Till innehållet
Skolverket
searchSök

Hantering av support och incidenter vid digitala nationella prov

Här hittar du information om vilket ansvar du har som huvudman för lokal support vid digitala nationella prov. Du får också veta vilken hjälp du kan få från Skolverket och hur du rapporterar informationssäkerhetsincidenter i provtjänsten.

Lokal support – ert ansvar

Som huvudman ansvarar du för den lokala supporten till skolorna i din organisation. Det innebär att ni ska vara beredda att hjälpa till om det uppstår tekniska problem i samband med digitala nationella prov eller bedömningsstöd.

För att ge ett bra stöd är det bra att utse personer med ansvar för olika delar av provtjänsten. Hur ni organiserar detta beror på era egna förutsättningar.

Ni ska kunna ge support vid till exempel

  • problem med internet eller nätverk
  • överföring av användaruppgifter till Skolverket
  • inloggning i provplattformen, till exempel lösenordsbyte
  • användning av Eduid som inloggningstjänst
  • användning av Eduid som e-legitimation (om ni saknar en egen lösning)
  • användning av provplattformen (baserat på webbutbildning och övningsprov)
  • teknisk utrustning inför och under prov
  • hantering av informationssäkerhets- och personuppgiftsincidenter.

Skolverkets support

Skolverket ansvarar för teknisk support som rör själva provtjänsten. Vi informerar också om:

  • driftstörningar
  • planerade underhåll
  • utbildningar och webbinarier

Vi erbjuder stöd till huvudmän, skolpersonal och elever för att underlätta övergången till digitala nationella prov.

Driftinformation

Kontakta oss

Rapportera informationssäkerhetsincidenter

Det är viktigt att ni rapporterar incidenter som påverkar informationssäkerheten i provtjänsten. På så sätt kan vi begränsa konsekvenserna. Vissa incidenter måste vi också rapportera till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Vad är en informationssäkerhetsincident?

En informationssäkerhetsincident är en händelse där känslig information hanteras eller sprids på ett felaktigt sätt. Det kan till exempel handla om att obehöriga får tillgång till personuppgifter eller att information försvinner.

Några exempel:

Personuppgiftsincidenter

Det är viktigt att ni även gör en egen anmälan till IMY samtidigt som ni rapporterar till Skolverket.

  • Skyddade personuppgifter utan pseudonym syns i provplattformen.
  • Obehöriga får tillgång till personuppgifter i provtjänsten.

Anmäl personuppgifts­incident, IMY

Felaktiga behörigheter

  • Obehöriga har eller riskerar att få tillgång till Skolverkets e-tjänst Administration provtjänsten.
  • Obehöriga har eller riskerar att få tillgång till Skolverkets provplattform.

Om skyddade personuppgifter riskerar att ha röjts ska en anmälan till IMY göras.

Felaktig eller försvunnen information

  • Ett prov saknar delar eller innehåller felaktigheter.

Bruten provsekretess

  • Ett prov, eller delar av det, har spridits utan tillstånd.

Rapportera till Skolverket inom fyra timmar via vårt kontaktformulär:

  1. Gå till skolverket.se.
  2. Klicka på "Om oss" i menyn.
  3. Välj "Kontakta oss".
  4. Under "Mejla oss", välj "Nationella prov och bedömningsstöd".
  5. Fyll i formuläret. Under "Vad gäller din fråga", välj "Tekniska frågor om provtjänsten".
  6. Beskriv vad som har hänt.
  7. Ange dina kontaktuppgifter.
  8. Klicka på "Skicka".

Tekniska problem utan säkerhetsrisk

Om provtjänsten inte fungerar som förväntat, men det inte handlar om en informationssäkerhetsincident, kan ni ändå rapportera det till Skolverkets support via sidan Kontakta oss på skolverket.se.

Kontakta oss

Senast uppdaterad 01 juli 2025.