Spännande samarbete med rektorer i områden med socioekonomiska utmaningar
Vad är det som gör att skolor lyckas väl trots att de ligger i områden med olika socioekonomiska utmaningar? Det är frågan som Skolverket undersöker tillsammans med rektorer i den här insatsen.
Svensk skola är inte likvärdig. Vi vet att socioekonomisk bakgrund har stor betydelse för elevernas skolresultat. Elever som går på skolor i områden med socioekonomiska utmaningar når i lägre omfattning behörighet till ett gymnasieprogram jämfört med elever på skolor i områden med goda förutsättningar. Men det finns skolor som lyckas väl och där eleverna har goda studieresultat trots socioekonomiska utmaningar.
Syftet och målet med insatsen
Vad sker i klassrummen på de här skolorna? Vad är det rektor gör i sitt ledarskap som bidrar till god undervisning och goda studieresultat? Vad finns det för framgångsrika sätt att arbeta med ökad kvalitet i skolor med socioekonomiska utmaningar?
Syftet med insatsen är att ta reda på, och sprida kunskap om framgångsrika sätt att arbeta med ökad kvalitet i skolor med socioekonomiska utmaningar. Målet är att erbjuda andra rektorer och skolor, med eller utan liknande förutsättningar, möjligheter till ny kunskap genom de medverkande rektorernas beprövade erfarenhet.
Rektors ledarhandlingar på skolor i områden med socioekonomiska utmaningar är en pågående insats där Skolverket arbetar iterativt, vilket innebär att vi provar, analyserar och justerar innehållet och ledarhandlingarna kontinuerligt. Detta gör vi i nära samarbete med rektorer. Målgruppen är rektorer i grundskolan.
Medverkande skolor
Skolverkets utgångspunkt har varit att inledningsvis i arbetet samarbeta med några rektorer som har lyckats väl med utvecklingen av undervisningen och skolans resultat i områden med socioekonomiska utmaningar i Göteborg; Malmö och Stockholm. Skolcheferna i respektive kommun gjorde urvalet av rektorerna. Skolorna som tillfrågades att medverka var
- Hermodsdalsskolan
- Kroksbäcksskolan
- Enbacksskolan
- Husbygårdsskolan
- Lövgärdesskolan
- Sandeklevsskolan.
Under hösten 2022 utökade vi insatsen med ytterligare rektorer som leder skolor med liknande förutsättningar från andra delar av landet. Dessa rektorer har haft en viktig roll i arbetet att pröva och vidareutveckla ledarhandlingarna.
Rektorerna vi samarbetar med och kommer att samarbeta med i den här insatsen leder skolor som ligger i områden med socioekonomiska utmaningar. När vi definierar socioekonomiska utmaningar utgår vi från Delegationen mot segregation. Myndigheten har avskaffats och Segregationsbarometern finns numera hos Boverket.
Bakgrunden till insatsen
Insatsen är initierad av Skolverket tillsammans med skolcheferna för grundskola i Göteborg, Malmö och Stockholm. Anledningen till initiativet är den skolsegregation som finns i Sverige. Elever med olika bakgrund möts allt mer sällan i skolan idag och resultatskillnaderna mellan skolor ökar.
Senast uppdaterad 06 februari 2025.