Särskilda undervisningsgrupper

tumnagel

En studie om organisering och användning av särskilda undervisningsgrupper i grundskolan.

Studien tydliggör att det är många omständigheter att beakta vid organisering och användning av särskilda undervisningsgrupper, liksom många aktörer involverade. Detta gör området komplext och det finns en risk att omsorgen om elevens bästa inte alltid får den betydelse den ska ha i detta arbete. En elev i behov av särskilt stöd kan få det i en särskild undervisningsgrupp. Detta ska ske under förutsättning att den särskilda undervisningsgruppen ger bättre förutsättningar att tillgodose elevens stödbehov än vad elevens ordinarie undervisningsgrupp gör. Rapporten presenterar en intervjustudie med kommunala tjänstemän och rektorer om organisering och användning av särskilda undervisningsgrupper. De intervjuade talar om olika lösningar och om möjligheter och svårigheter förknippade med dessa. Skolverket kommenterar resultatet genom att uppmärksamma kommuner och skolor på vissa omständigheter som anses viktiga för att eleven ska få sitt behov av särskilt stöd tillgodosett. Skolverket ger också vägledning om hur de bestämmelser ska tolkas, som de intervjuade uppfattar som otydliga. Rapporten riktar sig främst till huvudmän och rektorer i landets kommuner.

Ladda ner som PDF
Tipsa:

Varukorg

Varukorgen är tom

Gör beställning

Varukorg

Titelá prisAntalSummaTa bort
Summa exklusive moms
Moms 6%
Summa inklusive moms (porto tillkommer)
Gör beställning

Mängdrabatt

  • 5% rabatt vid beställning av 10 - 49 exemplar av en artikel.
  • 10% rabatt vid beställning av 50 exemplar eller fler.