella prov och bedömningsstöd.
Den här checklistan vänder sig till huvudmän och rektorer som redan har genomfört digitala nationella prov eller bedömningsstöd i Skolverkets provtjänst. Här listas återkommande åtgärder som bör genomföras inför varje läsår och provperiod. Ni kan även kontrollera om övriga tekniska förutsättningar är på plats inför kommande läsår genom att använda ”Teknisk checklista för digitala nationella prov”.
Om ni ska använda provtjänsten för första gången, utgå ifrån informationen på följande sidor.
Leda arbetet inför digitala nationella prov
Teknisk checklista för digitala nationella prov
Planering och behörigheter
- Planera för viktiga datum i er läsårsplan, till exempel provdatum, när provtjänsten öppnar/stänger och när Skolverket erbjuder stöd.
- Kontrollera att ni har uppdaterat era uppgifter i skolenhetsregistret. Skolenhetsregistret används för att förse Skolverkets provtjänst med information om huvudmän och skolenheter.
- De huvudmän som inte har sin firmatecknare registrerad i Bolagsverkets e-tjänst "Mina ombud" säkerställer att uppgifterna om huvudkontaktpersonen hos Skolverket är korrekta.
- Tilldela rätt fullmakter i Administration provtjänsten. Var restriktiv med antalet personer som får åtkomst till skyddade personuppgifter.
Viktiga datum för digitala nationella prov
Kompetens och övning
- Planera kompetensutveckling, särskilt för ny personal.
- Uppmärksamma om det har tillkommit nya funktioner och instruktioner.
- Planera övningstillfällen för både elever och personal inför de digitala proven.
Webbutbildning för skolpersonal
Tekniska förutsättningar och överföring
- Överför uppgifter om berörda elever och personal. Alla uppgifter raderas under sommaren.
- Kontrollera att ni följer aktuella krav för vilken information som ska överföras och vald metod för överföring.
- Bekräfta metod för pseudonymisering i Administration provtjänsten om ni inte använder Skolverkets grundinställning.
- Vid filinläsning – använd den senaste versionen av filmallen.
- Vid överföring med standarden SS 12000 – lägg in er URL i Administration provtjänsten.
Överföring av uppgifter till Skolverket
Säker provmiljö – Nedlåst läge
- Använder ni SEB (Safe Exam Browser)? Kontrollera att rätt version av SEB är installerad.
- Använder ni kioskläge på Chromebook? Följ Skolverkets aktuella instruktioner.
Säkert provgenomförande och arkivering
Inloggning via Eduid
- Kontrollera att all personal har Eduid-konto och säkerhetsnyckel.
- Lägg in ny personal i Eduid-tjänsten.
- Skapa nya elevkonton – alla raderas under sommaren.
Instruktioner för att skaffa och använda Eduid som inloggningstjänst med e-legitimation
Senast uppdaterad 02 juli 2025.