Nya perspektiv inom ämnet modersmål

tumnagel

Det här materialet belyser språkrevitalisering, synen på första- och andraspråk inom ämnet modersmål och olika strategier för att stödja språkutveckling. I materialet finns även några exempel på strategier för kommunikation, läsning, skrivande och lyssnade.

Från och med den 1 juli 2015 har elever som hör till de nationella minoriteterna utökad rätt till modersmålsundervisning. Syftet är att bevara och utveckla språken, men också att ge möjlighet att revitalisera ett språk som har gått förlorat i föräldragenerationen eller ännu tidigare till följd av den svaga ställning som de nationella minoritetsspråken har haft under en lång tid. De här förändringarna innebär att även elever som inte har finska, jiddisch, meänkieli och romani chib som ett levande språk i hemmet får möjlighet att läsa sitt modersmål. Syftet med det här stödmaterialet är att stödja rektorer, modersmålslärare och övrig personal i grundskolan och motsvarande skolformer i arbetet med att utveckla undervisningen i modersmål som nationellt minoritetsspråk. Du får en kortfattad orientering om de perspektiv inom språkinlärningsforskningen som ligger bakom formuleringar i styrdokumenten och som finns i kursplanerna i modersmål som nationellt minoritetsspråk, framförallt i andraspråk.

Ladda ner som PDF (1073 KB)
Tipsa:

Varukorg

Varukorgen är tom

Gör beställning

Varukorg

Titelá prisAntalSummaTa bort
Summa exklusive moms
Moms 6%
Summa inklusive moms (porto tillkommer)
Gör beställning

Mängdrabatt

  • 5% rabatt vid beställning av 10 - 49 exemplar av en artikel.
  • 10% rabatt vid beställning av 50 exemplar eller fler.