Sidan uppdaterades senast den 2 december klockan 17.00 med svar på frågan om förskolor och skolor kan fira lucia. Sedan tidigare finns även uppfdaterade svar om vad som gäller för barn och elever när en familjemedlem är sjuk i Covid-19.

Coronaviruset och covid-19 – frågor och svar om förskola, skola och vuxenutbildning

Det är viktigt att alla elever får sin utbildning tillgodosedd även i den här extraordinära situationen. Här hittar du svar på vanliga frågor om förskolor, skolor och vuxenutbildningen under coronapandemin.

Undvik trängsel i skolans lokaler

Finns det något minsta avstånd i antal meter som elever måste hålla mellan varandra i skolan, till exempel två meters avstånd?

Nej, det finns ingen bestämmelse om ett minsta avstånd i antal meter i skolan. Det innebär att eleverna inte måste hålla ett reglerat avstånd, men skolan ska arbeta för att undvika trängsel. Men det är viktigt att skolorna vidtar åtgärder för att minska smittspridning, till exempel genom att

  • undvika att samla större elevgrupper om det är möjligt
  • undvika trängsel
  • förlägga verksamhet utomhus när det är möjligt
  • erbjuda goda möjligheter att tvätta händerna.

På Folkhälsomyndighetens webbplats finns förslag på åtgärder som skolor i möjligaste mån bör vidta för att undvika trängsel och närkontakt mellan elever.

Förslag på förebyggande åtgärder i för- och grundskola (Folkhälsomyndighetens webbplats)länk till annan webbplats

Förslag på förebyggande åtgärder i gymnasieskolan (Folkhälsomyndighetens webbplats)länk till annan webbplats

Omfattas skolor av reglerna om allmänna sammankomster och begränsningen att endast åtta personer får delta vid en allmän sammankomst?

Nej, bestämmelser om begränsningar av hur många personer som får delta i en allmän sammankomst gäller inte skolor och förskolor. En sådan begränsning innebär alltså inte att förskolor och grundskolor ska hållas stängda.

Skolor och förskolor behöver ändå vidta åtgärder för att förebygga trängsel i gemensamma utrymmen. Lösningarna kan se olika ut eftersom skolor och förskolor har olika lokala förutsättningar. Några exempel på lösningar skulle kunna vara att

  • undvika att samla stora grupper av elever och personal i aulan eller i andra utrymmen som vanligtvis används för provskrivning eller andra arrangemang
  • förskjuta skolstart och skolslut och förlägga raster på ett sätt som begränsar ansamlingar av elever
  • låta barn och elever vara utomhus i så stor utsträckning som möjligt, både på raster och som en del av undervisningen när det är lämpligt
  • se över rastverksamheten och förstärka antalet rastvakter som kan se till att elever inte samlas i för stora grupper.

Förslag på förebyggande åtgärder i för- och grundskola (Folkhälsomyndighetens webbplats)länk till annan webbplats

Förslag på förebyggande åtgärder i gymnasieskolan (Folkhälsomyndighetens webbplats)länk till annan webbplats

Kan en huvudman erbjuda distansundervisning för att skolans lokaler är för små eller trånga?

Ja, det finns en bestämmelse som får användas för att begränsa antalet elever som samtidigt är närvarande i skolenhetens lokaler för att huvudmannen för en gymnasieskola ska kunna följa föreskrifter, allmänna råd eller rekommendationer från Folkhälsomyndigheten som avser sjukdomen covid-19. Folkhälsomyndigheten rekommenderar att alla vidtar lämpliga åtgärder för att undvika smittspridning av covid-19. Lämpliga åtgärder är exempelvis att skolan möblerar om eller på annat sätt skapar utrymme för att undvika trängsel, samt undviker att flera personer samlas, särskilt i trånga lokaler. Det är alltså inte möjligt att använda sig av undantagsåtgärderna av andra skäl än att förebygga och motverka smittspridning.

För att undantagsåtgärderna ska få användas måste huvudmannen också först ha konstaterat att åtgärder inom ramen för det ordinarie regelverket inte är tillräckliga.

Exempel på åtgärder inom det ordinarie regelverket kan vara att tillfälligt nyttja andra lokaler som är lediga eller förlänga skoldagen på så sätt att vissa elever får undervisning i skolans lokaler på förmiddagen och andra elever får undervisning i skolans lokaler på eftermiddagen.

Den här bestämmelsen är en möjlighet för huvudmännen – inte en skyldighet. Det är inte en rättighet för elever att få ta del av undervisning på distans.

Huvudregeln är att närundervisning ska användas i skolan. Det är också den undervisningsform som lämpar sig bäst för elever i allmänhet. Huvudmannen bör överväga om det är lämpligt att bedriva distansundervisning med hänsyn till elevernas olika förutsättningar och behov. Distansundervisning kan till exempel vara olämplig för elever i en socialt utsatt situation och vissa nyanlända elever.

Förslag på förebyggande åtgärder i för- och grundskolan (Folkhälsomyndighetens webbplats)länk till annan webbplats

Förslag på förebyggande åtgärder i gymnasieskolan (Folkhälsomyndighetens webbplats)länk till annan webbplats

Källor: 11 c § förordning (2020:115) om utbildning på skolområdet och annan pedagogisk verksamhet vid spridning av viss smitta och sidorna 2–3 i regeringens förordningsmotiv (Fm 2020:10).

Kan skolor i andra skolformer ha distansundervisning för att begränsa antalet elever som samtidigt närvarar i skolans lokaler?

Vuxenutbildningen har även med ordinarie regler möjlighet att bedriva undervisning på distans.

Övriga skolformer, förutom gymnasieskolan, kan inte ha distansundervisning i syfte att begränsa antalet elever i skolans lokaler. De behöver i stället arbeta förebyggande på plats. På Folkhälsomyndighetens webbplats finns förslag på åtgärder för att i möjligaste mån undvika trängsel och närkontakt mellan elever.

Källa: 11 c § förordningen (2020:115) om utbildning på skolområdet och annan pedagogisk verksamhet vid spridning av viss smitta

Hur ska vuxenutbildningen förhålla sig till Folkhälsomyndighetens rekommendationer om hemarbete?

Förslag på förebyggande åtgärder i för- och grundskolan (Folkhälsomyndighetens webbplats) länk till annan webbplats

Vad krävs för att huvudmannen ska kunna använda distansundervisning för att begränsa antalet elever?

Huvudmannen måste först ha konstaterat att åtgärder inom ramen för det ordinarie regelverket är otillräckliga innan beslut om distansundervisning får tas. Exempel på åtgärder inom det ordinarie regelverket kan vara att tillfälligt nyttja andra lokaler som är lediga eller förlänga skoldagen på så sätt att vissa elever får undervisning i skolans lokaler på förmiddagen och andra elever får undervisning i skolans lokaler på eftermiddagen. Det är huvudmannens och rektorns ansvar att organisera verksamheten så att arbetssituationen blir rimlig för både lärare och elever.

Källor: 11 c § förordningen (2020:115) om utbildning på skolområdet och annan pedagogisk verksamhet vid spridning av viss smitta, sidorna 2–3 regeringens förordningsmotiv (Fm 2020:10).

Vad behöver huvudmannen tänka på inför ett beslut om distansundervisning?

Om huvudmannen tar beslut om distansundervisning är det viktigt att ta hänsyn till elevernas olika förutsättningar och behov.

Huvudmannen behöver till exempel beakta att vissa elever behöver vara närvarande i lokalerna för att kunna genomföra vissa praktiska moment eller för att genomgå prov eller för att på annat sätt visa sina kunskaper i slutet av sin utbildning. Det kan exempelvis vara fråga om elever som läser introduktionsprogram, yrkesprogram eller elever som går sista terminen på ett nationellt program. Även elever som går den första terminen kan behöva få undervisning i skolans lokaler för att få en bra introduktion till utbildningen.

Huvudmannen bör även ta hänsyn till elever som har behov av särskilt stöd i utbildningen som endast kan ges i lokalerna, elever som av fysiska, psykiska eller andra skäl är i behov av att delta i utbildningen i lokalerna eller elever i en socialt utsatt situation och vissa nyanlända elever.

Källa: sidorna 2-3 regeringens förordningsmotiv (Fm 2020:10).

Kan vi fira lucia, jul- och terminsavslutningar i förskolan och skolan?

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att människor ska begränsa sina sociala kontakter i så hög grad som möjligt och det påverkar förstås hur förskolor och skolor kan utforma luciafiranden och avslutningar i samband med terminsslutet.

Jul och lucia är högtider som ofta uppmärksammas i förskolan och skolan på olika sätt. Det brukar vanligtvis vara tillfällen för förskolan och skolan att bjuda in föräldrar och släktingar till barn och elever. I år behöver alla verksamheter tänka nytt och beakta rådande smittskyddsläge i planeringen av olika arrangemang. Förskolor och skolor behöver undvika att det blir trängsel i lokalerna. Eftersom vuxna i regel ska undvika sociala sammanhang behöver förskolan eller skolan se till att inga andra vuxna än personalen vistas inomhus i skolans lokaler. Att genomföra firandet tillsammans med barnen och låta föräldrar och andra närstående ta del av körsång på distans kan vara ett bra alternativ för att minimera risken för smittspridning.

Om eleverna ska sjunga körsång är det viktigt att de håller en armlängds avstånd mellan varandra samt inte delar mikrofon, noter, instrument eller annat material. För barn i åldern 0–6 år kan det vara svårt att hålla avstånd till varandra men man bör försöka så gott det går.

Kör- musik- och orkesterverksamhet under covid-19 (Folkhälsomyndigheten)länk till annan webbplats

Får man livesända skolavslutningar under coronapandemin? (Datainspektionen)länk till annan webbplats

Rekommendation om hemarbete

Hur ska personal i förskola och skola förhålla sig till Folkhälsomyndighetens rekommendationer om hemarbete?

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att de som har möjlighet att arbeta hemifrån fortsätter med det så länge deras allmänna råd gäller, i nuläget till och med den 31 december. Det här är förstås särskilt viktigt för den som befinner sig i en region som på grund av ökad smittspridning fått lokala allmänna råd från myndigheten. De rekommendationer som Folkhälsomyndigheten lyfter särskilt är att avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar och om möjligt undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans med.

Förskolor och skolor håller fortsatt öppet men det är viktigt att, när det är möjligt, hantera vissa uppgifter eller situationer på distans. Det innebär att arbetsuppgifter som exempelvis att delta i personalmöten, planera undervisningen, hålla föräldramöten eller utvecklingssamtal samt rätta elevuppgifter kan behöva ske hemifrån i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

På Arbetsmiljöverkets webbplats finns information om arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön.

Föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19 m.m. (Folkhälsomyndighetens webbplats)länk till annan webbplats

Lokala allmänna råd för covid-19 (Folkhälsomyndighetens webbplats)länk till annan webbplats

Coronaviruset och arbetsmiljön (Arbetsmiljöverkets webbplats)länk till annan webbplats

Folkhälsomyndigheten har den 12 november 2020 publicerat en rapport om förekomsten av covid-19 i olika yrkesgrupper inom skolan samt en kunskapssammanställning av förekomsten av covid-19 hos barn och unga.

Förekomst av covid-19 i olika yrkesgrupper inom skolan (Folkhälsomyndighetens webbplats)länk till annan webbplats

Covid-19 hos barn och unga – en kunskapssammanställning (version 2) (Folkhälsomyndighetens webbplats)länk till annan webbplats

Hur ska vuxenutbildningen förhålla sig till Folkhälsomyndighetens rekommendationer om hemarbete?

När det gäller utbildningar som riktar sig till vuxna gäller Folkhälsomyndighetens allmänna råd precis som för resten av samhället. Det kan innebära att distansundervisning erbjuds när verksamheten bedömer att det är lämpligt.

I relation till sina anställda omfattas alla skolformer av Folkhälsomyndighetens råd som gäller för arbetsplatser. När det finns möjlighet att arbeta på distans bör detta erbjudas. Detta gäller sedan tidigare men blir ännu viktigare om ett lokalt allmänt råd har beslutats för regionen.

Hur ska personal i förskola och skola förhålla sig till Folkhälsomyndighetens rekommendationer om hemarbete?

Det här innebär lokala allmänna råd (Folkhälsomyndighetens webbplats)länk till annan webbplats

Förhållningsregler för den som bor med någon som konstaterats smittad av covid-19

Vad innebär Folkhälsomyndighetens rekommendationer om förhållningsregler?

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att den som bor ihop med någon som blivit smittad av covid-19 ska få förhållningsregler av vården. Om en behandlande läkare har utfärdat förhållningsregler är de tvingande. Enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer ska barn och elever få förhållningsregler om att stanna hemma från förskolan eller skolan när någon i hushållet har konstaterats smittad med covid-19. Det gäller även om de inte har symptom. Det finns i en sådan situation möjlighet för en skola att erbjuda distansundervisning, men det är ingen rättighet för eleven.

Information till förskolor, grundskolor och gymnasieskolor om covid-19 (Folkhälsomyndigheten)länk till annan webbplats

Om du eller någon i familjen har blivit sjuk (Folkhälsomyndigheten)länk till annan webbplats

Vilken rätt till utbildning har en elev om eleven behöver stanna hemma på grund av förhållningsregler?

Det finns bestämmelser som innebär att skolan under vissa förutsättningar har möjlighet att anordna distansundervisning. Bestämmelserna får till exempel tillämpas om det behövs på grund av att en elev följer eller har följt föreskrifter, allmänna råd eller rekommendationer från Folkhälsomyndigheten som avser sjukdomen covid-19.

Om någon i en elevs hushåll har konstaterats smittad av covid-19 ska eleven enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer få förhållningsregler om att stanna hemma från skolan. Detta gäller även om eleven är symptomfri. En skola har då möjlighet att anordna distansundervisning, men det är ingen rättighet för eleven. Om eleven inte får undervisning på distans under den period eleven behöver vara hemma från skolan kan det enligt de ordinarie bestämmelserna i skollagen bli aktuellt med stöd i undervisningen när eleven kommer tillbaka till skolan.

Läs mer om vilka regler som gäller för skolor under pandemin

Information till förskolor, grundskolor och gymnasieskolor om covid-19 (Folkhälsomyndigheten)länk till annan webbplats

Om du eller någon i familjen har blivit sjuk (Folkhälsomyndigheten)länk till annan webbplats

Om skolor stänger eller har varit stängda

Vad kan huvudman och rektor göra för att skapa trygghet när personal, barn, elever och vårdnadshavare känner oro?

I ovanliga situationer som denna är det inte lätt att ge enkla svar på vilka lösningar som är de bästa, på kort sikt och på lång sikt. Skolor och förskolor prövar nu olika lösningar för att skapa trygghet och för att ge eleverna utbildning.

Det är viktigt att komma ihåg att huvudmän och rektorer har ett handlingsutrymme enligt skollagen. Det här handlingsutrymmet innebär att de ska kunna beakta den situation som är aktuell på just deras skolor och förskolor, och därmed kunna tillgodose sina barns och elevers behov. Kommunen är huvudman för kommunala skolor och förskolor. Styrelsen är huvudman för fristående skolor och förskolor.

I skollagen finns en flexibilitet för att till exempel kunna uppfylla barns och elevers rätt till trygghet och studiero och skydda dem från kränkande behandling. Det finns också utrymme för att organisera utbildningen och ge undervisning på olika sätt, för att ge elever bästa möjliga förutsättningar för att nå målen. Det är viktigt att eleverna känner sig trygga för att kunna fokusera på sin utbildning.

De beslut som huvudmannen och rektorn fattar kan senare komma att prövas av ansvarig tillsynsmyndighet, som granskar om skollagstiftningen följts. Därför är det viktigt för huvudmannen eller rektorn att tänka på hur de motiverar de beslut som de fattar och på att de åtgärder de vidtar innebär rimliga avvägningar och tillgodoser barns och elevers rättigheter.

Det är rektorn och huvudmannen som har arbetsgivaransvar och som är ansvariga för personalens arbetsmiljö.

På Arbetsmiljöverkets webbplats finns information om arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön.

Föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19 m.m. (Folkhälsomyndighetens webbplats)länk till annan webbplats

Lokala allmänna råd för covid-19 (Folkhälsomyndighetens webbplats)länk till annan webbplats

Coronaviruset och arbetsmiljön (Arbetsmiljöverkets webbplats)länk till annan webbplats

Hur ska personal i förskola och skola förhålla sig till Folkhälsomyndighetens rekommendationer om hemarbete?

Kan en huvudman besluta om att stänga en hel förskola, ett helt fritidshem eller annan pedagogisk verksamhet?

Riksdagen har fattat beslut om en lag som gör det möjligt för en huvudman att stänga en förskola, ett fritidshem eller annan pedagogisk verksamhet. Huvudmannen är kommunen om det är en kommunal verksamhet och skolans styrelse om det är en fristående verksamhet.

Om en huvudman beslutar om att stänga någon av dessa verksamheter på grund av coronaviruset kan de vidta olika typer av åtgärder. Dessa kan vidtas om en huvudman helt eller delvis stänger

  1. på grund av att en så stor andel av personalen är frånvarande med anledning av coronaviruset att det inte går att bedriva verksamheten
  2. efter samråd med smittskyddsläkare för att motverka smittspridning
  3. därför att skolan ligger i ett område som Folkhälsomyndigheten beslutat ska vara avspärrat
  4. på grund av en rekommendation från Folkhälsomyndigheten
  5. för att regeringen har beslutat att skolenheter tillfälligt ska stängas på nationell, regional eller kommunal eller nivå, med stöd av lagen om tillfällig stängning på skolområdet vid extraordinära händelser i fredstid.

Det är inte möjligt att delvis stänga en förskola, ett fritidshem eller annan pedagogisk verksamhet. Men det finns inga uttryckliga bestämmelser i skollagen om hur skolor ska hantera sjukdom, smitta och smittspridning eller stängning av förskolor, fritidshem och annan pedagogisk verksamhet av arbetsmiljöskäl. Det regleras i smittskyddslagen och i arbetsmiljölagen.

Regler för förskolor och skolor som håller öppet eller behöver stänga på grund av coronapandemin

Möjlighet till ersättning för vab om en skola helt eller delvis stänger (Försäkringskassans webbplats)länk till annan webbplats

Kan en huvudman besluta om att stänga en skola?

Det finns inga uttryckliga bestämmelser i skollagen om hur skolor ska hantera sjukdom, smitta och smittspridning eller stängning av skolor av arbetsmiljöskäl. Det regleras i smittskyddslagen och i arbetsmiljölagen.

Om en huvudman beslutar om att helt eller delvis stänga en verksamhet eller har hållit någon av sina verksamheter stängd på grund av coronaviruset kan de vidta olika typer av åtgärder. Huvudmannen kan vidta åtgärder

  1. om en så stor andel av personalen är frånvarande med anledning av coronaviruset att det inte går att bedriva verksamheten
  2. efter samråd med smittskyddsläkare för att motverka smittspridning
  3. därför att verksamheten ligger i ett område som Folkhälsomyndigheten beslutat ska vara avspärrat
  4. på grund av en rekommendation från Folkhälsomyndigheten
  5. för att regeringen har beslutat att skolenheter tillfälligt ska stängas på nationell, regional eller kommunal nivå, med stöd av lagen om tillfällig stängning på skolområdet vid extraordinära händelser i fredstid.

Om huvudmannen delvis stänger en förskoleklass, grundskola, grundsärskola, specialskola, sameskola, gymnasieskola eller gymnasiesärskola kan de vidta åtgärderna om punkt 1, 2 eller 4 är uppfylld.

Regler för förskolor och skolor som håller öppet eller behöver stänga på grund av coronapandemin

Kan en huvudman besluta om distansundervisning om skolan är öppen?

Utgångspunkten är att skolan ska bedriva undervisning i skolan. Det är den undervisningsform som lämpar sig bäst för elever i allmänhet. Det finns dock utrymme för huvudmannen att besluta om distansundervisning och andra undantagsåtgärder:

  • Om det behövs på grund av att lärare eller elever inte är närvarande eller har varit närvarande i skolans lokaler därför att de utifrån sin egen personliga situation följer eller har följt Folkhälsomyndighetens föreskrifter, allmänna råd eller rekommendationer för covid-19. Med ”sin egen personliga situation” menas en situation som rör just den eleven eller läraren. Det behöver inte vara föreskrifter, allmänna råd eller rekommendationer som handlar om skolan utan det kan även vara andra föreskrifter, allmänna råd eller rekommendationer.
  • Om det behövs för att lärare och elever i en gymnasieskola ska kunna följa Folkhälsomyndighetens föreskrifter, allmänna råd eller rekommendationer om kollektivtrafiken och andra allmänna färdmedel som avser sjukdomen covid-19.
  • Om antalet elever som samtidigt är närvarande i gymnasieskolans lokaler behöver begränsas för att huvudmannen ska kunna följa föreskrifter, allmänna råd eller rekommendationer från Folkhälsomyndigheten som avser sjukdomen covid-19.

Även i situationer där skolor är eller har varit helt eller delvis stängda ger de tillfälliga reglerna huvudmännen en viss flexibilitet. De kan ta beslut om sin verksamhet utifrån det aktuella smittskyddsläget eller de lokala behoven, om det behövs för att eleverna ska tillförsäkras sin rätt till utbildning. Det kan till exempel innebära att huvudmannen beslutar om distansundervisning för delar av skolan under en period.

Källor: 2 och 11 a- 11 c §§ förordning (2020:115) om utbildning på skolområdet och annan pedagogisk verksamhet vid spridning av viss smitta, sidorna 3-5 regeringens förordningsmotiv (Fm 2020:4), sida 2-3 regeringens förordningsmotiv (Fm 2020:6)regeringens förordningsmotiv (Fm 2020:10).

Läs mer om vilka regler som gäller för förskolor och skolor som håller öppet eller behöver stänga på grund av coronapandemin

Om en huvudman stänger en skola, vad innebär det för elevens rätt till utbildning?

Se svaret under Skolplikt och rätt till utbildning

När och hur kan man samla elever i skolans lokaler när en skola är stängd eller delvis stängd?

Se svaren under Distansundervisning under coronapandemin

Vem har tillsynsansvar för eleven när skolan är stängd eller när eleven får undervisning på distans?

Se svaret under Tillsynsansvaret

Vad gäller för vuxenutbildningen om verksamhet stänger?

Vuxenutbildningen har redan möjlighet att förlägga undervisningstiden till andra tider och dagar. Där finns även större möjligheter att erbjuda undervisning på distans.

Läs även svar på frågan om hur personal i vuxenutbildningen ska förhålla sig till Folkhälsomyndighetens rekommendationer om hemarbete

Vad gäller om elever är sjuka och inte kan delta i undervisningen?

Elever som har symptom som kan tyda på covid-19 ska stanna hemma från skolan. För sjukdomar som omfattas av smittskyddslagen, till exempel covid-19, finns särskilda regler som kan innebära restriktioner när det gäller bland annat skolgång. Folkhälsomyndigheten rekommenderar att elever med symtom på covid-19 testas om det bedöms vara ändamålsenligt utifrån den prioritering av provtagning som är aktuell i regionen. Syftet med provtagningen är att barn snabbare ska kunna återgå till skolan efter en sjukdomsperiod. Om någon i elevens hushåll har konstaterats smittad med covid-19 ska eleven dock enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer få förhållningsregler om att stanna hemma från skolan. Det gäller även om eleven är symptomfri.

Information till förskola, grundskola och gymnasier om covid-19 (Folkhälsomyndighetens webbplats)länk till annan webbplats

Om du eller någon i familjen har blivit sjuk (Folkhälsomyndighetens webbplats)länk till annan webbplats

Om en elev är eller misstänks vara smittad kan skolan behöva utforma enskilda lösningar för just den elevens utbildning. Elever som är sjuka förväntas vanligtvis inte utföra skolarbete medan de är sjuka. Men skolan bör ha en beredskap för att hjälpa dem att hämta i kapp förlorad undervisning när de kommer tillbaka.

Skolan kan också behöva utforma enskilda lösningar för elever som är särskilt känsliga för smitta för att för dessa elever ska kunna ta del av utbildningen. Elever som inte kan vistas tillsammans med andra elever kan behöva särskilt anpassad undervisning, exempelvis enskild undervisning, undervisning i hemmet eller särskilda åtgärder för att kunna utföra visst skolarbete hemifrån.

När kan förskolebarn vistas i förskolan och när ska de vara hemma? (Folkhälsomyndighetens webbplats)länk till annan webbplats

Nationella prov i grundskolan och motsvarande skolformer

Vad gäller för höstens muntliga delprov?

I grundskolan genomförs under veckorna 45 till 50 muntliga delprov i årskurs 6 och 9 och i motsvarande skolformer. Utgångspunkten är att de muntliga delproven ska genomföras under den avsedda provperioden förutsatt att skolan är öppen och att ett provgenomförande inte strider mot Folkhälsomyndighetens föreskrifter, allmänna råd eller rekommendationer för att undvika smittspridning av covid-19.

Skolan kan vara tvungen att göra vissa anpassningar avseende exempelvis inomhusmiljön för att möjliggöra ett säkert provgenomförande för både elever och personal. Folkhälsomyndigheten har tagit fram förslag på förebyggande åtgärder i grundskolan som kan vara till hjälp vid planeringen inför ett provgenomförande.

Förslag på förebyggande åtgärder i förskolan och grundskolan (Folkhälsomyndighetens webbplats)länk till annan webbplats

Är det möjligt att genomföra prov senare för enskilda elever?

Provperioden för muntliga delprov i årskurs 6 och 9 pågår under sex veckor. En provperiod möjliggör viss flexibilitet för skolan vad gäller tidpunkten för provgenomförandet. Om en elev har missat ett provtillfälle som planerats av skolan under provperioden är det möjligt att låta eleven genomföra provet i efterhand under den anvisade perioden. Rektor kan besluta om att låta en elev genomföra delprovet efter provperiodens slut. Dock är detta något som enbart ska ske i undantagsfall då genomförandet riskerar att inte blir likvärdigt.

Källa: 20 § Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2013:19) om hantering och genomförande av nationella prov.

Vem beslutar om det är möjligt att genomföra de nationella proven?

Det är rektorn tillsammans med sin huvudman och med stöd av smittskyddsläkare som, utifrån de lokala förutsättningarna, måste bedöma om det är möjligt att genomföra ett nationellt prov under provperioden. Om det inte är möjligt att genomföra de nationella proven som vanligt kan rektor använda sig av de möjligheter som finns för att antingen senarelägga ett provgenomförande för enskilda elever eller besluta att enskilda elever inte behöver delta i ett nationellt prov eller delar av ett nationellt prov. Rektorn kan däremot inte besluta om att senarelägga proven för en hel skolenhet efter provperioden, som är möjligt vid nationella prov som ska genomföras på en bestämd dag.

Vem kan besluta om att ställa in de nationella proven?

Skolverket kan besluta om att ställa in de nationella proven. Våren 2020 beslutade Skolverket att ställa in de nationella proven som skulle ha genomförts under perioden 30 mars till 30 juni 2020. Vi har i dagsläget inte för avsikt att ställa in de nationella prov som ska genomföras under höstterminen, men beroende på utvecklingen av smittspridningen i samhället kan den hållningen komma att ändras. Vi kommer i sådana fall informera om detta och meddela särskilda föreskrifter om att ställa in de nationella proven.

Källa: 12 § förordning (2020:115) om utbildning på skolområdet och annan pedagogisk verksamhet vid spridning av viss smitta.

Nationella prov i gymnasieskolan

Vad gäller för de nationella provens genomförande i gymnasieskolan under höstterminen 2020?

Under perioden 11 november till 17 december genomförs elva tids- och datumbestämda nationella prov i gymnasieskolan. Utöver det genomförs även muntliga delprov. Utgångspunkten är att de nationella proven ska genomföras på avsedd tidpunkt eller under avsedd provperiod förutsatt att skolan är öppen och att ett provgenomförande inte strider mot Folkhälsomyndighetens föreskrifter, allmänna råd eller rekommendationer för att undvika smittspridning av covid-19.

Skolan kan vara tvungen att göra vissa anpassningar avseende exempelvis inomhusmiljön för att möjliggöra ett säkert provgenomförande för både elever och personal. Folkhälsomyndigheten har tagit fram förslag på förebyggande åtgärder i gymnasieskolan som kan vara till hjälp vid planeringen inför ett provgenomförande.

Förslag på förebyggande åtgärder i gymnasieskolan (Folkhälsomyndighetens webbplats)länk till annan webbplats

Vem beslutar om det är möjligt att genomföra de nationella proven?

Det är rektorn tillsammans med sin huvudman och med stöd av smittskyddsläkare som måste bedöma om det är möjligt utifrån de lokala förutsättningarna att genomföra ett nationellt prov vid avsedd tidpunkt eller under avsedd provperiod. Om det inte är möjligt att genomföra de nationella proven som vanligt kan rektor använda sig av de möjligheter som finns för att antingen senarelägga ett provgenomförande eller besluta att enskilda elever inte behöver delta i ett nationellt prov eller delar av ett nationellt prov.

Är det möjligt att genomföra prov senare för en hel skolenhet?

Ja, rektorn kan besluta att ett tids- och datumbestämt nationellt prov ska genomföras vid ett senare tillfälle om den bedömer att det finns särskilda skäl. Exempelvis om skolan är tillfälligt stängd eller om det av smittskyddsskäl inte är möjligt att genomföra nationella prov på avsedd dag och tid. Ett sådant beslut måste avse hela skolenheten och rektorn ska dokumentera skälen för beslutet. Observera att rektorn inte kan använda den här möjligheten avseende de muntliga delproven som ska genomföras under en bestämd provperiod.

Källa: 6 § Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2019:39) om nationella prov i gymnasieskolan läsåret 2020/2021.

Är det möjligt att genomföra prov senare för enskilda elever?

Ja, om en elev inte har genomfört prov vid den tidpunkt eller under den provperiod då provet skulle ha genomförts kan rektorn besluta att en enskild elev ska få genomföra provet vid ett senare tillfälle. Det skulle kunna handla om elever som på grund av sjukdom eller av någon annan anledning inte kunnat genomföra provet på avsedd tid. Det uppställs inte några krav på särskilda skäl utan det är en möjlighet som rektorn har.

Källa: 20 § Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2013:19) om hantering och genomförande av nationella prov.

Är det möjligt att besluta om att enskilda elever inte behöver delta?

Ja, om rektorn bedömer att det finns särskilda skäl kan rektorn besluta att en elev inte behöver delta i ett nationellt prov eller i någon eller några delar av ett sådant prov. Eleven behöver då inte genomföra provet.

Källa: 8 kap 3 a § gymnasieförordningen (2010:2039).

Vad gäller om prov genomförs vid en senare tidpunkt?

Om provgenomförandet sker vid en senare tidpunkt än det ordinarie provtillfället bör rektorn beakta att provets innehåll kan vara känt för eleven och därmed riskerar elevens resultat att inte bli lika betydelsefullt.

Får proven genomföras på distans eller överföras i digitalt format?

Nej, eftersom proven inte är konstruerade för att genomföras på distans får de inte heller genomföras på distans. Ett nationellt prov får inte heller överföras till digitalt format.

Källa: 7 och 18 §§ Skolverkets föreskrifter om hantering och genomförande av nationella prov.

Vem kan besluta om att ställa in de nationella proven?

Skolverket har möjlighet att besluta om att ställa in de nationella proven. Våren 2020 beslutade Skolverket att ställa in de nationella proven som skulle ha genomförts under perioden 30 mars till 30 juni 2020. Vi har i dagsläget inte för avsikt att ställa in de nationella prov som ska genomföras under höstterminen, men beroende på utvecklingen av smittspridningen i samhället kan den hållningen komma att ändras. Vi kommer i sådana fall informera om detta och meddela särskilda föreskrifter om att ställa in de nationella proven.

Källa: 12 § förordning (2020:115) om utbildning på skolområdet och annan pedagogisk verksamhet vid spridning av viss smitta.

Varför är det viktigt att proven genomförs på avsedd dag och tid?

Skolverket har under många år arbetat med att minska risken för att de nationella proven ska spridas. Som ett led i det arbetet har vi bland annat beslutat att de nationella proven ska genomföras på en viss dag och vid en viss tidpunkt. Om provet exponeras för eleverna samtidigt och eleverna genomför proven vid samma tidpunkt minskar incitamentet för spridning.

Om ett nationellt prov sprids och vissa elever får tillgång till provinnehållet innan provgenomförandet får det konsekvenser för betygssättningen. Läraren kan då inte använda elevens resultat från de nationella proven som underlag vid betygssättningen. Vissa uppgifter i de nationella proven återanvänds också över tid. Ett prov som sprids påverkar därför inte bara det aktuella provgenomförandet utan riskerar också att få konsekvenser för framtida års provgenomföranden.

Källa: 15 kap. 25 a § skollagen (2010:800).

Nationella prov inom vuxenutbildningen

Vad gäller för de nationella provens genomförande inom vuxenutbildningen under hösten 2020?

Utgångspunkten är att de nationella proven inom komvux i sfi och komvux på gymnasial nivå ska genomföras som planerat förutsatt att skolan är öppen och att ett provgenomförande inte strider mot Folkhälsomyndighetens föreskrifter, allmänna råd eller rekommendationer för att undvika smittspridning av covid-19.

Vem beslutar om det är möjligt att genomföra de nationella proven?

Det är rektorn tillsammans med sin huvudman och med stöd av smittskyddsläkare som måste bedöma om och hur det är möjligt att utifrån de lokala förutsättningarna genomföra ett nationellt prov. Skolan kan vara tvungen att göra vissa anpassningar avseende exempelvis gruppstorlek och inomhusmiljön för att möjliggöra ett säkert provgenomförande för både elever och personal.

Eftersom provgenomförandet inom vuxenutbildningen inte är reglerat på ett sätt som innebär att provet måste genomföras en specifik dag eller under period öppnar det upp för en viss flexibilitet i frågan om när ett nationellt prov kan genomföras.

Är det möjligt att besluta om att enskilda elever inte behöver delta?

Ja, om rektorn bedömer att det finns särskilda skäl kan rektorn besluta att en elev inte behöver delta i ett nationellt prov eller i någon eller några delar av ett sådant prov. Eleven behöver då inte genomföra provet.

Källa: 4 kap. 10 § andra stycket förordning (2011:1108) om vuxenutbildning.

Får proven genomföras på distans eller överföras i digitalt format?

Nej, eftersom proven inte är konstruerade för att genomföras på distans får de inte heller genomföras på distans. Ett nationellt prov får inte heller överföras till digitalt format.

Källa: 7 och 18 §§ Skolverkets föreskrifter om hantering och genomförande av nationella prov.

Vem kan besluta om att ställa in de nationella proven?

Skolverket kan besluta om att ställa in ett nationellt prov. Våren 2020 beslutade Skolverket att ställa in de nationella proven som skulle ha genomförts under perioden 30 mars till 30 juni 2020. Vi har i dagsläget inte för avsikt att ställa in de nationella prov som ska genomföras under hösten, men beroende på utvecklingen av smittspridningen i samhället kan den hållningen komma att ändras. Vi kommer i sådana fall informera om detta och meddela särskilda föreskrifter om att ställa in de nationella proven.

Källa: 12 § förordning (2020:115) om utbildning på skolområdet och annan pedagogisk verksamhet vid spridning av viss smitta.

Distansundervisning

Samla elever i skolans lokaler under distansundervisning

Se svaren under Distansundervisning under coronapandemin

Möjligheter om skolan är öppen

Se svaren under Distansundervisning under coronapandemin

Närvaro- och frånvarorapportering

Se svaren under Distansundervisning under coronapandemin

Undervisning i praktiska moment

Se svaren under Distansundervisning under coronapandemin

Utvecklingssamtal

Se svaren under Distansundervisning under coronapandemin

Extra anpassningar och särskilt stöd under coronapandemin

Se svaren under Distansundervisning under coronapandemin

Elevhälsa, studie- och yrkesvägledning och skolbibliotek

Se svaren under Distansundervisning under coronapandemin

Entreprenad

Se svaren under Distansundervisning under coronapandemin

Betyg

Vem ska sätta betyg om lärare är frånvarande i de obligatoriska skolformerna?

Se svaret under Sätta betyg i grundskolan

Vem ska sätta betyg om lärare är frånvarande i gymnasie- och gymnasiesärskolan?

Se svaret under Sätta betyg i gymnasieskolan

Badhuset har stängt och det finns elever som inte har uppfyllt simkravet i idrott och hälsa, hur hanterar vi det?

Se svaret under Sätta betyg i grundskolan

Förskola och rätt till omsorg

Prao och arbetsplatsförlagt lärande, APL

Vår skola har elever som ska ut på prao, hur ska vi tänka?

Se svaret under Prao

Hur gör vi med apl (arbetsplatsförlagt lärande) under coronapandemin?

I dagsläget ser vi att det kan vara möjligt för huvudmannen att låta elever i gymnasieskolan och komvux genomföra apl, lärlingsutbildning eller andra praktiska moment på arbetsplatser om det fungerar utifrån de lokala förutsättningarna. Det kan till exempel handla om att det behöver finnas ansvarig skolpersonal tillgänglig för dessa elever. Detta gäller även om skolan helt eller delvis skulle behöva stänga.

Minderårigas arbetsmiljö

I sammanhanget är det också viktigt att tänka på att det enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om minderårigas arbetsmiljö är förbjudet för arbetsgivare, uppdragsgivare, skolhuvudmän och praktikgivare att låta minderåriga utföra arbeten som kan medföra en risk för kontakt med smittämnen som tillhör riskklass 3 eller 4 enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om smittrisker.

Arbetsmiljöverkets information om arbetsmiljön för minderåriga som har praktik och sommarjobb under coronapandeminlänk till annan webbplats

Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2012:3) om minderårigas arbetsmiljölänk till annan webbplats

Arbetsmiljöverkets föreskrifter om smittrisker (AFS 2018:4)länk till annan webbplats

Huvudmannen kan behöva överväga om det behövs ändringar i elevernas individuella studieplaner så att de läser ämnen och kurser i en annan ordning och att de mer teoretiska kurserna eller till exempel kurser i gymnasiegemensamma ämnen ges företräde. Det kan även finnas behov av att förlänga kurser eller att eventuellt förlänga studietiden.

Det är huvudmannen som ansvarar för beslut om hur skolan ska hantera apl utifrån

  • förutsättningarna på arbetsplatsen
  • Folkhälsomyndighetens rekommendationer
  • bestämmelserna i förordningen om utbildning på skolområdet och annan pedagogisk verksamhet vid spridning av viss smitta
  • Arbetsmiljöverkets föreskrifter om minderårigas arbetsmiljö.

Vad innebär det att en skola är helt eller delvis stängd?

I vilka fall är det möjligt att låta en mindre andel elever få utbildning i skolans lokaler?

Vad menas med en mindre andel elever?

Hur gör vi med undervisning i praktiska moment?

Skolmat och skolmatsalar

Vad behöver skolor göra för att förebygga smittspridning i samband med skolmåltider?

För skolmatsalar gäller Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19 med mera.

Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19 med meralänk till annan webbplats

Läs mer om vad som gäller i frågor och svar från Livsmedelsverketlänk till annan webbplats

Skolor och förskolor behöver vidta åtgärder för att förebygga trängsel i samband med skolmåltider. Lösningar kan se olika ut eftersom skolor och skolrestauranger har olika lokala förutsättningar. Det är viktigt att eleverna äter skolmaten för att orka med skoldagen. Några exempel på lösningar för alla eller vissa elevgrupper skulle kunna vara att

  • låta eleverna äta i fler skollokaler, till exempel uppehållsrum, klassrum eller lokalen där eleverna får undervisning i hem- och konsumentkunskap
  • se över schemaläggningen och utöka lunchtiderna. Många skolor har redan en utmaning i att lunchen serveras för tidigt eller för sent på dagen, men i detta speciella läge kan det vara en del av lösningen
  • låta representanter från en grupp elever hämta mat
  • se till att det finns skolpersonal som ser till att det inte blir trångt i köer, runt bord eller i andra utrymmen där skolan låter eleverna äta.

Behöver skolan servera skolmat om grundskolan är stängd?

Om skolans lokaler är stängda och skolan bedriver distansundervisning har eleverna i förskoleklass, grundskola och motsvarande skolformer rätt till skolmåltider. Skolan kan lösa det, till exempel genom att låta elever hämta frysta maträtter för en hel vecka på ett rullande schema.

Om en skola är stängd och det inte förekommer någon undervisning alls har eleverna i förskoleklass, grundskola och motsvarande skolformer inte någon rätt till skolmåltider. De får tillbaka den rätten när utbildningen börjar igen.

Källa: sidan 5 regeringens förordningsmotiv (Fm 2020:4).

Behöver en gymnasieskola servera skolmat om eleverna får distansundervisning?

Även om det är vanligt att gymnasieskolor tillhandahåller kostnadsfria skolmåltider för eleverna så finns det inget krav på att de ska göra det. Det finns därför ingen skyldighet att tillhandahålla kostnadsfria skolmåltider om skolans lokaler är stängda. Detsamma gäller för de elever som får distansundervisning. Det finns däremot inget som hindrar att skolans huvudman frivilligt beslutar att erbjuda kostnadsfria skolmåltider för elever när skolans lokaler är stängda eller för de elever som har distansundervisning.

Om hemkommunen erbjuder kostnadsfria måltider ska bidrag från en elevs hemkommun till en fristående huvudman för en gymnasieskola innehålla ersättning för skolmåltider. En fristående huvudman för en gymnasieskola får då inte ta ut någon måltidsavgift från den elev som bidraget avser. Hur frågan om bidraget ska hanteras om kostnadsfria skolmåltider inte erbjuds får avgöras mellan kommunen och den fristående huvudmannen.

Källa: sidan 5 regeringens förordningsmotiv (Fm 2020:4).

Elevhälsa under coronapandemin

Se svaren under Elevhälsa

Kränkande behandling och diskriminering under coronapandemin

Se svaren under Kränkande behandling, mobbning och diskriminering

Senast uppdaterad 02 december 2020